Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
florodoltarzan

Er input på ett nytt projekt

Rekommendera Poster

Tjena,

Bakgrund till projektet:

Efter att ha köpt, sålt och renoverat tre båtar på lika många år så har jag kommit fram till att min drömbåt inte finns på marknaden. Därför har jag kommit fram till att jag nog måste köpa en båt och sen bygga om den så den passar min kravspecifikation.

Krav:

-24 fot lång

-Spjutformat skrov typ Smuggler, Formula, Pantera etc.

-Självläns

-Walkaround

-Sovplats för två pers. och sittplats för sex pers.

-Bra bränsleförbrukning (runt litern/sjömil vid marchfart)

-Totalkostnad: 200 000 kr (skrov, motor, material)

Kort och gott skulle man kunna säga att jag vill ha en båt liknande Hydrolift F-26 men en 24-fotare och som inte kostar mer än 200 000 kronor.

Tanken som jag har nu är att ta en Formula 24, Pantera 24 eller liknande och slita ut all inredning, slänga bort vindrutan, kapa bort i stort sett hela fördäcket för att sedan bygga en WA-konsoll i mitten av båten istället (med två stickkojer under den).

Frågor till er:

-Har ni förslag på andra grundämnen med denna skrovform och denna längd (de jag har koll på är Formula 24, Pantera 24, Speedster 24, Smuggler 24, Rebel 24)?

-Hur påverkas vridstyvheten etc. i skrovet om man kapar bort fördäcket?

-Skulle man kunna få ner förbrukning runt litern/sjömil genom att lätta skrovet på onödig inredning samt sätta in en v6:a (typ 220 hk) istället för en törstig gammal v8 (den ska kunna marscha 25-30, någon topphastighet på över 35 knop behövs inte)?

Jag vore tacksam för tankar och idéer gällande detta.

//Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv lite liknande problem med att hitta drömbåten, även om våra drömbåtar ser väldigt olika ut. Dina planer verkar ändå att resultera i en användbar och trevlig båt.  

Vridstyvheten har naturligtvis störst betydelse i botten och bottenförstärkningarna som båten haft från början behöver du knappast röra med din ombyggnad. Båtar av den här typen är ju oftast byggda för att vara lätta och däcket har säkert en viktig del av konstruktionen med tanke på rörelser i skrovets övre del. Du bygger ju antagligen någon form av innerskrov även i din version och om det byggs med eftertanke får du säkert samma vridstyvhet som förr.

Det som påverkar förbrukningen mest är väl vikten och hur slät botten är. Kanske är det som du skriver smartare med en lite modernare och lättare motor än att använda en tung v8. Sedan kan du ju bygga den nya inredningen och däcket i någon form av sandwichkonstruktion för att hålla vikten på en rimlig nivå. Divinycell och glasfiber blir starkt och lätt. Divinycell, kolfiber och epoxy blir lättare, men du hade ju en budget...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...