Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Crona

Installation av navigationutrustning?

Rekommendera Poster

Hur svårt är det att installera plotter, vindinstrument, vhf och ev autopilot själv? Eller ska man rådråga en fackman på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har tummen mitt i handen utan brukar trä i nya skosnören och byta glödlampor hemma själv så klarar du detta, brukar följa med bra manualer för installation. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det svåraste vid monteringen är att hitta nånstans där du ska montera grejerna. Installationen är aningens aningens lättare än att trä skosnören. Autopiloten är isf det svåraste, men inte heller här är det inte installationen i sig som du kommer att fundera över utan var du ska montera den. Utan att kolla din sjöbod så har jag för mig att du segglar M77? Om så är fallet så kan du få lite info av mig, med mått och monteringstillbehör du kommer att behöva.

Men som Westis säger, det är inte alls svårt om du bara har tummarna på rätt händer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tur att det finns båtar. Om man som jag finner lite nöje i att kunna meka lite själv så är båtinnehav det idealiska tidsfördrivet. På min bil som är lika gammal som min båt dvs knappt 10 år skulle jag inte ens drömma om att meka, installera utrustning eller sköta servicen själv. Men på båten finns det knappt några alternativ, man förväntas helt enkelt klara alla möjliga typer av jobb själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxin är såld och jag letar nyare och större båt. Helst en HR 352:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojsan.... Då är det inte nav.grejerna du behöver oroa dig för.. ;)

Nä, kunde inte låta bli gliringen bara. Kul tid du har framför dig med båtletande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag installerar själv, alltid. Då vet jag exakt hur det är gjort och jag lär mig om min båt...  därmed inte sagt att jag inte tar hjälp? Borra hål i botten tex går väldigt långsamt med mina halvbra verktyg, en proffsfirma har bättre grejor och har ju också tillgång till lyft... så där går en del pengar externt.

Sedan ska man inte underskatta värdet av proffshjälp då man indirekt får del av deras erfarenheter?
Så idealt så drar du det mesta av förberedelser med ledningar osv i båten själv plus gör hål för instrument exakt där du vill ha dem...men kan ta hjälp av proffs med det sista och driftsättning.

För några märken är det en förutsättning för övrigt - att installation gjorts av auktoriserad person. Annars gäller inte världsgarantin helt enkelt. Men smidiga proffs gör säkert en uppdelning av arbetet där du kan göra kabeldragningar och annat som bara tar tid för en installatör ( kostar mucho dinero )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...