Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
mrplasma

Yamaha F200-2008 infettning?

Rekommendera Poster

Har servat motorn enligt manualen, dock funderar jag på smörjnippeln som sitter bakom propellern! Jag tog bort propellern och tryckte in fett i nippeln och när det tryckte ut fett runt om proppellerhuset slutade jag! Se bifogad bild!

Har jag tabbat mig eller?

Senast ändrad av mrplasma | 01 november 2010 | 20:02

post-10006909-1394236545,2765_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite. Jag har en 60hk FETO Yamaha från 1998 men i min manual nämns inte denna fettnippel bakom propellern. Har jag en annan konstruktion?

Förövrigt, var någonstans på motorn finns det fettnipplar, jag har inte lyckats hitta några på min.

Senast ändrad av Rolle85 | 02 november 2010 | 07:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna fettnipel gäller ej din motor endast de större fyrtakt,60fetol har 3st fett nipplar 2st vid övre bygeln o en vid styrlagringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wanmar, känns som du kan mer om min motor än när jag frågar på Yamaha Center i Sisjön...;)

Nippel på powertrim nr 14: Finns det 3st sådana nipplar bredvid varann menar du eller var sitter de andra två? Jag tolkar det som att jag måste skruva av hela locket för att komma åt nippel nr 14?

Jag har hydralstyrning så jag har inget att fylla på vid styraxeln.

Senast ändrad av Rolle85 | 03 november 2010 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta det blev fel länk ,ska vara nr 17 du har 2st fettnipplar i framkant en på varje sida på bygeln sedan 1st på styrbygeln på styrbords sida sitter lite gömnd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra! :-)  Det borde ju ståi manualen att man bör vara försiktig om det nu skulle ha varit fel sätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag finner nr 17 på sprängskissen på två ställen så dessa ska jag nog kunna hitta på motorn. Däremot den tredje nippeln till styrbygeln syns inte på ritningen eller? Finns det något annat nummer på ritningen som sitter i närheten av den sista nippeln som jag kan utgår ifrån när ja letar?

Senast ändrad av Rolle85 | 04 november 2010 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft en likadan motor fast 90-hästare. Har för mej att det var lättare att smörja den nedre nippeln med motorn upptiltad. Bilden visar smörjpunkterna från manualen.

post-26269-1394236547,592_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jarb, den bilden har jag också i manualen. Jag tror att eftersom jag har hydralstyrning finns inte de två nipplarna uppe vid styraxeln kvar?

Dock pekar den bara på en nippel vid powertilten men det verkar ju finnas tre? Vad säger du Wanmar.

Wanmar, har du en komplett länk till hela min motor med alla delar. Jag kan inte hitta min 60FETO nånstans hos Ishopmarine?

Senast ändrad av Rolle85 | 04 november 2010 | 15:41

Senast ändrad av Rolle85 | 04 november 2010 | 15:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom sitter nog kvar. Jag satte en BayStar hydraulstyrning på min med bullhorn cylinder och efter det blev det lite bökigt att smörja nipplarna till tilt-axeln. Har för mej att det bara var en nippel till styraxeln precis som på bilden ovan men att när man smörjde där kom det fett ur både övre o nerde bussningen till styr-axeln. Yamaha har andra beteckningar i USA än i Europa men din motor verkar inte ha sålts i USA just 1998. Mest lik är nog modellen som heter C60TLRW men den har inte separatsmörjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn har årsmodell 1998 och det verkar bara finnas 2 nipplar nere vid powertrimmet (nr 15 på sprängskiss). Däremot står det att de ska finnas 3 om man tittar i plocklistan.
Jag ska även kolla lite på styraxeln om jag kan hitta nått på den men jag har aldrig sett nått? Jag har även jag en Baystar hydralstyrning.

tack grabbar, ska ut till båten imorgon och kolla lite. vi hörs.

Senast ändrad av Rolle85 | 04 november 2010 | 20:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ingen fett nippell vid powertrim,finns endast en nippel på styrfästet på undersidan sitter lite gömnd  sedan 2st längst upp vid upphängningsbygeln en på varje sida.TYCKER INTE DE KAN VARA SÅ SVÅRT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ne, sägerligen inte så svårt. Har inte varit vid båten på ett tag så idag ska jag ut och kolla.

tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...