nmop 0 Postad 3 November , 2010 Hej. Har behov av att förstärka mantågsfötterna. Sprickor har uppstått i däcket och de sitter löst. Funderar på någon form av platta i aluminium för att fördela krafterna på en större yta. Någon som har gjort liknande? Hur gjorde ni? Var finns aluminum i lämplig mängd att köpa i Stockholmsområdet? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 3 November , 2010 Köp boken Vårda din plastbåt där står lite om att avlasta plasten, dock inte mantågsfötter. Minns inte exkat hur man skulle göra, men lite tips finns det nog lite där. Jag fick läckage i en mantågsfot i somras. Jag bytte då ut skruvarna och gjorde rent, på med ny sikaflex. Jag köpte även rostfria brickor med stor ytterdiameter för att sprida ut belastningarna. Fast jag hade ju inga sprickor, det var mer i rent förebyggnade åtgärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 November , 2010 Hade samma problem med min motorseglare, Den tidigare ägaren hade troligtvis kört på och skrotat mantåget på SB-sidan. Han fick en strok under den enda seglatsen han gjorde med båten. Satte stora karossbrickor - större än vad som var avsett för skruven i fråga och sen en karossbricka i skruvens diameter under den stora brickan. På ett ställe där den inplastade plyfan var rutten, hugg jag bort plast och plyfa och sikafleade fast en 19 mm plyfabit. thallatha.blogspot.com/2010/05/faste-for-mantagstottor.html Aluminium i stället för plyfa är nog inte fel. Upptäckte till min förfäran att den enda förtöjningsknapen på fördäcket hade brickor under muttrarna som hade en diameter som var ca 1 mm (ja ni läste rätt) i mm större än mutterns diameter. Båten har aldrig varit utsatt för nått hårt väder där den legt förtöjd. Hade den varit det hade knapen fläkts upp ur däcket för länge sen. Gick till den närmsta mekaniska verkstaden och bad att få köpa en rostfri plåt. Verkstadsägare som är känd för att va oerhört duktig rekomenderade i stället en 10 mm tjock aluminiumplåt på 20x30 cm och hade också en motivering till varför. Det blev naturligtvis en plåt efter hans förslag. Om du skall lägga en aluminiumplåt under, (och det är nog bättre än plyfa) ta en så stor som möjligt och 10 mm tjock. Jag skulle även lagt en karossbricka av skruvens diameter under och en låsmutter. Om det inte är massivt i däcket, utan balasa eller divinycell, fräs ur med en 6-kantsnyckel i borrmaskinen och gjut i epoxy innan du borrar hålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 3 November , 2010 Har haft samma problem, tog några lämpliga plåtbitar ur bra-att-ha-lådan. Annars brukar jag åka till Söderströms metall i Orminge, där har dom mycket att välja på. Ett problem som jag inte hade tänkt på var att när man har rensat ur gammal rutten balsa och ska fylla med något annat så lutade däcket något utåt och det blev svårt att fylla upp utrymmet eftersom plasten ville rinna ut. Gjorde en liten upphöjning av spackel, typ liten vulkan runt hålet som jag slipade bort när det var klart. Kolla också att det verkligen är tätt in mot insidan av båten annars rinner det ut där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 3 November , 2010 Få däck har inte sandwich. Sandwich trycks ihop om man monterar något utan att göra genomföringen homogen. Då uppstår problem med åren. Alltså, ta bort foten, kratsa bort sandwichmaterialet några centimeter runt hålet, tryck in, t.ex, glasfiberspackel i det tomma utrymmet. Låt härda och montera sedan mantågsfoten som den satt tidigare. Problemet är att få in glasfiberspacklet mellan däckslaminaten, det är INTE enkelt. Kanske man kan borra ett större hål underifrån, fingerstort, så att det blir enklare att trycka in spacklet. När det sedan härdat är det ett homogent laminatsom tål mycket. Någonstans såg jag tipset att använda en insexnyckel. Sätt långa skänkeln i en skruvdragare och kör runt med de. Då får man bra koll på hur stort område som skall fyllas upp med spacklet . Det skall vara glasfiberspackel som har lite mer motståndskraft mot belastningar. Det har glasfiberstrån som ballast till skillnad mot vanliga fyllspackel. Jag tror de senare kan spricka vid belastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 4 November , 2010 Om det är långt fram eller långt bak så kanske det inte är något sandwichlaminat, vilket förstås underlättar. Om man måste kraftsa ur fyllnadsmaterial så är metoden med en sexkantnyckel i borrmaskinen ett bra förslag, men allra starkast blir det om man fyller upp med lösningsmedelsfri epoxi. Det brukar finnas reparationskit på båttillbehörsaffärerna exempelvis Erlandssons om vi pratar sthlm området. Det skulle vara intressant att höra om varför det skulle vara bäst med en 10 mm aluplatta som förstärkning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 November , 2010 Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad Jan Holmstig sa. Men jag ville ha en rostfri 5 mm plåt för det specifierade ändamålet men han föreslog en 10 mm aluminiumplåt i stället. Dels va den lättare uppe under däcket och dels va den tjocka aluminiumplåten formstabil. Eftersom Janne är en man med stor kunskap och erfarenhet köpte jag hans förslag rakt av. Håller med dig om förslaget att använda ren epoxy - bara man har tätt under. De fyller upp allt hålrum. Skulle sen däcket luta så man inte får fyllt ända upp i det högsta hörnet kan man ju blanda i lite fyllnadsmedel i ren epoxy och spakla slät när epoxyn nder härdat något. Biltema är ingen dum leverantör av epoxy. Jag har nog köpt 20 kg därifrån det senaste året. Att försöka trycka ner spakel i hålet tycker jag inte verka speciellt enkelt och ganska kladdigt. På lite större båtar är det nog sandwih i hela däcket. Det finns ju enstaka undantag som tex Havsfidra och Storfidra. tommy Senast ändrad av toaen | 04 november 2010 | 18:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser