zewe 0 Postad 8 November , 2010 jag håller på att leta ett typ gångjärn som ser ut enligt bilden men hittar inget för jag vet inte vad dom heter är det nån som har nån aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 November , 2010 Blir lite nyfiken vad vill du uppnå med dessa gånggjärn? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 65 Postad 10 November , 2010 När det gäller gångjärn med marin kvalitet så har Niro Petersen i Flensburg ett stort sortiment, jag tror de har adressen niropetersen.de men det går väl att googla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 10 November , 2010 ingen som vet vad dom kan heta? jag ska ha under solpanelen så kan man vinkla den när den sitter på rufftaket, har man en i vardera hörn går den att vinkla hur som helst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 11 November , 2010 Vad jag kan se så kommer du bara att kunna vinkla den i ett led -om du inte ska montera gånggärnen så att du kan vrida dom runt sin infästningspunkt- Har svårt att tro att det kommer att fungera, nog bättre att använda NOA- beslag som är låsbara i olika lägen. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 11 November , 2010 Du kanske skall leta bland väggfästen och konsoler till t ex plattv? http://shop.audiovideo.se/product.aspx?catguid=2db770b5-9242-4f19-8bd1-fba84aded787&SUBCATGUID=bb4eb4fd-c207-4a12-88a1-ce270acb5d96&PDTGUID=3ae5f48f-1910-48a7-ab81-44c568c51d5d Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 11 November , 2010 Vinkla dom som jag har tänkt kommer att gå det är inga problem, verkar vara större problem att hitta dom helt klart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 November , 2010 Ja att hitta nåt som inte finns kan vara svårt, men gå till en verkstad som kan svetsa i rostfritt med en skiss så skall du se att det löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 November , 2010 Förstår inte heller riktigt hur du tänkt dig, men slänger ändå in google-begreppet saloondörrar. Öppnas ju åt två håll, och stänger/stannar av sig själv i mittlägget. Kan det vara nåt? http://www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=1014&fam=1386 / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 13 November , 2010 enklaste sättet att förklara är att ringarna är leder så man kan flytta plattorna närmare varandra eller längre ifrån varandra, det gör att om man har en sådan i varje hörn på sin solcell kan man vinkla den mot solen när man ligger i hamn trots att den sitter på rufftaket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2010 Varför tar du inte åt dig av svaren du får? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 14 November , 2010 Vad är det som gör att du tror att zewe inte tar åt sig av svaren han får? Vad är det som gör att du Westfjord26 så ofta har en så tråkig besserwisser-attityd när du skriver här? Fin båt du har förresten, kommer själv att köpa en sådan, eller möjligen en 28:a om/när jag säljer min segelbåt. Till zewe: Bra ide, har själv grunnat på liknande. Enklaste lösningen kanske är att hitta mellandelen 2st 100-150mm i något lämpligt material och med enkel friktionslåsning, lödd eller svetsad skruv som låses med vingmutter borde funka. Sedan skruva, löda eller svetsa på enkla gångjärn i ändarna på mellandelen. Senast ändrad av Wingan | 14 november 2010 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 November , 2010 Jag baserade detta på att han inte kommenterade något av alla konkreta förslag han fick, det var inte meningen att vara dum på något vis och min tumme ner var väl lite dum, erkänner detta, förlåt zewe! Vad det gäller det framtida båtval så kan jag klart rekomendera denna båt, är mycket nöjd med den, då är du välkommen i Westfjord/Tresfjordklubben där även Carlanders varv är med. Ha en bra dag på dig nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 14 November , 2010 Tack, och detsamma skall du ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 14 November , 2010 Och då för att jag inte heller ska vara oartig så måste jag också svara följande. Har läst era förslag och fått mycket bra uppslag sista här var nog bäst med att bygga nått eget, tvstativet tror jag blir lite stort då den kommer sitta på ett välvt luckgarage. taråt mig kritiken och bättrar mig till nästagång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 November , 2010 Det var ingen kritik det var ett påpekande, lycka till zewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 November , 2010 Idén med utfäll- och riktbar panel är ju mycket bra, men att få till en platt konstruktion som ligger tajt på däcket är inte helt lätt. Kanske kan montera panelen med ett långt gångjärn i kanten på en roterbar skiva? Gjorde en enkel skiss utan mycket detaljer, för de har jag inte ens funderat ut. Kanske går det inte när allt kommer omkring? Är ju f.ö. bra om grejerna sitter fast ordentligt så tjyvarna får jobba lite. Nån som har nån konstruktiv synpunkt? Förslag på material, färdiga delar eller annat? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 14 November , 2010 Tror jag sett thomas-1´ s konstruktion (eller något snarlikt) i en båttidning - säkert PBÄ - för en herrans massa år sedan, eller kanske på nätet? I alla fall verkar den fungera, det är bara sladden till panelen man måste fundera lite över. Men, varför inte göra som många segelbåtsägare, sätta panelen på en vridbar stång i aktern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 November , 2010 Jo, montering på pelare i aktern ger ju bästa solexponeringen också. Men den kan nog kännas lite klumpig och ge vindmotstånd, tänker jag mig. En ganska liten panel monterad på t.ex luckgaraget blir nedfälld helt ur vägen, sällan man behöver trampa runt just där. Men platsen framför sprayhooden är begränsad, har moddat konstruktionen lite för att få bättre plats för rotationen. Tänker mig sprayhooden till höger om panelen i skissen. Uppvinklad kan panelen nu roteras längre, kanske hela varvet runt? Kabeln är ett problem, kanske tvingas man - som i skissen - lämna plats under hela den roterande skivan för en rullad extra-längd kabel? Tyvärr blir motorhuvs-stödet uppfällt nu svårare att få till bra. Just i hemmahamnen hämtas nog de flesta soltimmarna, men där ska man ju alltid förtöja för storm. Stödet måste alltså tåla redigt med vind. Att vrida panelen bör gå lite trögt med tanke vindfånget, ett extra vevhandtag gör att man slipper belasta själva panelen. Nåt förslag på ny stödkonstruktion, eller materialval bottenplatta mm ... ? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 November , 2010 Kabeln är inget problem ett litet stopp så att det bara går att rotera ett varv . Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2010 Thomas-1 Din ide är inte dum. Det är ju i princip samma problem med sladden när panelerna sitter på stången, fast kanske inte lika mycket. När man har vidit på den några dagar brukar man få vrida tillbaka några varv. Man vrider antagligen omedvetet år samma håll hela tiden - åtminstone jag. Fast stång i aktern är ganska enkelt. Jag har varit ute i ca 20 m i sek och det har inte varit nåt problem. Kapade visserligen mina stänger 0,5 m redan från början. Sen visade det sig att det var en tabbe. Vindflöjeln på vindrodret tar i panelerna, så när man seglar med vindrodret får jag vinkla undan solcellerna. Iden med gångjärnen är väl inte heller så dum, men då kan man väl bara vinkla panelerna åt två håll. Styrbord eller Babord !? Kanske inte helt optimalt, men jag tror att det fungerar tillräkligt bra och konstruktionen kan göras ganska stabil, men måste nog specialtillverkas. Har faktiskt själv funderat på en lösning åt hållet, men aldrig kommit på nåt bra. tommy Senast ändrad av toaen | 15 november 2010 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2010 Jag har två solcellspaneler på min motorseglare som jag monterat provisoriskt i handräckena på däckssalongens tak med NOA-fäste (de som sitter på stängerna) men de går bara att vinkla en åt vart håll. Men som en tillfällig lösning får det duga. tommy Senast ändrad av toaen | 15 november 2010 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 November , 2010 Kul med den snabba och oväntade responsen, märker att jag nog har dålig koll. Peters inlägg stärkte mig att gå vidare i funderandet, iom det faktum att däcksmonterade & fullt vinklingsbara fästen faktiskt verkar har funnits kommersiellt tidigare. Men de verkar ju därefter ha försvunnit ut i glömskan. Tänkte att detta enbart var något som var intressant på den tiden då båtarna var små, och saknade dagens stora energiomsättning - kylskåp, elektronik mm uppbackat av bryggladd-möjligheter & bra motorladdning. Men trots att solpaneler på så sätt blivit en relativt mindre strömförsörjare i sammanhanget, så tycks bredare intresse fortfarande finnas? Har iofs också hyst fördomen att att aktermontering är känsligt för vibrationer i vinden, och att stadiga stolpar med besvärlig montering krävs. (Så är nog faktiskt fallet för vindgeneratorer, lite märkligt med tanke på fläktvingarnas lilla vind-area då man ser den stillastående, men men ??) Just panelernas vinkel mot solen i hemmahamnen borde väl maximeras med tanke på soltimmarna i stort. Nackdelen är den dåliga bevakningen, stormförtöjnings-kravet och stöldrisken, som kräver sin extra hänsyn vid konstruerandet. Däremot är det väl inte så motbjudande att fälla upp/rikta in däckpanelerna om detta görs lätt, och man dessutom vet att det nog tar en vecka till nästa seglingstillfälle? Hittills utgår min konstruktion, om jag vågar kalla den så, utifrån frågeställaren och tanken att den skall vara lätt att fixa till själv med enkla handverktyg. Fortsätter så, och kompletterar mitt vevhandtag med ett hål för pekfingret. Blir nog lättare att rotera den med två händer utan att belasta/vidröra själva panelen, tänker jag mig. Ett stopp för flervarvs-rotation enligt förslaget ovan (ej utritad), plus en moddad sladd-dragning (stoppa bara in en rejäl bukt av extrasladd, utan kilnings-risk). Vidare hjälp mottages naturligtvis tacksamt, mycket detaljer för en bra byggbeskrivning återstår! Kan f.