jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Hej, jag går och kliar mig i huvudet över den bästa placeringen av elcentralen i en Albin Vega. Det handlar mycket om tycke och smak så jag tänkte fråga vad ni tycker? 1. Bakom det översta trappsteget. Fördelar: Nära till förbrukningsbatteriet och centrala kopplingsplintar, gott om plats för säkringspanel och enkelt att dölja kablar. Nackdelar: Mitt i blickfånget när man vistas i salongen, risk att komma åt strömbrytare av misstag p.g.a. placeringen i trappan /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 2. Till vänster om spisen på väggen som gränsar mot sittbrunnsluckorna. Fördelar: Undanskymt läge. Nära till säkringsdosor, batteri, kylskåp och centrala kopplingsplintar Nackdelar: Precis till vänster om spisen och risk att det hamnar mitt i matlagningen, kräver större ingrepp i båten (mahognyvägg), svårare att komma åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 3. Styrbord sida ovanför kojerna. Här finns redan en panel med diverse grejjer men det är bara radion och uttagen som fungerar. Här skulle man kunna göra en egen strömbrytarpanel där man fäller in strömbrytarna och märker upp funktionerna på något snyggt sätt. Jag behöver ändå fixa en ny skiva där bara radio, högtalare och uttag finns möjligtvis hamnar VHF:en här när jag tagit cert. Fördelar: Enkel installation, behöver bara utöka befintlig panel, mitt i båten på SB-sida och nära till förbrukare Nackdelar: Längre till batteri, säkringspaneler och kablage till navigationsbelysningen Var får man tag på mindre bitar av mahogny plywood? Eller har ni något annat tips på material till skiva? Mahogny eller teakbets? Har ni några andra förslag på placering än de jag föreslagit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 För att ge er lite bättre inblick i mina planer för övrig installation laddar jag upp några kopplingsscheman också. Har ni någon input till dem är jag givetvis tacksam! /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Lanternor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Förbrukare i masten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Stämningsbelysning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Kringutrustning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Instrument Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Instrumentbelysning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Elcentral Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 3 November , 2010 Den gamla elcentralen där jag tänkte placera kopplingsplintar för förbrukningskretsen, säkringsdosor med bilsäkringar, batteri isolator och solcellsregulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 November , 2010 Snygga schemor! bra att tänka över allting ett par gånger innan man sätter avbitaren i det gamla systemet. Jag tycker du gör rätt som inte fortsätter att lappa på gammalt utan gör en radikal nyinstallation. Mer jobb först, men förhoppningsvis mindre trassel senare. Jag gillar din första ide; bakom översta trappsteget. Väl synlig, snabbare att komma åt när man är i sittbrunnen. Det går ju att sätta en genomskinlig plastlucka framför så man inte slår av saker när man kliver ut. Men även 3 är OK. Långt från batterierna, men om man inte har huvudbrytaren i den panelen utan nånstans närmare batterierna så slipper man dra grova kablar till batteri/start/generator via den panelen. Eventuell 220V-inverter som också behöver stor kabelarea kan ju också sitta i samma utrymme nära batteriet om man bara tänker på kylningen. För övrigt förbrukning så spelar inte längden så stor roll, en grov kabeln från batteri till panel borde gå att får fram, och sedan drar varje förbrukare inte så mycket. Det här är väl ett såpass stort jobb att man kan gå upp från standardpanel från biltema till att göra en egen skräddarsydd aluminiumplatta som passar precis där du vill sätta den. Som man kan få borrad och med graverad märkning för inte så extremt mycket pengar. Så får man precis de brytare och säkringar man vill ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 4 November , 2010 Tack Anders! Jag köpte båten i Stockholm i september och seglade hem den till Linköping under en långhelg. Jag blev då varse att elsystemet fungerade mindre bra om man uttrycker det milt. Inga lanternor och många strömbrytare fungerade inte. Väl hemma började jag rota i befintlig installation och insåg då ganska