jope38 0 Postad 8 November , 2010 Tänkte byta bälgarna och lite annat smått och gott på mitt drev i dagarna, och undrar vad skillnaden är på en Avgasbälg med eller utan klaffar? Mitt drev är ett vp 250 tror jag eller kanske 270. Tacksam för svar på detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 8 November , 2010 Jag har fått lära mig att antingen skall det sitta klaffar i bälgen eller vid utblåset på drevet. Klaffar på båda ställerna stjäl effekt. Dock råkade jag elda upp mina bälgklaffar då kylningen försvann och motorn kokade och jag märkte ingen större skillnad i båtens uppförande efteråt (dvs då jag körde klafflöst). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majoon 0 Postad 9 November , 2010 klaffarna är till för att inte få in vatten i motorn bakvägen då man t.ex. stannar (och vågen kommer o trycker på bakifrån)... har en polare som sabbade sin motor på detta sätt då han ej hade klaffar vare sig på drevet eller i bälgen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser