Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
jorgan

omega 30?

Rekommendera Poster

Hej,

jag är intresserad av Omega 30 men har funderat över en sak. På förbundets hemsida finns de kopior från en broschyr där det beskrivs hur grundligt (!) man testat styrkan i köl och botten, genom att för full speed med motor köra båten på grund. Enligt broschyren ska båten ha klarat detta utan några som helst skador, och därigenom förärats sjöfartsverkets blå skylt. Samtidigt har jag sett utlåtanden bl.a. på sailguide och i Gelins 500 båtar om att bottnen är för klen vid grundstötningar och skulle behöva förstärkas.

Detta leder till några frågor:

1. Hur går detta ihop? Att bottnen är så klen trots att man gjorde ett så hårdhänt test verkar konstigt.

2. Är det komplicerat att själv förstärka upp bottnen? I så fall: Vad kostar det ungefär att få ett sånt arbetet utfört? 

Tack för svar! / Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar Omega och båten (Omega 30, 34 och 36) har generellt ett dåligt rykte när det gäller bottenkonstruktionen. Det är avsaknaden av rejäla balkar som ligger bakom omdömet. På en 34a som jag var spekulant på i somras så hade man spacklat och plastat kring den befintliga tvärbalken. Tveksamt vilken effekt det kan ha?  Jämfört med min förra båt (contrast 36) så saknar Omegan ett djupt kölsvin med nedbyggda balkar. Balkarna ligger mer ovanpå durken på 34an. Det handlar väl om ekonomi. Nypriset på båten var förhållandevis lågt och då blir väl bygget därefter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om båten är så klent byggd, hur klarade den testet där man krockade med en grynna i ca 6 knops fart?

Någon som vet hur komplicerat det är att förstärka upp detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag är lika intresserad som du varför en båt som ex Omega 34, som är ritad av en världskänd konstruktör, skulle byggas så bräckligt som ryktet säger. Kontakta ett bra varv. Om du bor i Stockholmsområdet så kan jag rekommendera Nya Servicevarvet utanför Norrtälje. De ligger bredvid Linjettvarvet och har många års erfarenhet från båtbyggeri. De kan naturligtvis andra båttyper också och kan kanske ge dig en prisindikation på ett förstärkningsjobb på Omegan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallo!

Jag hör hemma på västkusten, men ska kolla med lite varv häromkring. Återkommer när jag fått info. Är det någon omega-kunnig som tror sig veta tar jag fortsatt tacksamt emot information och teorier om omegans bottenkonstruktion och hur man förstärker upp den.

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...