Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Kamikaze

Bella 620 / Bella 621

Rekommendera Poster

Det pågår en kampanj på nya Bella 621 DC nu i november. Är riktigt sugen men har ett annat spännande alternativ också (Yamarin 63 BR). Vet att det finns en del gamla trådar om denna båt, men ni nuvarande eller före detta ägare - kan ni vara vänliga och serva mig med en färsk plus-och-minus-lista på båten? Tack på förhand!

Senast ändrad av Kamikaze | 04 november 2010 | 23:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på en sådan hos båthandlarn i höstas (inomhus i hallen). Det första som slog mig var att man satt så högt i aktersoffan, det kändes som ryggstöden var väldigt låga. Iofs kanske smaksak, men hur stämmer det med andras uppfattningar? Bellas DC har väl annars fått ganska höga betyg i olika tester om jag minns rätt, snäppet under Yamarin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Svårt att ge en samanfattning.....

Dbåt.

Det är en väldigt bra båt för oss (två vuxna,två barn 5 och 4 år).

Den funkar bra som dagsbåt/badbåt,det är väl på gränsen som övernattning...

Vi gjorde ett par nätter på Läsö och det funkade fint,då dom har kanon service så som toa,frukost mm.mm.övernattning i frihamn vette sjutton om vi kommer göra,visst man kan ha en potta potti å sånt,men då skulle jag sattsa på en större båt

Men annars så är det en kanon båt gällande kvalitet och sjövärdighet!

Om det är nått speciellt så PM:a mig så skall jag svara så gott jag kan.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Bella 621 DC med Optimax 115 som jag tycker är en prisvärd kombination med hyfsade prestanda som räcker för mig. Den gör 34 knop (GPS) på max med standard alu-propeller. Bra marschfart är ca. 25-28 knop och den går i övrigt både tyst och snålt. Hade 125:an funnits när jag köpte hade jag självklart valt den. Om jag hade kunnat välja utan att tänka på priset hade jag förmodligen valt en motor på 135 till 150 hk. Mina skäl för att välja denna kombination var:

Båten är snygg och tilltalade mig. Bra och stort märke med bra byggkvalite och bra andrahandsvärde.

Den har en planlösning med stor sittbrunn, separata stolar och U-soffa som passar mig. Jag är inte i behov av kök och stora övernattningsutrymmen eftersom vi för det mesta bara åker ut över dagen.

Båten och motorn är lätta bägge två och kan trailas med min bil. Jag kan även ta upp den och lägga i den själv om det behövs.

Båten är lättdriven i vattnet och går lätt upp i plan, hydralstyrningen är bra

Bra kapelllösning med rymligt kapellgarage och enkelt delbart kapell

Optimaxen kan jag lätt serva själv utan att behöva dra båten långa vägar till närmaste verkstad.

Priset var givetvis viktigt, jag fick ett mycket bra pris i finanskrisens skugga. Jag jämförde närmast med Yamarin 64 DC. Flipper 630 DC och Nordkapp Noblesse 620 DC som alla var betydligt dyrare när jag köpte.

Nackdelar är t.ex. dörren in till ruffen som har en dålig låsanordning och det är inga gasfjädrar på luckona till stuvfacken

Det går inte att sitta i ruffen eftrsom det inte finns någon bra plats för benen.

Elinstallationerna kunde vara betydligt bättrre gjorda och jag misstänker att stolarna bara är skruvade med plåtskruv i durken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

621an är en trevlig båt, med 150 Verado på är den dessutom väldigt rolig att köra. Optimax duger dock långt om man inte prioriterar prestanda så högt.

I övrigt en båt som går fint i sjön men som någon skrev tidigare, gasdämpare hade inte suttit fel på luckorna.

Det man ska tänka på vid köp av en Bella med Mercury Optimax är om det är den lilla rektangulära tändningsnyckeln, är återförsäljaren lite smart lägger man en liten dutt lim på då dom låsen har en tendens att inom kort lossna lite o sen följa med nyckeln runt när man ska vrida om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...