minbuss 1 Postad 7 November , 2010 Suck, alla dessa glirningar ang HR dåliga kvalitet :=( Från en som jobbar där. :=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 564 Postad 7 November , 2010 Jag kan bara beklaga om du jobbar där. Oavsett vad som är sant i historierna om HR så har nu företagets rykte fått sig en rejäl törn vilket förmodligen drabbar deras försäljning och därmed de anställda där. Men det är ju också så en välfungerande marknad ska vara. Ett företag som inte tillhandahåller det kunderna förväntar sig (image eller kvalitet eller annat) får inte sälja sina produkter. Å andra sidan är förmodligen marknaden för båtindustrin på väg upp och det borde finnas gott om jobb för duktiga och erfarna krafter inom den sektorn. Dock kanske inte deras ansvarige för plastningen har så lätt att få annat jobb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 7 November , 2010 Jag uppfattar det som att de flesta åtminstone här på forumet inte ifrågasätter HR:s kvalitet generellt, och framförallt inte den stora produktion av oerhört välbyggda båtar som HR visat upp under många år. Däremot är många lika förvånade och undrande som jag inför det som just utspelat sig i fallet med Bengt Nordés 37:a. Jag tror din arbetsgivare i detta fall skaffat sig negativ marknadsföring i en storleksklass som vida överstiger kostnaden för att ersätta BN:s just nämnda 37:a. mvh, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 7 November , 2010 Ingen ska beklaga om jag jobbar där, har själv valt det pga att det är en mycket bra arbetsplats. Har jobbat där i många år och har alltid varit stolt att arbeta på HR. Även om det ibland varit upp och ner på både personalpolitik-arbetsmoral sidan. Men så är det väl på de flesta stora arbetsplatser. Sen är det ju inte de anställdas fel om host host företagsledningen tar ev felaktiga beslut ang reklamationer, vilket jag inte har sagt att de gjort. ;=) En som jobbar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 November , 2010 En viss försiktighet bör iaktagas hur man uttrycker sig. Det är inte olagligt för en privat arbetsgivare att efterforska vem som läcker information och man antas vara lojal med sin arbetsgivare. Illojalitet är grund för avsked. Med det sagt så är det intressant att få mera synpunkter från flera håll. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 November , 2010 Har inte fått svar på mitt mail till HR.. inte oväntat men hade vart kul med en reflektion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktorn 0 Postad 7 November , 2010 Hej, du som jobbar på HR. Jag tycker du ska vara stolt för det! Lång tradition av fina båtar med hög kvalitet. Nu dock blev det fel och det må vara hur som helst med i vilken utsträckning det är fel eller inte från HR. Tingsrätten tyckte inte det. Kärande är kanske inte den lättaste kunden och det borde, tycker jag, företagsledningen ha insett på ett tidigt stadium. De vann men till vilket pris? Hoppas det inte kommer att drabba er anställda, att inte företaget handlat smidigare. Tyvärr är båda parter drabbade i denna process pga prestige, frågan är för vem det kommer kosta mest. Jag och många med mig, är övertygade om att HR fått ett ärr för livet. Nu är väl det väl dags att dra ett streck och låta oss gå vidare med frågor som gäller oss som inte har någon HR eller aldrig kommer köpa någon! Låt oss göra det bästa av vintern i båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 November , 2010 Du blandar ihop två saker tror jag... för ALLA vet nog att HR gör bättre båtar än de flesta andra varv och har en högre kvalitet? Det är inte kvalitet som är sakfrågan - utan upplevd kvalitet... Dvs man kräver mer från de som säljer en kvalitetsprodukt. Tror att den allmänna förväntan nog hade varit - om man frågat ett representativt urval av båtfolk - att HR snabbt och smidigt fixar en ev reklamation. Det ingår i ett kvalitetsbegrepp liksom. Nu gjorde man inte det upplevs det som? Och den upplevda kvaliten är ALLT som HR gör när det blir strul, hantering, ton i kommunikation osv osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 November , 2010 Utan att försvara endera parten så är det ju faktiskt så att vi endast har fått den ena sidans beskrivning. Jag kan inte avgöra vem som har rätt och fel i detta men faktiskt är det ju så att man kan göra utdrag ur hur många utredningar som helst och publicera på webben. Jag har inte lusläst tingsrättens dom och vad den är grundad på men har ganska mycket erfarenhet av skadeståndsrätt efter ett antal år inom försäkringsbranschen. Min uppfattning är definitivt inte att det går att lura, köpa eller frisera fram ett domslut från tingsrätten. Jag kan heller inte påstå att dom brukar döma till storföretagens fördel Däremot är min erfarenhet, sedan försäkringsåren, att många besvikna människor har en tendens att gå hur långt som helst för att visa att dom har rätt. En kille i ett trafiskadeärende jag handlade kvaddade själv sin egen cykel bara för att bevisa för oss på försäkringsbolaget att han hade rätt. Jag tycker att det är förbannat tragiskt att familjen/killen i det aktuella ärendet är så besviken. Drömbåten visade sig inte motsvara förväntningarna på punkt efter punkt. Dock har jag svårt att avgöra huruvida han, juridiskt, har helt rätt på alla punkter efter att ha läst hans historia på Bryggsnack! Jag har bara hört gott om HR tidigare och för mig kommer nog HR, fortsättningsvis, att symbolisera hög kvalité även om jag kan ifrågasätta deras agerande på många punkter i denna olyckliga historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 8 November , 2010 Tragiskt fall oavsett om det är fel på båten eller inte. Antag att båten är felaktig, då stinker hela den här historien. Antag att båten är felfri då är det konstigt att pluggen som borrades ur gick i två delar. Att båten sedan leverans varit behäftad med ett antal felaktigheter. HR är vad som kallas för en premium produkt och ska då vara felfri. De felen som tidigare båten haft har åtgärdats av leverantören och endast fel går att åtgärda, eller? Ett antal olika personer, både företag typ ÅF och besiktningsmän uppfattar det som felaktigheter. Tillverkaren har frångått de rutiner och metoder man enligt dokument skall arbeta efter. En av provpluggarna består nästan uteslutande av plast, mer porer i plasten än vad som är ok osv. Själv tycker jag det stinker. Men det mest ofattbara är hur man riskerar sitt varumärke. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 8 November , 2010 Crabfish skrev: Men det mest ofattbara är hur man riskerar sitt varumärke Ja! Oavsett hur det ligger till med just den här båten så.... Inte har dom lyckats med sin kundvård i alla fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 9 November , 2010 Det handlar inte om kvalitet. Alla kan göra misstag - med genomgående hög kvalitet - kan man lätt släta över detta som ett misstag vilket enkelt skulle kunnat åtgärdats och gått till historien som något som var av engångskaraktär. En strategiskt felbedömmning av HR har nu satt varurmärket i gungning. Nu diskuterar man kvalitet på HR båtar som ett gennerellt problem. Det sätt som Magnus Rassy valt att hantera denna fråga och den offentlighet som detta fått kommer att forsätta att få kommer att skada företaget på sikt. Hur allvarligt vet ingen. Finns det någon på detta forum som efter det som hänt skulle kunna tänka sig att göra affärer med Magnus Rassy? Det handlar inte om kvalitet. Detta är business. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master-J 0 Postad 25 November , 2010 Ja så var det dags igen. Är det inte konstigt att i ankdammen Sverige frodas skrönor fritt, i samma mängd som sjögurkor o havstulpaner i botten på en båt. Har inte lusläst debatten, har inte läst domen från tingsrätten. Men vad jag förstått har inte HR ansetts skyldiga att ge kunden en ny båt osv. Nu gäller det en pryl för några miljoner, ja det är sant. Men någonstans har det gått fel och anser vi oss på detta forum vara rättskaffens människor så borde vi banne mig sluta grunda våra åsikter på något som tagit formen av en skröna! Tingsrätten (en demokratisk dylik) har gjort sitt, fällt sitt utlåtande. Vi har därför att acceptera detta eller dra det till en högre instans vilket är vår rättighet. Det dessutom sällan ens fel att två träter(gammalt ordstäv). sidospår: om jag nu vill finna fel på en produkt jag köpt. Ja då kan jag säkerligen göra detta, och gäller det sedan försäkringar tycks vi svenskar ofta ha en smått otrolig förmåga att frisera fakta. Båtar, bilar MC mm stjäls till förbannelse om man ska tro försäkringsbolagen som har att stå för kalaset. Hur många av dessa som egentligen är ett planlagt försäkringsbedrägeri vet bara Gudarna. Tillbaka/ båtar av nyare årsmodell är rent förb...... dyra. Ofta är de åt H... för dyra för vår plånbok, men se ångerveckan gäller inte på samma sätt som hos H&M. Vad göra,,,, när man köpt en för dyr båt och........ det inte klirrar och guldglittrar på kontot. Generellt kan jag dock bilägga följande fakta som grundar sig på snart 100 års byggande av fritidsbåtar på västkusten. Ordet kvalitet fick en helt ny betydelse tacka vara våra Västkust-båtvarv, något som återspeglas nationellt och internationellt. kom dessutom ihåg att : När du står i begrepp att sälja din dyrgrip i form av båt, bil osv är den alltid världens bästa. När den sedan är såld kommer snabbt kommentaren att jag lyckades banne mig sälja skrotet. Min nya däremot den är fantastisk.... ja där var lite svammel i tråden. Hade kontot visat plus hade jag med glädje shoppat en HR, synd bara att de e så förbannat stora... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 November , 2010 jag tycker att du ska lusläsa! Framförallt domen, dom som satt i den domstolen kan inte ha vart kunniga inom området. Jag tycker man ska ha kunnigt folk på rätt plats, visst dom kanske är jävligt duktiga på att döma mördare eller annat men detta är ett sådant speciellt fall där det krävs kunskap. vad man kan utläsa av domen så går domstolen på ett rent tyckande som Magnus Rassy och Benny Martinsson gör. dom skiter fullständigt i all oberoende expertis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 November , 2010 Svenska HR46-an Olydia II förlist på väg in till Bordeaux, http://gt.expressen.se/nyheter/1.2151521/svenskar-nara-do-i-atlanten och bröt ner till skrot väldigt asnabbt. Avhandlas i tråden http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7998&st=0&sk=t&sd=a Sista inlägget i den tråden - hitills; Och för att ta upp en annan tråd - kan det vara så att skrovet delaminerade och därför bröts sönder. Något för för Bengt N att följa upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 November , 2010 De moderna båtarnas kölkonstruktioner ser inte starka ut. Vore jag försäkringsbolag skulle jag lägga fenkölade på platt botten i en speciell klass. Kommentarer även från min fru när vi tittar på båtar på mässor. I sommar gick vi på grund ett par gånger bara. En av dessa, den s.k råttfällan i Malmö, var den värsta och vi lyfte båten i Limhamn för säkerhets skull. Inga skador. Vi hade då 6 knops fart rätt upp på stenarna som saknades i våra nya tyska sjökort. Köpta i Gbg. I vacker väder och dagtid fick vi grundkänning i sandbotten på väg in vid Nordeney, en av ostfriskiska öarna. Vi gick sakta då vi hade gamla sjökort så vi vände studsade ut igen och hittade rätt väg in efter att ha styderat 2010 års utgåva av Reeds Nautical Almanac . Hade det varit 8 m vågor så vet man inte hur det gått. Att oupphörligt studsa på grund från 4-5 m höjd klarar inte många skrov. Även om det är sand. Har man dessutom en modern båt kanske man inte hinner vända och studsa ut igen. Strömmar på 3-4 knop åt fel håll blir det inte bättre av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 25 November , 2010 Om du bränner på i 6 knop får du troligen skador. Du ser dem kanske inte, men de finns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 November , 2010 Det var inte tvärstopp. Vi kunde ta oss av grundet med fram/back och vrida oss loss. Kölen var inte det vi var oroliga för utan ett gnällande från rodret som fick sig en törn när vi backade i stenhögen. En liten delaminering (som man säger) som ska plastas i vår. Inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktorn 0 Postad 25 November , 2010 Kan bara instämma med egen erfarenhet. Såg de första riktiga kvalitetsbåtarna på västkusten i min ungdom, dvs Vindö och Amigo båtarna. Var flera ggr på varven och har genom åren regelbundet besökt dessa varvs 'efterföljare'. På västkusten finns idag ett varv som idag fortfarande, för mig, känns som 'i gamla tider' och andas enastående kvalitet. Malö. En sådan skulle jag tänkas köpa, men plånboken säger tyvärr något annat, å andra sidan är jag mer än nöjd med en 'gammal' Amigo i nyskick efter 30 år! Det är kvalitet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars69 0 Postad 26 November , 2010 HR fick inte åtgärda felet. Det som inte framkommit i något forum angående det här ärendet är att HR erbjöd sig att åtgärda felen men att de inte fick göra det av ägaren. Det är a och o i alla reklammationer att den man klagar på ska få chansen att åtgärda det som är fel. HR har följt alla gängse regel. Det verkar som båtägaren haft sällsynt dålig juridisk rådgivning. Ägaren kräver pengar för alla möjliga märkliga utgifter som båthyra m.m. Det här luktar rättshaverist lång väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 November , 2010 Rättshaverist, jo det låter det lite som när man orkar läsa igenom hela bibban. Men fortfarande står det en kass båt på land som inte går att få försäkra och segla med... Fast det finns ju domstolsutslag på att allting ör OK så då är det väl bra då. Bara att betala. (Notering om vilken båtfirma man vill köpa av och känna sig säker på bemötandet efteråt.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser