ucke 0 Postad 7 November , 2010 Har börjat renovera ruffen på en bayliner trophy 2159. slitit ner amerika pälsen i rufftaket resten följer troligen med ochså,men nu söker jag bra ideer. Har nån erfarenheter av liknande jobb,va ska jag tvätta med? Beklädnad eller måla,får man kondensproblem om man målar? taket på ruffen är väldigt ojämnt många olika nivåer så jag inbillar mej att det blir svårt att limma klädsel och få det snyggt. Tacksam för hjälp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 9 November , 2010 Jag hänger gladeligen med i denna tråd. Jag ska göra samma sak i min 2655 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 9 November , 2010 Om du tror att det kan bli svårt att slipa ner och sätta på vinyl så kanske det kan vara ett alternativ att sätta upp skivor i rufftaket (kan bli lite knepigt om det är många vinklar/nivåer i taket, men bör gå). Senast ändrad av TommyN | 09 november 2010 | 23:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 19 Januari , 2011 Även jag hänger gärna på, har tänkt göra detsamma i min 2460 i vår om jag hinner. Jag fixade till taket i hytten för två år sen och det var inga större problem eftersom man enkelt kunde skruva loss det och lägga det upp och ned. Som nämnts så är taket ganska ojämnt och lägger man en tun beklädnad så måste man först spackla så att det blir någorlunda jämnt. Om man dessutom lägger en beklädnad som är svår att arbeta ner i vinklar och vrår så måste man runda av dom med spackel. Annars riskerar man att beklädnanden släpper. Jag hade nog tänkt mig att lägga nån liknande matta som den befintliga i ruffen, men nu finns det ju mattor som är gjorda för dynor och inredning som skall vara ute och klarar fukt mycket bättre så det får bli en sån tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 8 Juli , 2011 Lite tilläggsinformation ifall det är någon som funderar på något liknande. Jag tog en kille från Botnia marin (dom som tillverkar TARGA) till hjälp och fick lite tips. Först och främst måste man som sagt jämn upp ytan om man har en tunn beklädnad. Jag gissar att anledningen till att man lagt den typ av originalbeklädnad är att man inte velat ytan så jäman (spara pengar). När man limmar använder man vanligt kontaktlim och det fäster ju direkt så man får vara lite försiktig. Ett tips är att lägga vanlig platsfolie (sån man lindar in mat i) där man skall ha ett skarv. Folien fastnar inte i limmet så man kan lägga de båda bitarna som skall skarvas så att de överlappar varndra lite och skära med en vass kniv genom båda. Sen viker man upp flikarna tar bort folien och har ett perfekt skarv som man limmar ihop med mattlim (finns speciella tuber med skarvlim). Skall man limma inne i en hytt där det är svårt att slippa åt är det enklast att bara stryka lim på en liten yta först för att kunna fästa beklädnaden, när det är klart limmar man resten. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juli , 2011 Jag började på en renovering av förpiken på min motorseglare för ett par år sen. Hade tänkt göra färdigt under vintern som gick, men det kom så mycket annat ivägen. Det som återstår är lite träarbete för förvaringsfack mm. Men jag får hoppas på nästa vinter. Här beskriver jag början på jobbet. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html Det finns en massa inlägg efter det som i detalj beskriver hur jag har gjort - om det kan va nån inspiration - eller kanske avskräcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juli , 2011 Jag började på en renovering av förpiken på min motorseglare för ett par år sen. Hade tänkt göra färdigt under vintern som gick, men det kom så mycket annat ivägen. Det som återstår är lite träarbete för förvaringsfack mm. Men jag får hoppas på nästa vinter. Här beskriver jag början på jobbet. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html Det finns en massa inlägg efter det som i detalj beskriver hur jag har gjort - om det kan va nån inspiration - eller kanske avskräcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 9 Juli , 2011 Man borde kunna använda microlit då det på sätt och vis är en räddare i nöden när det gäller ojämna ytor. De kan dock inte vara hur ojämna som helst, men det brukar fungera vid liknande ytor som man tänkt bredspackla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser