Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Esteve

V8 - Vilken motorolja kör ni på och rekommenderar?

Rekommendera Poster

Har en VP 5,7 GXi (2005). Alltså Cheva 350 block.

Är nyfiken på vilken motorolja ni som har liknande motorer kör på och vilken viskositet samt klassning den har.



Senast ändrad av Esteve | 04 november 2010 | 20:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på 15/40 mineralolja, det står i instruktionsboken att det ska va helsyntet men det behövs verkligen inte det.. Jag körde mineral 15/40 i  min förra båt oxå och i den satt det en 5,7gxi -05.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt texaco olja, kostar 570kr för 20liter, är inte många som slår det priset..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mineral, Pennzoil Marin 15W/40 CF/SL. 89kr/L. Finns billigare mineraler med bra klassning, mycket billigare men just den här är rekommendationen för min 350 SB insprutning, Vortec. Ska vara minst kvalitet SJ. Ju längre ner i alfabetet ju bättre kvalitet. SL är således bättre än SJ. C-klassningen gäller för dieselmotorer och S-klassningen för bensin.//Tomas



Senast ändrad av Tlinden | 05 november 2010 | 07:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på volvopentas helsyntet till min 5,7gi-300-J -08 därför att det står så i instruktionsboken. Varför ska då nyare motorer ha helsyntet? Ingen aning men jag ser ingen anledning till att snåla på sånt som är en liten kostnad i det stora hela om det eventuellt skulle minska driftsäkerheten på sikt...

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helsyntet har ett större intervall där smörjegenskaperna fortfarande är bra, en mineral klarar från ca 5 till 45grader medan en helsyntet klarar från -30 till 45, men vad dom egenskaperna ska va bra till på en båt som används enbart på sommaren vet jag inte..

Nu skrev inte trådskaparen att det gällde en sommarbåt utan det va nåt jag tog för givet, så är det en båt som bara används på sommaren då räcker en bra mineral till gott och väl..

Den texaco mineraloljan jag kör med tex kör kompisen i sin dragster och den har 1500hk och aldrig vart nåt krångel, den går oxå endast sommartid.. Men visst det är upp till var och en men jag lägger hellre dom pengar som helsyntetet kostar mer på att tanka båten för istället, det gäller även tändstiften, varför köpa båt stift när enda skillnaden är att kragen (sexkanten) är i rostfritt, medan bilstift är i vanligt stål men kostar en bråkdel av vad båtstift kostar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget vettigt svar på vilken olja som är rätt. Men att snåla och köpa billig olja till en dyr motor är ingen ide. Priset för dyr och bra olja är ett piss i oceanen i proportion till hur mycket pengar man sätter i bensin under en säsong, i synnerhet med en bensinåtta. Kör på en bra olja så slipper du oroa dig för det i alla fall :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är den olja som jag kört med i flera år, och även denna va ju då klassad enligt SL..

269463-100_1019.JPG

269464-100_1020.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionsboken ska man köra på en helsyntetolja som minst motsvarar 15W-50  API CF/SH, men samtidigt skriver man att det går bra att köra på VP's mineralolja bara man byter efter 100 drifttimmar.  ???

Varför har man så höga krav på värmetalet? Borde det inte gå lika bra att köra på en 15W-40 olja? Drifttempen är ju ganska låg med sjövattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du menar viskositet. Värmetal hör mera ihop med tändstift.

Moderna motorer är byggda så att det kan smörjas effektivt med betydligt tunnare oljor än för några år sedan. Ofta 0W 30. Syftet är att minska friktionsförlusterna och samtidigt förbättra smörjningen vid riktigt låga temperaturer. Vissa biltiverkare, Volvo t.ex. anser att kallstartsegenskaperna nu är så bra att de rationaliserat bort motortempmätaren.

Din V8 är inte byggd enligt dessa principer och bör därför ha en olja med högrehögtemp -viskositet. Om högtemp-viskositeten är 40 eller 50 spelar antagligen inte så stor roll, men att gå ned till 30 är nog inte tillrådligt. Bäst är att hålla sig till den rekommenderade viskositeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Det är det senare talet i viskositetsangivelsen som jag kallar värmetalet, men visst är det väl också så att det i t ex 15W-50 är 50 som anger hur mycket värme oljan tål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 är oljefilm-styrkan dvs hur hög belastning den klarar innan det blir stål mot stål.

15W är pumpbarheten vid ett visst grad antal (minusgrader).

Dom har inget med varann att göra men skrivs i hop för att man ska kunna göra en jämförelse mellan olika oljor snabbt.

Mao. 5w är tunnare vid minusgrader än 15w, 50 har högre hållfasthet o styrka än 40.

Det skiljer även vad det är för tillsatser i oljan ex. tensider(rengöringsmedel).

Du som kör på sommaren(antar jag) kan förslagsvis strunta i kallstartegenskaperna (pumpbarheten), o köra bara med en olja med hög film-styrka tex. 20w-50. ta ett välkänt märke så kan du känna dig säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag lite förvirrad. Jag har fått lära mig att båda talen i ex 20W-40 visar viskositet. Det första vid låga temperaturer (W=Winter) och det andra vid höga temperaturer (40), men inget om oljefilmens styrka.

Jag fann detta.

SAE (Society of automobile engineers ) has allocated numbers for specifying the viscosity of Engine Oils..

The SAE grades 0W through 25W, where W stands for Winter, have a maximum viscosity specified at low temperatures (—5 through —35°C), to ensure easy starting under low temperature conditions, and a minimum viscosity requirement at 100°C to ensure satisfactory lubrication at the final operating temperature.   The SAE grades 20 through 60 only have limits set at 100°C as these grades are not intended for use under low temperature conditions.

For marine applications, monograde oils of SAE 30 or SAE 40 are used because of the steady operating conditions in a ship's engine room.

On the other hand, automotive oils are normally formulated with Viscosity Index Improvers (VI Improvers) to provide multigrade performance.    VI Improvers are very large molecules, which are chemically made by linking together smaller molecules in a process called polymerization.   The resulting products, called polymers, may have molecular weights 1000 times or more greater than the base stock molecules.    The use of these special polymers makes it possible to meet both the low temperature viscosity requirements of the W grades as well as the high temperature requirements of the non-W grades.  Thus a SAE 20W 40 has the low temperature viscosity value of a SAE 20W oil at low temperatures and the high temperature viscosity of a SAE 40 oil at the higher temperature.
 

Så en 20W50 olja har alltså högre viskositet vid hög temp än en 20W40 olja, men om den första oljefilmen tål mer tryck innan det blir metall mot metall, tvivlar jag på. Någon som vet med säkerhet?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAE normen specar mycket riktigt  viskositetet. Men, det finns ett relativt starkt samband mellan lågtemp viskositeten och pumpbarheten viid låga temp resp. skjuvhålfastheten (filmstyrka) och viskositeten vid höga temperaturer. Men därmed inte sagt att en 0W- 60 olja är att föredra.

Det är inte bara filmstyrkan som är avgörande för hur bra en olja funkar. En vanlig mineralmotorolja innehåller ca 30 % tillsatser. Bara  visa av dessa bidrar till smörjlningen. En multigrade med kort spann innehåller typiskt mindre av dessa tillsatser än en med längre och en syntet mindre än motsvarande mineral.

Många motoroljor innehåller  tillsatser som träder in som livräddare om filmen bryts. Ofta i form av en zinkförening. Vissa motorrer med höga tryck på t.ex. kamnockarna kräver oljor som har en sådan tillsats för att inte kamaxeln skall nötas ut i förtid.

En olja har flera viktiga uppgifter utöver att smörja. Kyla och hålla rent i motorn  t.ex.

Tillverkningstekniken har gått framåt. Idag kan man serietillverka motorer med tillverkningstoleranser som tidigare bara gick att uppnå till mycket höga kostnader. Bilindistrin har utnyttjat detta till att minska lagerspelen, köra med tunnare olja och minska friktionsförlusterna för att få ned bränsleförbrukningen. Olljeflödet minskar med stigande viskositet. En allt för tjock olja i en modern motor kan ge för lågt flöde vilket i sin tur kan resultera i för dålig kylning och skador som följd av detta.

Följ motortillverkarens rekommendationer vad gäller viskositet. Möjligen kan man välja ett steg tjockare olja i en gammal sliten motor. Välj en API-klass som möter eller överträffar den rekommenderade.

Generellt så är syntet ofta bättre än mineral, men i en inombordare som används på sommaren har dessa bättre egenskaper oftast mycket liten betydelse. 



Senast ändrad av guestsson | 10 november 2010 | 18:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde själv på VP's syntetolja denna säsong, men är ganska övertygad om att de tar ut ett överpris för denna.

Har dock haft svårt att hitta en annan olja som motsvarar viskositeten och klassningen (15W-50, API CF/SH)

Någon som har koll? 



Senast ändrad av Esteve | 12 november 2010 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har möjlighet att komma över följande två oljor till bra pris. Hur skulle dessa funka i min motor? Båda verkar vara framtagna främst till vassare motorcyklar. Den olja VP rekommenderar har klassningen CF/SH (15W-50).

Q8 SBK Racing 15W-50 API SL; ACEA A3; JASO MA

Castrol Power 1 GPS 4t 15W-50 API SJ; JASO MA

Tacksam för svar!



Senast ändrad av Esteve | 12 november 2010 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

API SL har en högre klassning an API SJ. Är således bättre. Skillanden för en i botten 50-tals konstruktion som en otrimmad V8 är är obetydlig.

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har pågått en livlig debatt om problem med moderna oljor i äldre motorer. Problemen relateras närmast till motorer med flata ventillyftare. Motorer med rulllyftare berörs primärt inte.

I kontaktytan mellan kam och den flata lyftaren är trycket och skjuvkraften mycket hög. För att kunna hantera dessa tillsätts zink ditioforfat (ZDDP) och molybden disulfid (MoS) till oljan. Dessa tillsatser binder till stålytan och träder in som livräddare i det fall oljefilmen skulle brista.

Problemet huvudsakligen att samma tillsatser kan bidra till att förstöra katalysatorn på fordon som har en sådan, varför man under senare tid minskat inblandningen av dessa tillsatser.

Enligt vad jag läst gäller följande generella råd för den som har en äldre motor:

- Undvik oljor som anges vara bränslebesparande.

- Välj en olja med API SL eller lägre. Inblandningen skall ha minskat vid införandet av API SM.

- Välj en olja som även är klassad för användning till Diesel, ex. API CF.

- Det sägs finnas en branchöverenskommelse att att behålla tillräckliga mänger ZDDP
  och MoS i alla oljor med viskositet 10W - 40 och högre. Undvik oljor med lägre viskositet.

- Försök inte själv blanda i mera tillsatser själv. ZDDP är visserligen en livräddare,
  men bidrar i övrigt generellt till att försämra oljans smörjande egenskaper.

Nedan är ett exempel på Biltemaolja som jag inte skulle tveka att använda en gammal V8. 

Motorolja, mineral, Classic 20W–50 Mineraloljebaserad motorolja speciellt lämplig för fordon som körs hårt, t.ex. vid racing, samt för alla motorer som behöver en tjock olja, t.ex. veteranbilsmotorer, inombordsmotorer, slitna motorer etc. Ger ett bra och stabilt oljetryck. Ej lämplig i kyla (under -10 °C). Möter följande specifikationer: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg precis att VP's egen syntetolja är SJ-klassad (15W-50).

Borde inte detta betyda att ovanstående oljor, eller åtminstone Castrol, även borde passa i min motor?

Eller har de andra egenskaper  som gör att en motorcykelolja inte passar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda funkar nog. Om MC-oljan skiljer sig från annan olja ö.h.t., så bör det bara vara m.a.p. att man hållit igen på molybden. För mycket moly kan medföra problem i kombination med våtkoppling.

Men varför inte ringa Q8/Castrol och fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...