ö. berätta att jag tidigare mejlat sajtansvariga för 24 volt, och efterlyst bättre kalkylatorer map på solpanel-dimensionering just för båtar. Fick det positiva svaret att fler och bättre är på gång i vinter då tiden nog räcker, och att just båtperspektivet verkar intressant (sommarstuge-exemplet funkar hjälpligt efter omräkning, men är lite tvetydigt).http://24volt.eu/sol_dimensionering.php Ja ja, nåt kan jag väl få ha att leka med i vintermörkret / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 15 November , 2010 Thomas-1 Det var en riktigt bra idé den ska spånas vidare på, finns ju massa bra enkla rotationsskivor och med förlaget med en stoppskruv så är ju inte kabeln nå problem alls. och om man köper en solpanel med kantlist så finns det ju plats under för hela kontruktionen så man inte får så stort mellanrum mot luckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 15 November , 2010 oj oj här går det fort stolpe i aktern går ju också bort för mig eftersom jag har en shipman 28 och där är inte rak pushpit utan vinklad och då kommer röret gå utåt och se helgalet ut. sitter och klurar och ritar i paint på hur det kan se ut med min variant av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 15 November , 2010 Plitade lite på en enkel smalare variant som fästes på insidan av kanten på en solcell. rotationsplattan fästes mot båten solcellen fästes på solcells fästet finns 2 skruvar i denna 1 för att den inte ska kunna rotera mer är 1 varv och en för att låsa rotationen vid tex segling borde inte vara för svår att tillverka, enda problemet är om man har en rektangulär cell måste man ha hela bredden även framför och bakom för att kunna rotera den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2010 På min storfidra, som du ser på bilden ovan, passade egentligen inte noastångens fäste alls. Det är nog på många båtar som det är på det viset. I överkant kunde jag använda orginalfästen, men i underkant blev det en väldig inovation. Jag låg i Kåge, starx norr om Skellefteå och hade bara några dar på mig att montera en massa saker och förbereda en 8 veckor lång segling. Jag lånade delar på den NOA-täckställning som ingick i köpet. Delarna har aldrig blivit återbördade. Som syns på bilden lutar sängerna något, men det tycker jag inte spelar någon roll. För mig är funktionen viktigare än utseendet. Se det inte värre ut än skepparen är det ok. Gånjärnsvarianten är inte så dum egentligen. benen på gångjärnen måste va så långa att man kan vinkla panelen 45 grade eller mer. och de bör ju gå in under panelen från bägge håll. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 17 November , 2010 Klurade på stång också men min pushpit lutar såpass att jag inte har användning av stång och kan isåfall bara sätta dom med ett fäste i övre pushpitröret med noas vanliga fäste. så nått måste jag hitta på men vet inte vad ännu, förståss så blir allt jag köper en uppgradering från min 10 år gammla 15wattare jag har idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2010 På min motortseglare som jag har idag, där jag tillfälligt satt fast solcellspanelerna i handräcket, går det inte alls att sötta fast stängerna - det finns ingen puchpit över huvud taget. Det var någon somhade satt ett fäste på däcket. Beslag till ett bordsben (?) ochsatt ner nederändan på det yttre röret i. I överkant satt det fast med det ordinarie fästet. Funderade ett tag på att göra så, jag har tom köpt beslag (till borsben) men jag har inte monterat det - ännu. Jag hade fått sätta två järn från grabbräcket på akterruffen. Jag har nog skippat ideen. Jag har två solcellspaneler och stänger och det blir så mycket grejer där i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2010 Jag har en annan tanke för min båt. Ett doghause i glasfiber i akterkant på däckssalongen. Det blir visserligen högt och har ju sina nackdelar ur seglingssynpunkt, men hade varit praktiskt ändå för mig. Skydd för ruffluckan som är av en dum konstruktion. Det läcker in där när det regnar, så jag måste ändå göra nått drastiskt. Doghauset skulle i så fall bli främre fäste för ett kapell över sittbrunen, med ett targa båge över akterruffen som aktre fäste för kapellet- På doghauset skulle det gå att sätta några - 3 eller kanske tom fyra sådana solcellspaneler på ca 25 watt (jag har tre stycken). Då hade ett gångjärn av din typ inte varit så dum. Jag hade kunnat vinkla panelerna mot solen i två ledder. Antingen åt styrbord eller åt babaord. Samtidigt hade det gått att göra fästena kraftiga. I rostfritt eller aluminium. Gjorde en enkel skiss. Lite skev och vind, men i pricip. Två parralella plattjärn. Ev kan man kapa det undre som sitter fast i rufftaket. Och mellan dem din typ av gångjärn. Gångjärnens ben skall va så långa att panelerna går att vinkla upp i ca 45 grader. Sen bör de ju gå trögt alternativt låsas med typ en vingmutter eller nåt liknade. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser