forgus31 139 Postad 5 November , 2010 Hur testar man att skrovet inte är delaminerat på nya båten? Helst vill man ju inte överaskas ute på Nordsjön. Borra alltför många onödiga hål är ju heller inget alternativ. Ultraljud och knackningar avslöjar visserligen ordentliga hålrum men släpper nog igenom dålig vidhäftning mellan två laminatskikt som plastats olika dagar. Dragprov är ett krångligt sätt men det kanske finns andra tekniker? Nån som hört om någon oförstörande skrovprovning som fungerar med säkerhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 5 November , 2010 Ultraljud och knackningar avslöjar visserligen ordentliga hålrum men släpper nog igenom dålig vidhäftning mellan två laminatskikt som plastats olika dagar. Eftersom dålig vidhäftning inte är ett synligt fel förrän det faktiskt släppt och blivit en delaminering tror jag inte att du kommer hitta någon icke destruktiv testmetod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 November , 2010 Annars får man väl segla båten nån säsong och göra en undersökning när skrover blivit utsatt för lite vridkrafter. Fast då gäller nog inte garantin längre. Men har ni SEGLAT med båten och använt den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 5 November , 2010 Så länge du inte köper en Hallberg Rassy har du inget att oroa dej för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 November , 2010 Be HR testa den åt dej. Deras kunnighet är ju domstolsprövad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 November , 2010 men borra ut tusetals trissor på båten.. om dom faller isär så är det ingen fara enligt Benny Martinsson VD på Nord West Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2010 Ett glasfiberlaminat skulle kunna ha ett bestämt värde som det minst ska tåla vid injicering av vätska under tryck. Tål inte laminatet trycket kommer vätskan att fylla utrymmen som expanderar och spräcker eventuellt dålig förbindning och påvisar på det viset ett delamineringsställe. Vätskan skulle kunna sprutas in i små hål borrade från insidan kanske bara 1 mm håldiam. Hålet borras nästan igenom laminatet men så att hål inte syns på utsidan. Vätskan skulle kunna vara epoxi och metoden skulle då kunna betraktas som en oförstörande metod så länge laminatet inte är försvagat pga dåligt upplagt laminat och då måste det ändå måste kasseras. Vätskan skulle effektivt spräcka laminatet. Gör man injicering från en handpump ser man om laminatet är stumt, dvs ingen vätska går åt eller om man får pumpa på hur länge som helst. Med en manometer kan trycket mätas och laminatet få ett värde hur mycket det klarar (förstörande prov). Skrovtillverkaren skulle lätt kunna göra ett antal tester för att säkerställa vidhäftningen mellan två plastskikt som plastats vid olika tillfällen. Kvalitetskontroll på gamla eller nya skrov blir enkel med en sån metod. Det tryck som laminatet tål skulle köparen av ny båt uppskatta och jämföra mellan olika båttillverkare. Båttillverkaren svarar själv för det maxvärde han vågar klassa sitt skrov. Ju högre värde desto mer kritiskt vid ev. felaktig heter i skrovet. En standardiserad laminatmätningsmetod skulle kunna göras av certifierade kontrollanter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser