Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
zewe

Hjälp letar gångjärn

Rekommendera Poster

Zewe skrev bl.a. :  ...så nåt måste jag hitta på, men vet ännu inte vad.

Finns tydligen två (eller 3) sorters solcells-paneler här i världen, de som tål skugga och de som ballar ur alldeles vid minsta skuggning?

Citat ur 24volt-sajten: (utflykter till dess forum etc, rekommenderas! Iaf jag lärde mig en hel del nytt.) Avsnittet typer av solceller&paneler http://24volt.eu/solcell.php  ...

Typer av solceller och paneler
Polykristallina solceller känns igen på deras spräckliga blå färg. Den andra typen av kristallina celler är de monokristallina och de är klarblå till färgen, eller ibland nästan svarta. Deras verkningsgrad är något högre, ca: 15-16 procent. Den tredje vanliga typen av solceller är tunnfilmscellen av amfort kisel, den böjbara solcellen och dess verkningsgrad ligger normalt runt 6-8 %. Tunnfilmspanelerna har dock en annan fördel och det är att man bara tappar effekt på den del av panelen som hamnar i skugga. En polykristallin, eller monokristallin solpanel tappar effekt ned till den mest skuggade cellens nivå, så ett löv på en av cellerna kan släcka hela solpanelen. Dessa solpaneler fungerar alltså på samma sätt som en julgransbelysning.

Man måste nog - iaf vid ev nyinköp - ta grundläggande hänsyn till detta, och välja celltyp efter tänkt placering. Monokristallina (högeffektiva men skuggkänsliga) celler verkar kanske givna då  de placeras på en mast akterut, men i utrymmet under bomens skugga är de nog klart tveksamma?

Vill med inlägget egentligen bara dra fokus till skillnaderna i verkningsgrad och funktionssätt.

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 20 november 2010 | 13:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har funderat i dessa banor själv fast jag kommer bara köra mono- eller polykristallina celler fast dom är känsligare för att dom har mer än dubbelt så hög verkningsgrad och dom kommer förhoppningsvis inte vara skuggade så mycket.

sedan med en Max power så borde det bli bra nog ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Till zewe: Bra ide, har själv grunnat på liknande. Enklaste lösningen kanske är att hitta mellandelen 2st 100-150mm i något lämpligt material och med enkel friktionslåsning, lödd eller svetsad skruv som låses med vingmutter borde funka. Sedan skruva, löda eller svetsa på enkla gångjärn i ändarna på mellandelen.

Senast ändrad av Wingan | 14 november 2010 | 15:42

Jag har nu grunnat färdigt, köpt solpaneler 2 x 25W, som skall monteras på luckgaraget.

Kunde inte släppa tanken på att det borde gå att konstruera något som gör att de skall gå att vinkla mot solen var för sig. Utan att bygga för mycket på höjden (helst inget) men ändå ligga så stadigt på luckgaraget i nedfällt läge, att det borde gå att trampa eller åtminstone stödja foten på kanterna. T.ex. när man viker storen på bommen.

Jag har tillverkat fyra sidor i teak som jag fräst passande urtag för + en list i mitten för att stödja solpanelernas mittskarv.

Delarna till gångjärnen i rostfritt är tillkapade och några är färdiga för att prova om mina ideer varit korrekta.

Det synes de ha varit.

Jag återkommer med bilder när det hela är klart. (Kan ta nån vecka).

Men en sak kan jag meddela direkt, många delar blir det och om man räknar på vad det kostar i arbetstid för att få den här funktionen, så är mitt goda råd - släpp tanken direkt !!

Fast det finns ju folk som lägger pussel, spelar bridge eller bygger flaskskepp. Då kan väl jag spilla några (många) timmar på det här?

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nu är konstruktionen så pass klar att den gick att montera ihop och att prova funktionaliteten på. Här fastskruvad på arbetsbänken.

Ja, det fungerar som tänkt, men det tillkommer ju alltid något som måste förbättras. Bl.a. försökte jag med handtagskulor i bakelit och M4-skruv som friktionslåsning. Det är alldeles för vekt. Nu har jag satt dit M6-skruv i stället och beställt vingmuttrar till dessa, det bör räcka tror jag.

