Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
swebichon

Problem att få loss impeller

Rekommendera Poster

Jag skulle till att byta impeller på min Yamaha 15hk -91 i helgen. Jag kom så långt som att ta bort riggen samt pumphuset vilket blottla impellern. Problemet var att jag inte fick loss impellern från drivaxeln. Jag har försökt bända med en mejsel men den rubbar sig inte. Några lösningsförslag?

För övrigt kändes impellern väldigt bra. Mjuk och fin och inga tendenser till sprickor. Tror ni man vågar använda den en säsong till, eller är det byte som gäller?

Jag använde följande guide när jag bytte:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?38772-Artikel-Impellerbyte-och-byte-av-växelhusolja-på-en-utombordare-av-Speeedo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det låter rimligt. Då ska jag absolut byta impellern iaf.

Förresten, kan man byta impellern utan att tömma växelhuset på olja? Eller kommer växelhusoljan att strömma ut när man drar ut drivaxeln då riggen lossas? Vill ju inte söla ner i onödan.



Senast ändrad av swebichon | 08 november 2010 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningen mot oljan sitter längre ned under pumpen. Ser du olja så har tätningen gett upp och måste bytas.

 

Prova att vrida impellern moturs och sedan dra upp.



Senast ändrad av guestsson | 09 november 2010 | 06:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

>Tätningen mot oljan sitter längre ned under pumpen. Ser du olja så har tätningen gett upp och >måste bytas.

Det är sant. Jag som är virrig :-S


>Prova att vrida impellern moturs och sedan dra upp.
Tack för tipset. Det ska jag prova.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade min motor hos ett proffs... ( eftersom jag inte fick loss impellern... skäms lite men... )

Det jag ville säga var att han smörjde in impellern innan han stoppade in den nya. Han menade att det förlängde impellerns liv med minst 5 år... verkar vara en billig åtgärd. Tyvärr glömde jag bort namnet på smörjan han hade - men någon här vet nog vad som kan vara lämpligt?

Samma tänk borde man ha på stora inombordaren - där jag byter varje år? Kankse kan övergå till att byta vartannat med en insmörjd? Eller i vart fall göra det lättare att få ut fanskapet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern får bara smörjas med Glycerin - absolut inget annat. Till min 200hk inombords Volvo medföljer alltid en liten tub Glycerin när jag köper ny impeller. Medföljer det inte också din?

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä... min motor är bara på dryga trettio ystra hästar... glycerin? Ska testa. Tack för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...