Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Flintstone

Köpråd Gullringen Cabin

Rekommendera Poster

Hej alla!

Efter ett längre uppehåll från denna eminenta sida så tar jag nya tag.

Min Stortriss kommer antagligen säljas i vår då sjukdom gjort det omöjligt att segla med den. Istället har siktet ställts in på segmentet kabinbåtar som ju inte kräver lika mycket fysik att framföra och har lite bekvämare utrymmen!

Vi tänker oss något runt 20 fot och har fastnat lite för just Gullringen Cabin. Sambon och jag är båda svaga för 60/70-talsdesign och GCn dryper ju av detta.

Nu till frågan: Vad ska man tänka på när man synar presumtiva objekt? Kabinbåtar i allmänhet och GCn i synnerhet.

Jag har läst alla trådar med sökträff Gullringen men inte hittat något skrivet om GCns svaga punkter. Dock verkar det ju finnas en hel del erfarenheter om dem här på forumet så något tips borde ju kunna poppa upp. 

Stort tack på förhand!

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns Gullringen Cabin byggda i både Marinplywood och Glasfiber. Versionen i plyfa kräver mer underhåll och är billigare i inköp. Vilken du väljer är upp till dig.

Det är en gammal båt så kolla att motorn funkar bra med allt vad det innebär. Annars är det väl sedvanliga tips att kolla efter skador i skrovet, otäta rutor, mögel, läckage i motorrum, skick på kapell, att el fungerar. 

Det är en mysig båt med snygga klassiska linjer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Se även efter läckage på eftermonterade takluckor och även försvagningar då felaktigt monterade takluckor försvagar bärigheten så att hela rufftaket hänger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Jag har kikat på första båten idag och den verkar lovande. Utan att gå in för mycket på detaljer så var det en sak jag i huvudsak reagerade på. 

Skarven mellan skrov och modulen i inredningen var i riktigt dåligt skick. Jag lyfte på luckorna för stuvfacken i tofterna och såg då att om man skulle lägga typ en penna där så skulle den försvinna ned i kölsvinet! surprise Även skarven mellan skrovsidorna och modulens ovansida var skrämmande dåligt gjorda. Det var plastat direkt på gelcoaten vilket givetvis hade släppt så man skulle utan problem kunna få in en glasspinne mellan glasfibern och gelcoaten på modulen.

Är detta ett vanligt fel på Gullringen Cabin eller är det en dålig lagning? Hur pass mycket påverkar detta båtens hållfasthet och strukturella säkerhet?

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte en GC i fjol som första gemensamma båt. Hustru har seglat en hel del men vi ville ha en kabinbåt för att kunna åka ut med familjen. Några erfarenheter:

- Båten i sig är enormt trevlig! Det är ju ont om plats men om man bara organiserar utrymmena så finns det plats för det mesta. Efter att ha läst en del på nätet verkar det som om man vill ha de båtar som är helt i glasfiber.

- Verkar finns viss risk för läckage från kajutans tak men det går ju att fixa med plast-och-padding om man bara hittar läckan.

- I vårt fall köpte vi en båt i befintligt skick och där vi behövde byta motor i år därför att motorblocket hade rostat sönder. Så här i efterhand tänker vi att vi kanske borde ha låtit besiktiga båten men vi fick den å andra sidan billigt. Efter att ha pratat en del med andra ägare av äldre båtar verkar det i alla fall vara en varningsflagga om det är en originalmotor och som har gått mycket i saltvatten. (Syns tydligen på att motorblocket är ganska anfrätt.)

Vet inte om kommentarerna tillförde något men båten gillar vi definitivt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Förmodligen tillförde det inget då det var tre år sedan sista inlägget från Flintstone wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...