Jag tillverkade gångjärnen i 1 mm rostfritt, det fungerar nog, fast en aning svajigt, kanske bör vara 1,5 mm i alla fall på större paneler än 25W.

Här var det nu meningen att det skulle visas 3 bilder på konstruktionen, men jag klarar inte av att ladda upp någon bild, trots att jag förminskat dessa till först 250 kB och sen ner till 40 kB.

Är det därför det är så klent med bilder från de olika frågeställarna?

Hur gör man för att ladda upp bilder ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför överhuvudtaget lägga tid och pengar på riktbara paneler? Jämfört med fast, horisontell montering kan man vinna runt 25% per dygn genom att rikta. Just nu har man laddning från 6 på morgonen till 8 på kvällen. Minst. Missar man att rikta så tappar man, en ev vinst är snabbt borta. Regniga dagar gäller det att utnyttja allt ljus, vem orkar vrida paneler då med en till två timmars mellanrum.

Titta på sjön på de som har panel på pinne. Hur månat är het felriktade? Då sitter man ändå precis bredvid.

Det många inte tänker på är att vi i Norden har mycket sk diffust ljus, vi får ström från panelerna även när inte de träffas direkt av solen. Det diffusa ljuset har vi större delen av dygnet. Koppla in en energimeter under en vecka och kolla hur mycket energi det blir, då kan man jämför fast mot rörligt montage. Kolla hur stor del av energin som kommer när solen lyser klart och starkt.

25% förbättring kan låta bra men har man en 40W panel och kompletterar med en på 10W uppnår man samma resultat.

Prova att hänga tex en 50W panel på vardera sidan i pushpiten. Sjön reflekterar ganska mycket och det ger mer energi än man kan tro.

Jag gjorde så under en period, flyttade 2x30W från luckgaraget till sidorna. Någon skillnad märkte jag inte, tyvärr gjorde jag inga mätningar. Ligger man stilla kan man naturligtvis vinkla upp panelerna horisontellt för att få maximalt med energi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men visst, du har helt rätt i din kritik, det är inte försvarbart på något vis om man räknar arbetsinsatsen mot den marginella nytta man kan ha av denna funktion. Som jag ju också påpekade i mitt inlägg ovan, där jag också skrev att jag inte kunde släppa tanken på att det borde gå. Jag uppfattade att nån eller några skribenter tidigare i tråden tvivlade på att detta var möjligt med de av Zewe efterfrågade gångjärnen.

Det är ju sånt som triggar mig, alltså om nån säger "att det är omöjligt"

Nå, nu när det hela är "klart" så är det ju en liten tillfredställelse att ha lyckats.

Du bhemac, känner du inte så när du löst ett tekniskt problem, något som du gör ofta om jag förstått saken rätt?

Även när inte nyttan motsvarar arbetsinsatsen?

Och som jag också skrev, så finns det ju folk som finner tillfredsställelse i att lägga pussel. Det finns ju också en hel del människor som lägger en massa jobb och ännu mer pengar på båtar, för att segla med dem utan att egentligen komma någon vart  :D

Angående bilduppladdning så funkar det inte med min Firefox, utan detta är skrivet i Chrome. Tack, Thomas-1.

post-94830-0-62386200-1436828838_thumb.jpg

post-94830-0-91554600-1436828800_thumb.jpg

post-94830-0-43902900-1436828818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"Nå, nu när det hela är "klart" så är det ju en liten tillfredställelse att ha lyckats.

Du bhemac, känner du inte så när du löst ett tekniskt problem, något som du gör ofta om jag förstått saken rätt?"

Visst är det så. Ibland går det åt väldigt mycket energi att skapa en lösning som egentligen är helt onödig. Om någon frågar varför man gör dessa lite onödiga saker brukar jag numer säga "därför att jag kan". 

Vägen är allt, målet är inget!

PS Visst skulle det vara fint med en liten motor som vinklade upp panelerna ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...