lidfors 8 Postad 6 November , 2010 Tänkte jag skulle bygga mig ett peke och en rulle. undrar om någon vet var jag finner lämplig alu profil till detta.har redan byggt en rulle till befintligt förstag fick tag i en gammal profileliptisksom satt på en kasserad rulle till en rasmus35.Dock tung som attan.har fungeratt perfeckt i två somrar.denna ersatte dock försags vajern,tänke jag skulle tillverka en där mitt nya försagvajersitter kvar som är bruklit på dom flesta system.var finner jag en profil som är mer eller med bearbetning lämplig för detta. johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 November , 2010 Segelmakarna är de som normalt säljer profiler. Detta pga att det har med segel att göra... Så då föreslår jag du tar upp dina funderingar med en segelmakare så får du koll på om det du vill göra också passar de segel du tänkt dig - ibland måste man sy om lite eller förstärka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 November , 2010 Seldéns mast har också profil som reservdelar för sina furlexar ...http://www.seldenmast.com/frameset.cfm?id=6622&randnum=122396017 Exempelvis en 2 m lång sektion för 100S (dubbla segel-likrännor) har reservdelsnummer 539-315. Knappar man in numret i sökrutan hos Viking Marin får man reda på priset, 626 :-http://www.vikingyachting.se/index.html Ganska mastigt, men kanske finns nån billigare profil i utbudet som dessutom råkar passa just ditt segellik och förstag? / Thomas Edit: Exempel-profilen ska innehålla ett plaströr som anpassar till förstags-vajern plus hopfognings-grejor. För 4 mm vajer finns ett paket (sid 14 i seldén-sajten) med längd 2,4 m, har nr 539-314-05. Inknappat hos viking är priset 860:- Senast ändrad av Thomas-1 | 09 november 2010 | 14:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 November , 2010 Synd att du bor så långt bort, annars har jag en pofil liggandes som suttit på ett 8 mm förstag till en CU-rulle (eller liknade) CU-rullen har jag degraderat till genakerulle och profilerna kommer nog att ligga under min altan tills de åker på tippen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 9 November , 2010 Jag får hem några olika profiler till nästa torsdag fanns en kontakt inom klubben. helt andra priser kostar mellan 50-70:-/kg eventuell omlikning av seglen gör jag skälv. köpte mig en gammal husqvarna i fjol har sytt om en gennaker till den andra rullen samt sytt om underliket som tjockast 7 lager duk 2 lager plast väv Maskinen heter husqvarna 2000 och har en låg vxl blir grymt stark.kostade mig 200:- det var värre att hitta dugliga nålar men tygaffären här hemma tog hem några grymma till mig på bestållning. köpa färdigt tar ju död på det roliga. Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser