Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
pgh73

Är min båt epoxibehandl?

Rekommendera Poster

Jag håller på att skrapa av färgen på segelbåten. Det ser ut att vara 2 lager med färg, grund bottenfärg. Innanför dessa lager komemr det fram ett grått lager som sitter fast ordentligt. Frågan är om detta är grundfärg eller om det möjligtvis kan vara epoxilager?

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt epoxygrundfärg på ett par båtbottnar. Avände Gelshield. Den finns i två nyanser; grå och grön. Man skulle måla var annan gång med den andra kulören för att man skulle se att man fick bra täckning över allt. Om du slipar lätt på den grå färgen och det komme en grön nyans så ä det i så fall Gelshield.

Slipning är nog lite av mitt livselixir angry så jag nade nog slipat över hela botten lätt så att den blev riktigt ren. Det finns säker några minde skador  som behöve spaklas upp - epoxyspackel. Är det epoxygrundfärg som du ha så hade jag ändå målat över ett lager till innan den nya bottenfärgen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan kvarstår dock :-) jag ser jag om det är vanlig grund eller expoxigrund? Det är inte så bra att epoxibehandla över en vanlig grundfärg. Det bästa är ju att ta bort allt men den ser riktigt bra ut och så slipper jag x antal timmar/dagar med grovjobb...

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...