snabbt att jag var tvungen att göra om. Många kopplingar och kablar är i mycket dåligt skick med glappkontakt och spänningsbortfall som följd. Jag började projektet med att planera hur jag vill att den nya installationen skall se ut, följt av dokumentation av gamla systemet. Nu har jag kommit så långt att jag rivit ut stora delar av det gamla systemet och väntar på ny belysning och installationsmaterial. Jag håller med om att första förslaget är vettigt. Först var jag inne på att köpa en standardcentral från Biltema, men det blir inte alls snyggt så jag är mer inne på din linje om att göra en egen central. Har ni några bra tips när det gäller design av elcentral; var kan man beställa gravyr, bilder på egentillverkade elcentraler, typ av strömbrytare, diodindikering, avsäkring, etc? Din idé om en plastlucka för att förhindra att man av misstag kommer åt någon strömbrytare gillar jag. Har du någon idé om var man får tag på en sådan? Någon som har tips på var man kan få tag på Mahogny eller finns det bättre alternativ? Jag behöver fortfarande bygga om den befintliga radiopanelen sidorna på den gamla elcentralen där jag kommer ta bort ett gäng strömbrytare. Dela gärna med er av era egentillverkade elcentraler. Jag känner att jag behöver inspiration innan jag går tillbaka till ritbordet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 5 November , 2010 Så var första skissen på en elcentral färdig. Tänkte screentrycka på eloxerad aluminium. Jag hoppas att http://www.smf-skylt.com/ i Linköping kan göra dettta åt mig. Tycker ni att man skall välja 2-pliga vippströmbrytare? Gamla systemet hade bara brytare på plussidan. Jag tror inte att motorninstallationen är 2-polig. Vad säger ni gällande avsäkring på minussidan också? Vippströmbrytarna är mycket dyrare för 2-poliga så jag vill vara säker innan jag drar iväg beställninge till Elfa. 2-polig: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-223-55&toc=20340 1-polig: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-238-18&toc=0 Jag fick även hjälp och inspiration av författaren till den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=79544&highlight=elpanel Där han gjort en diodindikatorer för mastlanternorna (det är dem som är infällda i skissen över Vegan) Senast ändrad av jamtobo | 09 november 2010 | 00:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vadeaux 0 Postad 6 November , 2010 Har två elcentraler: en för lanternor och instrument (vid nav-bordet) och en för belysning (enbart säkringar vid batteriet). Instrument mm har alla automatsäkringar me belysning vanliga flatstiftssäkringar (bilmodell). Elcentralerna utformade så att det är enkelt att komma åt baksidan. All matning är tvåtrådig till förbrukarna men med enpolig brytning i . Alla brytare för lanternor och instrument är försedda med LED för indikering. Alla kablarär dragna i VP-rör som är fastplastade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 7 November , 2010 Hur skulle det passa på styrbordssida, alltså lika som nr 2 men på andra sidan. Kombinerat med nr 3. Sådant du behöver ofta har du vid nr 3 och allt annat vid nr 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 7 November , 2010 Jag har för mig att det skottet upptas av en skjutlucka till sopnedkastet. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 8 November , 2010 vadeaux: Det låter som om du har fått till ett bra elsystem i din båt. Har du några bilder du kan dela med dig av? te-el, naffatS: Det är faktiskt inte en så dålig idé att placera panelen p.s.s. som #2 men på styrbord sida. Bifogar bild på SB-sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 8 November , 2010 Jag gjorde en skalenlig ritning i google sketchup för att se hur hur placeringen av panelen enligt förslag #1 skulle se ut och det blev inte alls så tokigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 8 November , 2010 Jag har också gjort en första skiss över sittbrunnspanelen. När jag bestämt mig för designen hade jag tänkt lämna in den för dekalutskrift. Har ni någon orginalbild över sittbrunnspanelen i en Vega eller liknande? Skulle behöva lite inspiration. Jag har fått tips om Estek (http://www.estek.se/frontpaneler.html), men jag tänkte gå in på den lokala stämpelfabriken och höra om de kan tillverka paneler/dekaler för ändamålet. Senast ändrad av jamtobo | 08 november 2010 | 23:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 8 November , 2010 ... här kommer 2D bilden över elcentralen. Jag kör nog med gröna dioder rakt över, 5 mm för laternindikatorerna och 3mm för strömbrytarindikatorerna. Hur mycket motstånd behöver man för dioderna? Tänkte använda, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-051-67&toc=20292 Eller är det bättre med lysdioderna med förkopplingsmotstånd? Det lutar åt att använda dessa vippströmställare: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-238-18&toc=20340 Var ett tag inne på att använda dessa efter rekommendation att köra 2-poligt: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-223-55&toc=20340 Analoga ampere- och voltmätare från Odelco; Amperemeter 8254, Voltmeter 8028: http://www.odelco.se/webshop/instr-ovriga/insdcv30.html För gravyr/tryck har jag pratat med ett gäng tryck- och stämpelföretag och det billigaste alternativet visade sig vara att gravera. De skulle ha 2000 kr för att screentrycka då kostnaden för plåt och film var hög. Lasergravyr görs endast på rostfritt och där är det svårt att fixa perforeringen utan specialverktyg. Gravyrverkstan i Linköping graverar och fräser på eloxerande aluminium till en kostnad på ca 500 kr (300x150 mm) http://www.gravyrverkstan.se/ De brukade göra elpaneler på 0.5mm aluminium men jag tror att jag ska gå upp till 2mm efter rekommendation av SMF-Skylt som tillverkar paneler i stora volymer. (http://www.smf-skylt.com/) Senast ändrad av jamtobo | 08 november 2010 | 23:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 8 November , 2010 Som jag nämde tidigare har jag hämtat inspiration från en tråd på forumet för lanternindikering m.h.a. laternkabeln som är virad runt tungelementet. När lanternan lyser genereras ett magnetfält runt tungelementet som gör att den slår till och indikatordioden börjar lysa på panelen. Detta gör då att man inte behöver gå upp på däck för att se om topplanterna m.fl. lyser. Jag har vidareutvecklat kretsen för SB/BB-indikering genom att lägga in en logisk AND-gate. Syftet med detta komplement är att jag bara tänkte använda en diod för att indikera både SB/BB och jag tänker mig att den logiska AND-gaten bara släpper förbi ström när både SB/BB lyser. Rätta mig om jag har fel, för här känner jag att jag är ute på djupt vatten. Jag tänker mig att följande komponenter skall användas. Tungelement: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-492-98&toc=0 AND-gate: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-507-56&toc=20068 Vad tror ni om detta upplägg? Senast ändrad av jamtobo | 08 november 2010 | 23:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 8 November , 2010 Första leveransen av prylar kom idag så jag tänkte börja dra det nya imorgon kväll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 November , 2010 Ooops!! Alltså iden med att känna av ström med tungelement är helt OK och funkis. Experimentera lite med hur många varv som behövs. Men: 1) 74LS08 är 5V krets som inte tål 12V! Använd inte den! den går sönder på en millisekund. 2) En enklare koppling för att få AND funktion är att koppla reläerna i serie. Då måste både A OCH B dra för att dioden ska lysa. Dvs din AND funktion. Dvs 12V <-> relätunga 1 <-> relätunga 2 <-> motstånd <-> lysdiod <-> 0V 3) Du kan inte koppla dioden direkt till 12V. Kolla hur mycket ström den ska ha, oftast 20 mA och räkna ut ett bra motstånd. Typ (13V matning - 2V diodspänningsfall)/20 mA = 470 eller 680 ohm. Senast ändrad av Anders_St | 10 november 2010 | 14:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 14 November , 2010 Anders, jag skippar nog hela logiska grind-prylen och kör på två dioder istället. Det är helt enkelt inte värt mödan trots att det lät bra i teorin! Jag har inte beställt prylarna till elcentralen, så din input gällande motstånd till dioderna är väredefull. Jag testar med 470 och 680 ohm så får vi se hur mycket det lyser... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 14 November , 2010 Jag passar på att lägga in lite fler färska bilder från projektet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 14 November , 2010 Förpik med monterad skrovbelysning Senast ändrad av jamtobo | 15 november 2010 | 00:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 14 November , 2010 Salongen, ursäkta röran! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 14 November , 2010 Kopplingsplint, BB förpik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser