Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Misil163

Demontera axel och hylsa, plasta igen-men hur?

Rekommendera Poster

Ja, Misil:en hade ju en luftkyld inombordare med hydrauldrift från början. Vid ca 1990 havererade motorn och sedan dess sitter det en utombordare på aktern.

Tänkte nu ta bort axel och hylsa, samt hydraulmotorn. Kölsvinet går knappt använda som det är nu.

Men, hur demonterar jag hylsan, bara att börja slipa bort plastningen?

Och när den är borta, hur plastar jag igen på bästa sätt? Utifrån, inifrån, eller med fyllning i mitten och plasta på båda sidor?

jag tar tacksamt emot tips och ideer.

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån bild på hur hylsan ser ut från utsidan?

Annars är väl den enkla varianten; sätt i en plugg av divinycell i hålet efter propelleraxeln. Slipa bort gelcoaten ca 10 cm runt om och plasta över några lager glasfiberduk laminerade med epoxy. För säkerhets skull kan du ju slå i en träplugg från insidan.

Alternativ att du tar bort hylsan och plastar från både insidan och utsidan. Är det tjockt kan du ju fylla med epoxy med fyllnadsmedel. Förr blandade man ju polyesterplasten med nått som man kallade hönemat (Det såg väl ut som det - fågelfrö) när man skulle fylla i lite större hålrum. Vet inte om just det materialet passar ihop med epoxy, men det finns nog liknade. man vill ju inte ha hålrum där det samlas vatten.

Sen duger det egentligen gott med polyesterplast om man slipar ordentligt innan, vilket är A och O.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy!

Nu gav du mig flera alternativ.. hmmm.

Från utsidan syns ingenting av hylsan, det är uppspacklat runt axeln. Inuti syns en hylsa, som verkar sitta med några lager matta. Sitter hylsan limmad, eller plastar man endast vid in och utsida?

Antar att du med hönsemad, menar paj dvs polyester och talk?

Jag kommer troligen börja inom någon vecka, skall försöka ta något kort på in och utsida.

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna göra en tätning som lätt kan tas bort när du vill stoppa in en inombordare igen. Låter du lagret vara kvar så kan t.ex en igenplastning utifrån sågas upp.

Eller en plugg som tätas och säkras så den under alla förhållanden inte ramlar bort. Extra säkerhet med plugg inifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag menar inte talk och polyesterplast, men det är ju ett alternativ. Det fanns nåt som var små korn. 2-3 mm i diameter, möjligen nån form av ellplast (typ divinyell) som man blandade med polyestern. Man blandade nog i lite talk också för delen. Det blev en mycket lättare blandning än det du kallar för paj.

Men som första alternativ, och där håller jag med Forgus 31, skulle jag nog bara plastat igen från utsida och låtit hylsan sitta kvar. Är då hylsan jämns med akterspegeln så blir det ju väldigt fint från utsidan.

På både havsfidran och storfidran stack hylsan ut ca 5-10 cm akter om akterstammen och det var utplastat ut på hylsan.

Det är väl ganska vanligt att man sätter fast hylsan med en sandgutning. När hylsan sitter på plats fyller man utrymmet med en blandning av sand och polyesterplast och gjuter på så sätt fast hylsan till skrovet.

post-945-1394236546,19_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

På min båt ser det ut ungefär som på bilden ovan.

Det lutar nog mest åt att enbart plasta igen utifrån, det finns ju egentligen ingen anledning till att fylla och plasta även på insidan, blir ju bara ett ställe det kan samlas fukt på.

Och nån inombordare blir det sannolikt inte. En luftkyld 5 hästare som driver en hydraulpump, med slangar till en motor som tar upp en stor del av kölsvinet är inte min typ av inombordare.

Dessutom behöver jag kölsvinet till stuv, nu är det lite sisådär, med en liten aning olja och annat gammalt som nu skall städas ut. Jag köpte båten förra hösten så detta blir årets projekt.

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här när jag avlägsnade den gamla fasta axeln vid byte till S-drev:

Högg loss så mycket laminat som möjligt runt genomföringshylsan med stämjärn. Bankade ut genomföringsröret. Slipade upp runt hålet från båda sidor, drygt decimetern ut. Gjorde ett litet laminat som anpassades till det nedslipade hålet, dock något lite större. Häftade fast med Plastic Padding glasfiberspackel så att det satt stumt och blev hyfsta jämnt. Slipade jämnt och lade upp ett nytt laminat så det gick något över den gamla botten på insidan. Slipade på motsvarande sätt från utsidan och byggde upp ett motsvarande laminat. Det blir då en dubbelkon som varken kan tryckas in eller ut.  Snyggade till ytan och lade på gelcoat på utsidan, annan vit tvåkomponent på insidan i hela det slipade motorutrymmet så att det blev så ljust som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...