Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Crona

Ruttval från Saltsjöbaden till Nynäshamn

Rekommendera Poster

Jag ska ev. köpa en segelbåt i Stockholm och isåfall skulle jag behöva segla hem den till Råå i Helsingborg. Nu undrar jag lite över vilken rutt som är smidigast att segla från Saltsjöbaden till Nynäshamn? Resten av distansen ska det inte vara några problem. Jag seglar själv så jag kommer nog stanna till och övernatta i div. hamnar på vägen. Ska man klara sig på 5-7 dags etapper med rätt vindar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Saltsjöbaden till Nynäshamn är nog inga problem. Strax innan Dalaö sväng höger. Sen är det bara rakt fram över mysingen. Jag brukade gå på Älvsnabben/Muskösidan och lite in emellan skären de gånger jag gick till Nynäshamn under mina Stockholmsår.

Det är nog värre mellan Nynäshamn och Arkösund. Om det är bra seglingsväder är ju sträckan Öja(landsort) - Gustav Dalen - Arkösund ett alternativ. När jag seglade hem min båt våren 2005 var det inte direkt något bra seglingsväder, så jag smög mig västerut från den lilla hamnen på Öja och gick därifrån till Oxelösund. Ritade in den ungefärliga sträckningen på bifogad bild.

tommy

Senast ändrad av toaen | 02 november 2010 | 14:22

post-945-1394236545,6019_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur djupgående din båt är, och har inte koll på alla luftledningar heller, men kan Dragets Kanal vara ett inomskärsalternativ så du behöver inte gå utanför Torö där det kan gå rejäla vågor när det blåser sydvindar.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 02 november 2010 | 16:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den båt jag tittar på är en HR 312. Djupgående: ca. 1,65 (1,62). Masthöjd 13,75.

Vågorna ska nog inte vara något direkt problem. Hemsegling skulle isf bli någon gån i slutet av april 2011.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir väl till att inhandla lite sjökort och luska ut vägen. Tror inte jag chansar att gå genom den där kanalen. Annars skulle man vara lite grym och segla igenom =) ha ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde Tottnäsbron, min egen båt kommer under:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Oppningstider-broar--kanaler/Tottnasbron/ 

Den är stängd för fritidsbåtar tom 31:a maj, men du kan kanske erbjuda brovakten en pava gott whiskey om du ringer god tid i förväg ?

Annars så kan du köra Dragets kanal för nöjets skull och sedan komma ut S om Torö.

Det finns numera en fritidsbåtshamn i norra viken på Öja (ön som Landsort ligger på), därifrån är det 3-4 km promenad till Landsort. Tycker själv att Landsort är sevärd och är du i de trakterna säkert värt ett besök. Fyren är tyvärr stängd för besök, då byråkraterna på Sjöfartverket kom fram att det saknades en nödutgång. Annars så var Martins visningar verkligen värda ett besök, efter flera besök så kände jag till alla hans skämt !!!

Landsort är ett gammalt lots- och fyrsamhälle och det med turismen har inte helt slagit igenom. För ca 10 år sedan försökte lotsarna/båtsmännen stoppa laxtrolling där och lägga sina laxnät i fred, just då var vattnen runt Landsort laxtrollarnas mekka med många tiotals båtar ute söndagarna i maj och juni. Tack och lov så räddare dåvarande landshövding Ulf Adelsohn trollingen och det blev inget förbud.

Minns själv denna historia från ett besök på Landsort juli i början på 2000 talet. Hade precis ankrat min lilla båt bakom bryggan i Östra Hamnen och var på väg mot byn, då det sticker ut ett pojkhuvud (6-10 år) från en av tomterna bredvid stigen:
- Är du turist, fråga han
- Ja, svarade jag lite förvånad
- Här gillar vi inte turister, fick jag veta

Förhoppningsvis har den attityd ändrats med tiden....

[Mycket OT blev det]

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 02 november 2010 | 19:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man gå innåt efter Öja så är det faktikt ca 10 distanminuter kortare väg via Dragets kanal. Beklagar själv att jag inte visste om passagen när jag hade båten i Stockholm.

Å andra sidan skall ju Crona köpa en riktig båt (till skillnad från va vissa har devil) så det får nog va saftigt dåligt väder för att han inte skall kunna gå på utsidan. I värsta fall får han väl gå ut öster om Gunnarsstenarna så han får så mycket sjörum som möjligt.

Som de flesta vet - eller? - så är det farligaste på havet - land.

Det finns många fina passager att segla förbi ända tills du kommer ut i Kalmar sund. Även där finns ett och annan att höja ögonbrynen för

tommy

Senast ändrad av toaen | 02 november 2010 | 20:27

Senast ändrad av toaen | 03 november 2010 | 12:58

post-945-1394236545,6835_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möja?? Grabben ska ju segla ut från Saltsjöbaden då behövs ingen information om Möja. Ut på Nämdöfjärden och segla längs med Ornö. Gå förbi Utö på Mysingen. Gå in till Nynäs första natten och ta en bastu. Det lär du behöva i april  : )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en passage före Dragets kanal som jag tror kallas Ekholms strömmar i folkmun. 1,5 m garanteras där också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öja skulle det naturligtvis va. Jag slant något sätt på tangentbordet Fast den som läst det jag skrev förstod nog vad jag menade wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att återgå till första inlägget gjorde jag en enkel rutt som följer farlederna från Saltis till Nynäs och sträckan hamnar på knappt 69 km

Länk till rutten

http://kartor.eniro.se/m/IG4DG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Jan - det är tur att du hänger med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som seglare väljer man nog att gå en betydligt kortare väg. Det finns ju en oändlig mängd alternativa vägar på den sträckan. La ut en rutt som jag brukade segla och det blev 33 distansminuter eller om ni så vill 61 km. Sen kan ma ju få kryss en del av vägen och då får man lägga på ca 50%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i närheten av Saltsjöbaden och har goda vänner i Nynäshamn. Har gått sträckan många gånger. Har även vänner i Skåne. Seglar alltså ibland dit också...

Så jag känner spontant att det är en lätt första sträcka till Nynäs. Du är inomskärs och har många fina hamnar att välja på... kan t.o.m. vara bra att ta några dygn för den sträckan och testa båten?

Sedan är det värre. Vare sig du går den sk E4-an inomskärs ( som är väldigt fin, rekommenderas!) eller helt utomskärs så kommer du till min mardröm... innanför eller utanför ÖLAND?

För jag har gått innanför Öland i motvind som ökade rätt snabbt, motström hela tiden. Det kändes som om jag kryssade i flera månader för att komma fram... seg och krabb sjö. Gick så segt att jag allvarligt övervägde att vända när jag hade gjort 80% av sträckan... Visst, finns några hamnar på vägen men numera sätter jag alltid kurs direkt mot VISBY och undviker ölandsbron!

I vart fall så brukar jag själv på väg söderut avvakta ett väderfönster där jag får vind med mig och inte mot mig. Man kan ligga i Nynäshamn ett tag och avvakta bra väder... får du sedan hybris och kör utomskärs rakt söderut så tar det drygt ca 1.5 dygn till Ystad om du har vinden i ryggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg - om du vill gå den historiska Dragets Kanal, som byggdes för att flottan skulle kunna få igenom mindre båtar utan att behöva utsätta dem för att gå utomskärs innanför Öja?

Då garanterar jag att du kommer igenom med den båt du är intresserad av... har gått där med större båtar än den. En rolig sträcka helt inomskärs och med fina övernattningsmöjlgheter på vägen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet var extremt lågt för 14-dagar sedan. Vet inte hur det är nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag är det högvatten.

På Smögen som är min närmaste mätstaion var det kl 12.00   59 cm över medelvatten och på Landsort var det 15

I Karlix var det 53 cm och i Skanör -20.

Men det varierar ju dag för dag och timme för timme. www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/havsobservationer#

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...