Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
vagabonden

TV Antenn

Rekommendera Poster

Får in alla gratiskanaler då jag inte har något kort eller abonnemang, har en Glomexantenn. Sen att få in är väl naturligtvis en sanning med modifikation då man ganska ofta hamnar i antennskugga bakom en klippa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Glomex och den funkar perfekt. Den tar väl signalen runt om, för det är inga bekymmer att ha på tven när man kör. sen kan man hamna i radioskugga i vissa hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall nog ha en rundstrålande antenn istället så du slipper rikta om antennen. Rekomenderar Kell& co artikel 30347 istället.  Har en sådan på båten och den funkar riktigt bra.

/Mikael

Senast ändrad av mikaelno | 07 november 2010 | 10:12

Senast ändrad av mikaelno | 07 november 2010 | 10:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker du sätta den i masten så är en rundstrålande ett måste (om du inte vill vrida masten för att få mottagning) Har kört med Triax Ufo på de senaste båtarna, och är bara kabeln fräsch så får man in det som går att få in! ELFA brukar ligga bra i pris på Triax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffade en triax UFO i somras -fungerar sådär får vrida på den ganska ofta för att få in stationerna. Den gamla jag hade behövde jag aldrig röra ( var tvungen att byta till en mindre när jag monterade solceller). Har fundrat på att skaffa en Glomex i stället.

Antar att runtomupptagningen kan skilja en del på olika modeller.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med en Tirax Ufo och får in alla gratiskanalerna när jag är i Stockholms skärgård. Har även provat med magnetfotsantenn som följer med USB-anslutna TV-mottagare och den fungerade hyfsat om man ställde den på någon magnetisk metall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några funderingar

Hjertmans har Glomex och Banten och  ,, Kjell & Company har bl.a Triax UFO 100 Digital .

Är det någon skillnad på de olika märkena eller får man vad man betalar för?

Om man nu dessutom vill se andra kanaler som Kanal 3 å Kanal 5 m.fl.
Behövs det då TV-Box? Finns det då såna som går på 12 volt?

Sommaren kommer snart

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

För att få in betalkanaler behövs alltid box med plats för kortet (boxer)

Tycker det borde finnas sådana som går på 12 V, annars har ju dom flesta tv apparater idag inbyggda mottager med plats för kort, såg senast på ICA smidig plattskärm både 21 och 26 tum med inbyggd mottager och plats för kort, dessa går även på 12V och kabel ingår. 1999:- för den minsta av dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I naturhamnar parkerar man ju med hänsyn till vind och var man kan komma åt. Tyvärr innebär bra vindskydd också bra radioskugga från TV-signaler. Det är inte mycket som behövs, ett par träd räcker för att förstöra. TV kräver att man mer eller mindre har rak sikt till sändaren.

Efter ett tag lär man sig var man kan ligga med mottagning och var det inte funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser väl ut att jag får handla en Glomex på Hjertmans. 

Får väl kolla med chefen om hon bara nöjer sig med gratiskanalerna.  Hoppas det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns flera boxar som klarar 12v sagem boxarna brukar klaradetta köpte en box som monteras i scart uttaget och har extern IR mottagare kostade 900:- har fungerat bra. mins dock ej fabrikat!
Köptes på Audiovideo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett tv-kort inkl fjärrkontroll och antenn på Kjells januari rea för 199 kr. När jag provade att ha medföljande antennen på fönsterblecket fick jag in tv4 och tv6. Köpte lilla Glomex Vega igår som är runtomstrålande och med den tillkom tv1, tv2, barn och kunskap samt svt 24. Jag såg att i Italien har de nu en förstärkare till den med ett extra uttag för fm, vhf samt AIS så att man bara behöver en antenn. Storlek antenn höjd 210 mm, diameter 100 mm  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...