pgh73 2 Postad 4 November , 2010 Jag sitter här hemma och funderar på det här med justerbara mantåg, den översta wiren alltså. Hur har ni arrangerat detta? Har ni bara kortat wiren och sen hakat på det breda krängbandet? Då kommer ju hela mantåget vara löst när man slackat det. Jag funderar på att efter sista stöttan dra det snett ner till det lägre fästet på pulpiten där bak och på detta sätt hålla det konstant spänt, sen kan man justera krängbandet efter önskemål. Detta innebär att man får pressa på ett fäste mitt på wiren för själva krängbandet. Lång beskrivning, dessutom kanske inte helt tydlig :-) Hoppas ni förstår. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 November , 2010 Vi använder små vantskruvar. Sluten modell och låsta med muttrar, inte saxpinnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 5 November , 2010 Jag är lite osäker på vad du vill uppnå, men på min båt sitter det en hajfena istället för den aktre mantågsstöttan. Mellan pushpit och hajfenan sitter ett krängband, för om hajfenan är det wire. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 5 November , 2010 Det jag vill uppnå är att montera justerbara krängband vid sittbrunnen samtidigt som jag vill ha ett uppsträckt mantåg. Om båten lutar mycket och jag vill släppa på krängbandet så vill jag inte att resten av mantåget/wiren blir slack samt att om ngn går fram och tar i wiren så vill jag inte heller att den som kränger där bak slipper känna detta i ryggen. Capiche? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 5 November , 2010 OK, då förstår jag. Då borde ju en hajfena funka bra även på din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser