maxiseglare 0 Postad 7 November , 2010 Har en Maxi 84, och har problem med att avgaserna ryker in i sittbrunnen. Det sitter ett lock över avgasröret. Ska jag ta bort det? Nån som har tips på vad man kan göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 15 November , 2010 Locket vid avgasröret är till för att undvika att du får in vatten i motorn bakvägen. Det kan inträffa om du seglar eller ligger still och får vågor som slår över avgasröret. Jag tror du har sprayhooden uppe när du får avgaser i sittbrunnen eller??? Jag har samma problem. Det blir luftvirvlar som gör detta. Fäll ner sprayhooden. I annatfall antar jag att du får sätta en spoiler på ovankant sprayhood som leder ner luft i sittbrunnen (mer en teoretisk lösning eftersom jag inte kan tänka mig hur en sådan skulle se ut. ) Mvh ///Lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxiseglare 0 Postad 16 November , 2010 Tack så mycket för tipset, det ska jag prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 November , 2010 Mycket bra förslag ovan, men ändå med ett litet inslag av pest eller kolera. För man vill väl alltid kunna använda sprayhooden även vid motorgång utan att storkna. Hittade* nästan av en slump en bild på vad jag tror kan vara en lösning, dvs att släppa avgaserna på ett bättre ställe än i akterspegelns sug ? Har ingen aning om ifall denna lösning (?) ens är tillämpligt i era fall, men visst verkar det väl ändå intressant i sammanhanget?? *) Bilden finns f.ö. här ... http://image.annonsborsen.se/raw/216000/216113_0.jpg Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 17 November , 2010 Har själv sett fler snipor med avgasrör som går lite under vattenytan. Knappast bra ide om man är rädd för att det bromsar. Men föregående input med bilden och tanken om sug verkar bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser