swebichon 0 Postad 8 November , 2010 Jag skulle till att byta impeller på min Yamaha 15hk -91 i helgen. Jag kom så långt som att ta bort riggen samt pumphuset vilket blottla impellern. Problemet var att jag inte fick loss impellern från drivaxeln. Jag har försökt bända med en mejsel men den rubbar sig inte. Några lösningsförslag? För övrigt kändes impellern väldigt bra. Mjuk och fin och inga tendenser till sprickor. Tror ni man vågar använda den en säsong till, eller är det byte som gäller? Jag använde följande guide när jag bytte:http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?38772-Artikel-Impellerbyte-och-byte-av-växelhusolja-på-en-utombordare-av-Speeedo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 8 November , 2010 Ev har kilen ätit sej in i navet på impellern. Klyv impellern å byt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swebichon 0 Postad 8 November , 2010 Okej, det låter rimligt. Då ska jag absolut byta impellern iaf. Förresten, kan man byta impellern utan att tömma växelhuset på olja? Eller kommer växelhusoljan att strömma ut när man drar ut drivaxeln då riggen lossas? Vill ju inte söla ner i onödan. Senast ändrad av swebichon | 08 november 2010 | 23:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 November , 2010 Tätningen mot oljan sitter längre ned under pumpen. Ser du olja så har tätningen gett upp och måste bytas. Prova att vrida impellern moturs och sedan dra upp. Senast ändrad av guestsson | 09 november 2010 | 06:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swebichon 0 Postad 9 November , 2010 >Tätningen mot oljan sitter längre ned under pumpen. Ser du olja så har tätningen gett upp och >måste bytas. Det är sant. Jag som är virrig :-S >Prova att vrida impellern moturs och sedan dra upp. Tack för tipset. Det ska jag prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 November , 2010 Hade min motor hos ett proffs... ( eftersom jag inte fick loss impellern... skäms lite men... ) Det jag ville säga var att han smörjde in impellern innan han stoppade in den nya. Han menade att det förlängde impellerns liv med minst 5 år... verkar vara en billig åtgärd. Tyvärr glömde jag bort namnet på smörjan han hade - men någon här vet nog vad som kan vara lämpligt? Samma tänk borde man ha på stora inombordaren - där jag byter varje år? Kankse kan övergå till att byta vartannat med en insmörjd? Eller i vart fall göra det lättare att få ut fanskapet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 9 November , 2010 Impellern får bara smörjas med Glycerin - absolut inget annat. Till min 200hk inombords Volvo medföljer alltid en liten tub Glycerin när jag köper ny impeller. Medföljer det inte också din? Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 November , 2010 Nä... min motor är bara på dryga trettio ystra hästar... glycerin? Ska testa. Tack för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser