Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
jmwa

förbrukning ancas/fjord queen 24?

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt en Fjord Queen med Vp Aq 170. Båten har trimplan. Vilken är snålaste fart och vad ska motorn dra då på ett ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Grattis till ditt köp. Har själv en Ancas Queen 24, jag och frugan bara älskar båten. Hittar egentligen inga nackdelar med den, trots att vi letat.

Till din fråga: Inte lätt att svara på, men kan försöka iaf. Jag har en VP AQ 151A i min, och jag upplever att den går som bäst vid c:a 4000 varv/minut. C:a 14-16,5 knop för mig. Då drar den ungefär 1,3-1,6 liter/distans, beroende på hur vattnet är - bleke eller vågor uppemot 1 meter...

Hoppas det var en liten visning, trots att du har en annan motor än vad jag har. Men jag kan tänka mig att du ligger på runt 1,5-2,0 liter/distans med din.

En nyfiken fråga: Vilken årsmodell är din? Vår är 1975, och vi har haft den sedan våren 2007. Kör den innan och efter semestern i Askimsfjorden, med omnejd. Under semestern åker vi upp till Brofjorden till svärförldrarnas fritidshus (vi har lyxen att ha två fritidshus och två båtplatser) med den, och utgår vidare uppåt i Bohuslän därfifrån, och ligger ömsom i naturhamn ömsom i gästhamn, beroende på väder. Perfekt semesterbåt för oss två, men har en kompis som semstrar två vuxna två barn med sin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Väldigt roligt att höra att ni är så nöjda! Vår årsmodell är något oklar. Först sades 1977, men båten heter Fjord, så det kan väl inte stämma. I gamla papper från förrförra ägaren står 1972, vilket kan vara rätt, men där kallas den för Scand, vilket ju är fel. Hursomhelst är den väldigt fin. Jag har inte lärt känna den så ingående ännu, men kan knappt bärga mig till sjösättning (har dock åkt två turer i noll grader och strålande sol, härligt!). Vi har två små barn och kommer att ha båten hemma i Mälaren under för- och eftersäsong och ute i Roslagen på sommaren. Vi får väl se om inte förbättrardjävulen slåt klorna i oss under vintern. Det som saknas i båten är värme. Vad har ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med modellerna är som såhär: Det är samma skrov, men olika namn... Fjord Queen, Ancas Queen och Scand Queen. Har ännu inte sett något som skiljer dem, vare sig exteriört eller interiört.

Vi har en fotogenvärmare, men den är inte installerad... Jag har sagt varje år att den skall i, men det har alltså ännu inte hänt blush

Jag tycker båten är -som jag säger- stor båt till litet pris d v s att man får mycket båt för pengarna. Den är bra i sjön, lättmanövrerad både i låga och höga (hmm nåja... 16-20 knop är väl inte höga farter...) trots att det är många som sagt till mig att den kan åla i låga farter och vara svårmanövrerad i hög sjö - inget jag har märkt. Senast nu i somras åkte vi från Käringön och skulle ta utsidan ner till Mollösund i c:a 2-2½ meter höga vågor, och det var inga problem med manövreringen. Dock tog vi det säkra före det osäkra och vände om, och gick insidan istället då det var trevligare.

Jo, en nackdel av I-landsart: Den är låg i soffan aktertill... Min fru är så nyfiken av sig att när vi ligger i gästhamn, och sitter i soffan därbak på kvällen, så kan hon inte se ut genom fönstren vilka det är som går på bryggan... Jag har då sagt till henne att antingen så får jag bygga en stol på soffan åt henne eller oxå så drar vi bort gardinerna i ruffen... Problemet löst cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Selco köpte upp Ancas 1968 och Fjord köpte Selco 1970 så det är inte konstigt att samma båt finns med olika namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har haft en Ancas Queen 24, årsmodel 1967 med motor från 1982 , en vp 175B med 280 drev.En  V6-a på 175 hk.  Mycket  trevlig båt som gick perfekt i ca 17-20 knop, ca 3400rpm. Bränsleförbrukning ca 1,5-1,8 l / distansminut. En mycket trevlig båt att bo i några nätter i sträck men känns obekväm vid längre boende för personer i min ålder 55 .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, finns det någon klubb för denna båtmodell? Man vill ju som nybliven ägare suga i sig all kunskap som ö h t finns!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara kort instämma i övrigas omdömen. Haft en Selqueen alltså Selco tillv. -73 enl skylt i båten.

Mycket nöjda, rätt storlek, bra i sjön, motorn var en vp 140 a 125 hp o drog i snitt 1.1-1,3 l vid blandad körning dock mest i fart kring 7 knop. Mysig med mycket trä, gott om plats i cabin o uppe.

Med Wallas installerad i toan o utblås cabin o under kapell, varmt o skönt även sent i okt.

Rejält byggd, enda jag upptäckte var att påfyllningsslangen för bensin gömd vid förarplats hade ett kraftigt veck o var på g att spricka så den byttes!!!!!Kolla upp det, litet skruva men värt besväret.

Tröttnade litet på att varje gång bädda upp o ned, bla flytta på bordet, ryggproblemen blev inte bättre av plockandet. Även kapellet stort, så ta väl hand om det, nytt är inte billigt.

Lätt att meka med motorn då man lätt kan krypa ned på båda sidor.

Vi låg ute i 3 veckor, reste från waxholm till Smedjebacken 2 personer utan några problem, en helt fantastisk resa med högsommar 2 av dessa veckor!!!!!

Din båt ser mycket fin o välvårdad ut så lycka till!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minego: tack för tipsen! Båten har gammalt dåligt kapell, så det dyra nyköpet är inräknat i vår kalkyl. Jag ska också kolla bränsleslangen. Kul att höra att man använder sin båt ända in i slutet av oktober, det vill jag också kunna göra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...