Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
mrplasma

Motorhissning på en Yamarin 64 dc med F 200

Rekommendera Poster

Min motor är monterad på lägsta nivå, viken höjd skall jag ha? Kan jag hissa den så den hamnar i hål nr 2 uppifrån räknad? Båten går idag ca 47 knop, men känns lite instabil i dessa farter!

Jag har fått för mig att motorn är för långt ner och att detta medför att båten går för högt i vattnet. (nästan bara propellern som är i vattnet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardriggning med F150 är andra hålen uppifrån och 13,75 x 19 Black steel propeller. Enligt broschyren är standardpropp med F200 Black Steel propp i 21 men det står inget om hur högt motorn ska sitta, troligtvis oxå andra hålen. Vobbeltendenser minskar oftast med motorn högre upp. Vad har du för propp? Har du en mer aggresiv propp kan du vinna på att sätta den ännu högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du nog inte sätta upp den mer än ett hål till om inte greppet ska bli lidande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog sätta den på hål nr 2 !

Se bild! (Som den sitter idag!)

post-10006909-1394236555,1334_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se vilka hål den sitter i nu på bilden. Om akterspegeln är rätt borrad så ska andra hålen ge att AV-plattan hamnar ungefär 18 mm över botten. På de flesta båtar är det den höjden som funkar bäst med Black Steel propeller, finns dock vissa båtar som funkar även med motorn i tredje hålet, dvs 36 mm. Har du enkel tillgång till lyft o känner att du vill testa lite så kan du ju prova det men risken finns ju att det inte funkar så bra o du får sänka motorn igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min yamarin 64DC gör bara 40 knop på topp med Yamaha F200. Får ni alla ut höga 40 knop på era 64DC's?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag passerar 40 knop med en F150, vilket verkar vara helt normalt såvitt jag hört/läst så 40 knop med 200 hp låter lite tycker jag. En brygg-granne har 200 hp och enligt honom åker han 47-48 knop med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det låter lite lågt. Kör med självpolerande bottenfärg och vad jag antar är orginalpropeller (trebladig). Den gamla fyrtaktaren väger ju massor (är det inte typ 70 kg mer än 150hk motorn) så jag tänkte att det kanske var normalt.

Ska kolla om det finns någon annan propeller som är bättre. Har även en fyrbladig stålpropeller men den ger nästan exakt samma prestanda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för proppar, fabrikat typ o stigning? Orginal monteras en Black Steel 13,75 X 21 på 64or med F200. Vad har du för varvtal på motorn vid toppfart? En F200 äldre än 2006 sägs va lite klenare än de nyare men du bör nå minst 45 knop även med den äldre modellen. Nåt är knas här o den vanligaste orsaken att en båt tappar fart är hår i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt fel propeller!! Jag hade en Ballistic 13 1/4x21 och då gjorde den bara 41 knop!

Propellern hade avklippta bladtoppar.

Köpte en black steel 13 3/4 x21 å vips så blev det 47 knop! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginalpropellern var lätt skadad i topparna. Men jag bytte mest av estetiska skäl ;)
Har nu en Fyrabladig Turbo propeller från drev.se (tror jag att det var). Den gör 40 knop vid nästan 6000 varv. Man åker ju väldigt bra i låga hastigheter med en fyrbladig men man tappar ju på topp.

Har ni någon länk till var man kan köpa propellern som nämns ovan? =) Vad kostar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den på Yamaha center! Black Steel är en Yamaha orginal propeller och kostar kring 6000 kr. Föredelen med en svart är att den inte är lika stöldbenägen som en rostfri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå en fyrbladig Turbo-propp till min 64a o jag toppar några tiondelar under 40 knop med den men jag har bara 150 hästar.. Med trebladigt gör jag 42-43. Vad är det för proppar o stigningar du har o vad ger de för varv? Det låter som det kan va mer galet här än proppningen..

Om det är en 21 tums Black Steel du kallar orginalpropellern lönar det sej säkert att lämna den till t ex Propellertrim i Stockholm o få den fixad under vintern. Du kan oxå köpa en från USA för ca 4 000 kr om du inte vill betala de 6 000 den kostar hemma. Har testat ett antal proppar på min 64a med F150 och det finns proppar som den går bättre med än med Black Steelen men det vore bra om vi kunde reda ut vad du har för proppar först.



Senast ändrad av jarb | 06 december 2010 | 23:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den här jag har på nu. Har provat både 18 och 20. Ger ungefär samma hastighet men vid olika varvtal.

http://www.drev.se/03diameter-1425-vaxelhus-475-p-2702-c-313.aspx

Det bästa skulle ju vara att få testa sig fram till en propeller som passar istället för att köpa grisen i säcken ytterligare en gång =)

Ingen som råkar ha en propeller som man får låna några dagar i vår? =) Typ i stockholm / öregrund trakten.

Kul forum det här. Mycket trevligt och engagerat båtfolk (!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och toppvarven o farten med 18 resp 20 tum var? 2 2TH är en häcklyftande propeller främst avsedd för båtar tunga i häcken o gärna med inombordare. Med en F150 behöver 64an inte häcklyft om det är hög toppfart som prioriteras, tror inte det behövs med en F200 heller. Den 4-bladare jag har är en Turbo Ultima, i princip 2 2THs raka motsats.

Har du fortfarande möjlighet att byta propp på drev.se så skulle jag testa en Stietto Advantage II 14,25 x 21. Har kört en liknande propp på min med mycket gott resultat.

Och den du kallar orginalproppen har du kollat vad det är för nåt? Black Steel som verkligen är orginalproppen funkar ju bevisligen bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja grabbar ... ni glömmer en viktig sak när ni snackar stigning mm .

man behöver veta utväxlingen på varje motorn innan man rekomenderar en stigning på proppen ''pitch''!

Som på min F250  så är växlingen 2:1 .. förändrades några årmodeller senare på min modell .

Å som jag sagt tidigare ,  rekomenderat topvarv måste ni ha koll på !!!!!

Här kommer en bra länk att teoretiskt kunna veta hur olika proppar  ''pitch'' ger för utslag på tophastighet . har man även koll på den praktiska topvarv/maxfart  så blir det ännu intressantare :-)

 

kolla denna och lek ...  http://www.nsr-power.com/prop.htm

 Jag kör med en 2 2Turbo från Drev.se  och på min båt funkar den bättre än förväntat , 2-3knop mer runt marchfart och en till knop på max , 5900varv  och 45knop !  blir en slip på 6-8% .... och det är bra !!!!!!  hade tidigare  en RF19''  3bladig  och en vanlig alu 21'' .

 

Förlåt ... glömde pitchen på 2 2  ... = 20''

/ Jocke :-)



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 07 december 2010 | 22:01

post-11345-1394236573,8106_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser man hur min kav platta ligger om man ser till v formen på skrovet!

Man ser att plattan kommer få rent vatten, men det kanske ska vara så?

Ska försöka hissa motorn ett steg imorgon om tiden tillåter!

 

post-10006909-1394236738,0043_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter längst ner nu va? Ett hål upp med Black Steel funkar bra, inte mer. Har för närvarande min motor högst upp. Plattan ligger ca 6 cm över botten. Det är för högt för alla mina 3-bladiga proppar men min 4-bladiga går bra här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor som är en F200 som jag bytt styrbox på till en F250, sitter monterad näst högst upp.

Propellern är en Yamaha Pro Series på 23 tum.

Båten gör med denna setup 54-55 knop med 6000 rpm.

Upplever inte båten som instabil överhuvudtaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har insett att min är på tok för lågt monterat, men den tuffar på upp till 47 knop och har inte upplevt den lika svajig som förra året. Förmodligen trimmade jag ut den för hårt och var lite ovan ;-)

Har varit sugen på att uppdatera min från 200 till 250! Var det svårt?

Det är som jag förstått viktigt med rätt programvara pga av kamvinklar mm?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis hur lätt som helst, det finns 2 vägar att gå. Antingen så köper du en styrbox för ca 30000 kr eller så lämnar du in din befintliga till Lundins Marin i Eskilstuna för uppgradering.

Detta  med kamaxel vinklar har jag dålig koll på men har för mig att det funkar på motorer från 07 och framåt då det är samma.

Om du uppgraderar motorn lär du behöva byta till en större propp. Rekommenderar Pro Series 23.

Kan meddela att jag är sjukt nöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en propeller till en F200 till salu. Jag får inte upp min till mer än 39 knop vid 6000 varv med nuvarande (fyrbladig turbo). Orginalen var skadad. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men detta låter mycket märkligt med varvet och farten. Min 64 gjorde 41 knop när jag hade150 hk monterad.

Vad har du för storlek på proppen?

Testat någon annan propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märker du någon skillnad i bränsleförbrukningen? Hur blev karaktären i motorn...skillnad i start mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat jätte noga men upplever bränsle förbrukningen som lägre upp till 40 knop jämfört med F150.

Hur karaktären på motorn förändrades vet jag ej då jag uppdaterade min 200 innan den blev monterad. Men jag kan beskriva karaktären som brutal med en mycket sportig acceleration i klass med väldigt skojig bil.smiley

Om du med start menar holeshot så är svaret brutalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla F200C som kom 2006 kan uppgraderas till en F250A som oxå kom 2006. Eftersom Yamaha löpande uppdaterar sina produkter är det nog väldigt viktigt att man får en programvara ur motsvarande F250A-serie. Det här med att vridningsvinkeln på kamaxlarna (VCT) ändrats är bara ett exempel på att förändringar skett genom åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...