Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
jj64

Kölen rostar

Rekommendera Poster

Hej

När jag tog upp båten så såg jag på två ställen att kölen hade rostfläckar på två ställen Bottenfärgen på dessa platser var givetvis borta. Det är inte mycket, men ca 1 kvadratcentimeter på två ställen.

Vad skall jag göra? Ska jag slipa bort rosten och lägga på bottenfärg och glömma det? Eller är det så att det är krypström i båten och behöver skruva dit en offeranod?

Jag ser ingen anledning till att det kan bli krypström då bultarna inte är förbundna til något elektriskt, men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt att det blir lite rost på en järnköl ( du har järnköl? )

Åtgärd är att slipa ner lite med sandpapper ( jättefint papper! ) och lägga på två lager grund och sedan din vanliga bottenfärg. Sedan gör du samma sak nästa år och nästa år... helt normalt fast på nya ställen hela tiden.

Den korrekta och av många gjorda åtgärden är att slipa ner hela kölen, lägga på epoxi och sedan inte har problem! I vart fall inte på 10 år eller så - då det hela börjar igen.

Kort sagt, i min bok är det inte värt jobbet att lägga epoxi på en köl då åtgärden att slipa ner och måla enligt ovan går så fort? Men var och en väljer själv. Däremot - om du någon gång tänker lägga epoxi på resten av undervattenskroppen så gör man kanske även kölen samtidigt. Men jag varnar - det är ett hästjobb. Har gjort en hel båt en gång... det gör jag inte gärna en gång till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...