Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Mackey

Alternativ till blybatterier finns, men var köper man dessa?

Rekommendera Poster

Hej!

Vem vet något om bra moderna batterier till batteribanken? Har frågat på Praktiskt båtägande, men inte fått några svar.

Som ny båtägare slår det mig att det inte verkar klokt att man ska byta batterier hela tiden och att man mellan bytena har halvdålig kapacitet. Samtidigt har jag förstått att det är så det är...

Jag vet inte mycket om batterier, men jag tror mig veta att elbilar har batterier som har mycket högre kapacitet än blybatterier och tål att laddas ur 10 gånger så många gånger som ett blybatteri. Dessutom tål de djupurladdning bra och behåller 80-85 % av sin kapacitet under mycket lång tid. Ett perfekt batteri till batteribanken alltså.

Jag gissar att priset är mycket högre, men det kan ju inte vara 20 gånger dyrare än ett blybatteri (räknat på 10 gånger så många cykler och 100 % urladdning i stället för 50%).

Var kan jag köpa elbilsbatterier eller andra batterier med liknade prestanda? Det gör ju inget om de är 10 gånger dyrare om man kan ha dem 20 gånger så lång tid med i stort sett bibehållen kapacitet.

Finns det någon annan hake?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du fått att man måste byta batterier hela tiden ifrån. Under normala förhållanden så håller ju vanliga öppna bly/syre batterier kanske 5-10 år om du inte misshandlar dom med djupurladdningar, vattenbrist etc.

Att du skulle kunna dra ur 100% ur ett AGM eller Gel-batteri hela tiden kan du glömma-inget bly/syre-batteri av vilken typ det vara månne mår i längden bra av detta.

Prisskillnaden är nog snarare sån att AGM och Gel-batterier är 2-3 ggr så dyra. Fördelen som jag ser det är att du slipper kolla vätskenivån och att dom klarar djupurladdningar bättre än vanliga batterier, kapaciteten däremot är det ingen större skillnad på om du menar Vikt/kap-förhållande.

Det är också så att ex.vis Gel-batterier ställer högre krav på laddare än vanliga batterier.

Sen finns det ju batterier av Li-typ, Ni me, NiCad etc.men det är nog inget som används i båtar vad jag vet.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag hade fått uppfattningen att blybatterier normalt endast håller 3-5 säsonger med god kapacietet även om man sköter dem väl och att det inte är så mycket bättre med AGM eller Gel-batterier (bara dyrare). Håller de upp till 10 år som PCP-Roger skriver är ju allt frid och fröjd, men när jag läst på olika forum blir jag tveksam...

Frågorna kvarstår alltså.

Någon som vet var man kan skaffa moderna effektiva djupurladdningsbara elbilsbatterier (ej bly/syra alltså) och vad skulle sådana kosta.

Varför används inte dessa typer av batterier i båtar?

Vad är haken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blybaterier är extremt tacksamma när det gäller laddning (och urladdning), bara man ser till att spänningen inte blir för hög så klarar dom sig fint. En annan fördel är att utspänningen är ganska stabil under urladdningsfasen, det skiljer inte så mycket i spänning mellan ett fulladdat och ett urladdat batteri.

NiMh har funnits på marknaden under ganska många år nu, dom funkar fint som laddningsbara batterier till digitalkameran eller sånt, men är lite kinkigare i andra fall. En fulladdad cell har ca 1,5V, urladdad ligger det kring 1,0V, så allt som drivs måste klara att 33% av spänningen försvinner. Laddningen bör vara strömstyrd istället för spänningsstyrd, vilket gör att det krävs helt annan laddstyrning.

Det finns ett antal olika litiumbatterier på marknaden, li-ion och li-pol är vanligast än så länge. Dessa är fulladdade vid 4,2V per cell (och avbryter man inte laddningen vid 4,2V har man ett förstört batteri, eller i värsta fall en uppbrunnen båt), och om batteriet laddas ur till lägre än 2,8V tar det skada. Laddströmmen måste också hållas inom rimliga värden, så dessa gulliga batterierna må vara riktigt bra när det gäller kapacitet kontra vikt, men att styra laddning och urladdning på ett bra sätt är en mindre mardröm - knappast bara att koppla in till en generator avsedd för blybatterier alltså.

Men inom litiumfamiljen finns även en new kid on the block, nämligen LiFePO4. Tydligen betydligt tåligare när det gäller laddning och urladdning, och det säljs (svindyra) småbatterier för användning i tävlingsbilar/motorcyklar, då de trots låg kapacitet och låg vikt orkar dra runt en startmotor lika bra som ett betydligt större blybatteri. Dock inget man har nytta av i en förbrukningsbank där det är kapaciteten man behöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blybatterier håller rätt hyfsat om man tänker sig för och är lite snäll.  Inte ladda ur under 12V, absolut inte under 11.7V.

Men jovisst är det förbrukningartikel, fast en ganska trevlig sådan. Man måste inte byta med vissa intervaller; man byter när man blir mer irriterad över dålig kapacitet än över hål i plånboken. 5-10 säsonger kan man räkna med.

När det var dags för nya batterier valde jag bort batterier av avancerad lyxmodell som jag inte begriper finessen med. I ett bly-syra batteri ska det finnas bly och syra, that's it. Så mycket som man får i båten, mer vikt ger mer kapacitet. Gel och rullade elektroder begriper jag inte finessen med. Känns mera som man försöker snacka in dyra onödiga prylar till folk.

Blev ett underhållsfritt men i övrigt standardbatteri som startbatteri.

Som förbrukning de billigaste golfbilsbatterier jag hittade på
      www.batteriexpressen.se/
två st såna här:
http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=41.FP6V225AH
Pris just nu är 1756 * 2 *1,25(moms) = 4390 kr  för 225 Ah => 19 kr per Ah


Stadiga öppna 6V batterier formulär 1A som ska tåla djupurladdning och lite misshandel. Och inte kostar mer än att man kan köpa nya om ett tag.
(Enda nackdelen med öppna batterier är att jag inte får vända upp och ner på båten för då rinner syran ut. Men dels brukar jag inte göra det så ofta, dels så är lite läckande batterisyra ett marginellt problem i ett sånt läge. :-) )

 

Som referens kostar Optima just nu på Seasea
OPTIMA BLUETOP 75Ah BT DC 5,5
Pris just nu 2995  kr för 75 Ah => 39 kr per Ah
För att få 225 Ah med optima behövs tre batterier parallellt dvs 3*2995 = 8985 kr. Dubbelt så dyrt, då måste Optima hålla dubbelt så länge som mina stenålders. Tveksamt om de gör det. Dessutom väger 3 st Optima 3*26,5= 79,5 kg mot mina 56 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför används inte dessa typer av batterier i båtar?

Vad är haken?


Grundläggande haken är nog att dessa batterityper inte finns. Än. Forskning pågår. :-)

Bly-syra batterierna var färdigutvecklad i början av 1900-talet och den grundläggande kemin har inte kommit mycket längre sedan dess. Världen väntar fortfarande på ett teknikskifte inom området lagring av elektrisk energi.

El-bilar med prestanda som elbilarna idag fanns också redan i början av 1900-talet, (Farmor Ankas urgamla bil i serietidningen Kalle Anka är en sådan.) Den första bilen som slog fartrekord på mer än 100 km/h var en elbil. Men det har inte hänt speciellt mycket på 100 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du letar efter är det som man normalt kallar truckbatterier men det finns andra problem med dessa i normal båtanvändning eftersom dessa ofta brukar vara i form av enstaka celler på 2V.

Men sådana brukar funka att djupurladda till ca 80% och är gjorda för att laddas ur väldigt djupt under ett dagspass för att sedan laddas fullt under natten.

Sök på nätet så hittar du massor om dessa batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svar på min egen fråga.

De batterier som används i el-bilar (exempelvis Toyota Prius) är effektiva och skulle fungera mycket bra i en batteribank, men...

Haken - har jag fått reda på - är att dessa batterier kräver mycket exakt laddning för att fungera bra och ge den fantastiska livslängd dessa batterier har.

Läs mer om elbilsbatterier och elbilar på http://elbil.forum24.se/
Det kanske kan ge nya tankar (både mentalt och elektriskt smiley) för oss båtägare.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du får läsa på lite mer... :-)

Om jag inte missminner mig så har Toyota NiMh batterier och i så fall så tror jag inte dessa direkt passar i en båtapplikation.

NiMh batterier får en förkortad livslängd vid djupa urladdningar så dessa batterier bör aldrig djupurladdas vilket i många fall sker i båtar eftersom det många gånger finns begränsad möjlighet till laddning.

Även om ett NiMh batteri kan leverera hög urladdningsström så kommer sådana att oerhört fort minska batteriets livslängd och det blir förstört. Så att använda det för start, bogpropeller eller ankarspel skulle nog ödelägga ett sådant ganska snabbt.

Jag tror tyvärr att bly-syra batteri i olika skepnader (öppna, GEL eller AGM) länge kommer att vara det bästa allternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missförstått något på elbilssidorna eller viken typ av batterier Toyota Prius har (bra att oceanis rättar), men poängen är att jag är ganska säker på att vi båtägare kan (eller kommer att kunna) dra nytta av erfarenheter från elbilar.

elbil.forum24.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med eldrivna maskiner/truckar och vi använder bara tractionära batterier.

http://www.nordicbattery.se/se/products.php?cat2=86 

Kan tipsa om att dom funkar jättebra till konsumtiondelen, men är direkt olämpliga att använda till startbatteri, eftersom dom inte ger ifrån sig lika många cranking-amps som ett startbatteri.

Du kan altså få problem med att startmotorn inte snurrar tillräckligt fort, men du kan köra den i flera timmar om du vill utan att batteriet  dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...