Blue-Label 0 Postad 8 November , 2010 Hej, Jag har en drygt 20 år gammal SeaRay med en original vattentank i plast. Vi har aldrig använt detta vatten till annat än tvätt och diskning och jag kan tänka mig att tanken är ganska ofräsch inuti. Den går ju aldrig att tömma till 100% så det står ju alltid en skvätt kvar över vintern som det kan växa i. Man vet ju inte heller hur tidigare ägare skött tanken. Min fråga gäller om det lönar sig att byta ut tanken till ny. Och då är ju första frågan om det ska vara plast eller rostfritt (verkar mest vara plast som säljs). Nästa fråga är då hur länge man kan räkna med att tanken håller sig fräsch. Hur ska man underhålla den om man vill kunna använda vattnet även som dricksvatten? Om man ändå ska släpa med sig dricksvatten i separat dunk efter något år eller två finns ju ingen anledning att investera i ny tank? Några tips/ideér? Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 8 November , 2010 Min båt är från 78, hur gammal tanken är vet jag inte men gissar på 78. Den är i rostfritt. Vi dricker gladeligen vattnet i tanken, det smakar gott. Har inte gjort något med tanken, vi bara fyller den och ser glada ut. Ofta fyller vi tanken när vi lämnar båten (använder båten nästan varje helg, så vattnet står 1-2 veckor innan vi använder det). Aldrig några problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 November , 2010 Likadant gör jag med enda skillnade att jag fyller upp den 2 gånger och tömmer ut detta när säsongen startar, men jag har kommunalt vatten vid bryggan så klor finns ju i och kan kanske öka hållbarheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 November , 2010 Är kanske överdriven. Men i min plasttank (från 1983?) kommer bara kommunalt klorerat vatten som jag bara borstar tänderna, diskar o kokar potatis i. Flaskvatten som dricka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 8 November , 2010 Kan ju bara säga att en färskvattentank som inte varit rengjord på över 20 år ser inget kul ut. Hade lika funderingar med min tank fast den är några år äldre och igen manslucka. Sågade helt enkelt upp en lucka, och jag skulla aldrig druckit vattnet tidigare om jag vetat vad jag då såg i tanken. Tankens innerväggar var brunsvarta med ett milimetertjockt slemmigt lager. Nu mera öppnar jag luckan vart annat år och gör rent, känns betydligt bättre mad vattnet numera. Lite bilder finns på min sajt www.gelis8.se klicka vidare in på coronet renovering och våren-sommaren 2006 i dagboken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 8 November , 2010 På min förra båt var vattentanken i plast och vid pumpen satt ett vattenfilter. När jag första gången lossade filtret och såg vad som var i började jag fundera. Öppnade sedan inspektionsluckan till tanken och där var en massa gegg. Sedan gjorde jag rent tanken varje höst och även om det inte var lika äckligt då så var det alltid lite gegga och skräp. Och ändå tankar jag nästan uteslutande stadsvatten. Så vi drack inte ofta av det vattnet. På min nya båt är tanken i aluminium och det vattnet dricker jag. Får se hur länge jag törs det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 8 November , 2010 Vi har manlucka på vår tank så den är enkel att inspektera och rengöra. Jag brukar köra igenom systemet med Klorin för att få rent i tank och slangar mm. Spolar rent många gånger med vatten för att undvika smak och lukt. Vi försöker bara fylla på med kommunalt (klorerat) vatten men det går inte alltid. Brukar inte tillsätta vattenreningstabletter utan försöker byta vatten efter en vecka. På Klorins hemsida står det: Desinfektion av vattentankar och brunnar: Klorin tar bort alla bakterier som kan bildas i brunnar samt i vattentankar i båten, husvagnen eller fritidshuset, då dessa ej används. Dosering till stora vattentankar och brunnar: 1 del Klorin till 400 delar vatten, t ex 2,5 dl till 100 liter. Fyll upp alla ledningar och låt stå ett dygn. Låt sedan vatten flöda genom kranarna/pumpen tills det är fritt från smak och lukt av klor. Dosering till små vattendunkar: 1 dl Klorin till 10 liter vatten. Låt verka 10 min och skölj ur. Senast ändrad av Flipp760 | 08 november 2010 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 November , 2010 En får ente va flåmaga Har haft båtar med fast vattentank sen efter höststormen 1969. Första båten hade jag i 20 år. Ny båt och ny vattentank. Andra båten hade jag i 10 år och där installerade jag en ny tank när jag köpt båten - fanns bara en plastdunk. Efter det har jag haft tre båtar som alla varit byggda på 60 och 70-talet. Att det inte skulle gå att dricka vattnet från vattentankarna, är en tanke som aldrig någonsin fallit mig in. Hur vågar ni dricka vattnet från de komunala vattenledningarna förresten. Har ni inte sett hur dom ser ut innuti. På de båtar jag köpt de sista 10 åren, har jag gjort rent med nåt medel som jag köpt på båttillbehörsaffärer. Se spolat igenom några gånger och sen fyllt på med komunalt klorerat vatten. Har aldrig vare sig haft eller märkt något problem med mitt driksvatten. Bara tanken är nog ett I-landsproblem. Jag har en lite historia ur verkliga livet beträffande driksvatten. Jag har varit scoutledare i många år. Vi brukade paddla kanot med våra scouter i Kornsjöarna på gränsen mellan Bohuslän, Darlsland, Norge. När vi blev törstiga under paddlingen tog vi en kåsa med vatte direkt ur sjön och drack. Tog föresten allt driksvatten ur de olika sjöarna och bäckarna, bara det inte var stillastående. Har aldrig hört att nån har blivit dålig av det. Vid ett tillfälle fick en förälder se detta och blev alldeles förfärad. Kårchefen, som jobbade på det komunala vattenreningsverket lugnade den något hysteriska föräldern med att tala om att han hade tagit vattenprov och att det var driksvatten av mycket god kvallite. Föräldern lugnade ner sig. När föräldern försvunnit utom hörhåll frågade jag kårchefen, som är en av mina bästa kompisar, när han tog det vattenprovet. Svaret blev som jag förväntade mig; tja - det är väl en 20 år sen En får ente va flåmaga tommy Senast ändrad av toaen | 08 november 2010 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 9 November , 2010 Tack för alla tips, och så snabbt också. Slutsatsen verkar vara att det är onödigt att köpa ny tank. Bättre plocka ut den gamla och göra ren den. Eftersom den är av plast är det ju ganska enkelt att såga upp en inspektionslucka med täcklock för framtida underhåll. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 9 November , 2010 Inför vintern häller jag i en halvliter ren Boris vodka i en så tom tank som möjligt Jag pumpar upp en liten stänkare (som jag sväljer med välbehag) och sedan får det stå så över vintern. På våren kan jag välja att pumpa ut den härliga vodkan (och förorena våra rena hav) eller dricka upp den... gissa vad jag väljer...? Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser