Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
JohnHa

wallaskök, keramikhäll, tänder inte

Rekommendera Poster

Spisen får bränsle men tänder inte, har någon tips på vad felet kan vara? Den är ine använd mycket så nåt har väl bäckat ihop. Tacksam för tips.

/John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! detta problem på wallasköken är en plåga, men det verkar oftast som om att det beror på ström. Föräldrarna hade ett sådant och det startade inte ordentligt förrän de antingen hade motorn igång så att generatorn laddade, eller så fick de koppla in landströmmen (näs sådan fanns tillgänglig) så att det blev ordentligt med ström i båten, först då hostade köket igång....

 

Vet ej om det finns ngn universallösning på detta problem eller vad det egentligen beror på men testa att koppla strömkablarna direkt till ett nyladdat batteri och se om det startar då....

Tyvärr slutade deras felsölning med att de bytte ut köket till ett gasol istället....

Hör med wallas om de har ngn lösning, du är nog som sagt inte den ende som har detta problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Wallas keramikhäll som krånglade som beskrivs ovan. Det var ett elände att behöva starta motorn varje gång man skulle koka kaffe eller laga mat. Jag fick rådet av en reparatör att kolla spänningen innan jag kopplade loss och kom in med den. Jag har för mig att han sa att spisen behöver 12,3 V för att starta. Jag mätte och hade över det innan spisen startade men hade klart under det när spisen drog igång. Det gjorde att jag drog helt nya och grövre kablar från batteriet fram till spisen och efter det hade jag aldrig något problem mer med den.

Kollade först anslutningarna utan att hitta någon som var dålig så då var det inte mycket annat att göra än att byta kablarna från början. Jag tror det satt 2,5mm2 från början och jag bytte till 6mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft wallas 800 i förra båten och Wallas 1000 nu. Kan bara säga att i vinter åker skiten ut och lämplig galsolspisinstallation inhandlas och installeras.

Det är bara krångel med dem och jag har inte hört någon som haft något gott att säga om Wallas spisar.

Safeflame är ju garanterat säkert eftersom spisarna inte går att använda...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er sikkert glødetråden som må  skiftes .Koster ca700 kr bytter gjør du selv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jeg har hatt Wallas i 2 båter, og er kjempefornøyd. Ingen åpen varme. Båtens strømproblemer kan ikke varmeren noe for.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har samma problem men i år  kommer det ingen olja fram en från tick pumpen 

jävla skit det här har haft denna sen 2008 krångel varje år .... någon som vet vart man köper en sån pump

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställ pumpen hos närmaste båttillbehörsfirma. De har den nog inte hemma, men kan beställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja testade att klyva denna elektromagnets-kolvpump å den bestod av ca: 10 delar som hadde bäckat ihop av gammal Fotogen / Parafine som vart sten hård likt torr-kåda.

då vart det bara att montera dessa delar i exat ordning för att den skulle kunna fungera åååå det gjorde den Jiiippiiiiiee sparade 3200kr

det kom små sprut (vid dessa nu kraftigare tickande) genom den vassa nål i mässing huset

Ps: var noga när ni tar i sär denna å med stor försiktighet



Senast ändrad av TEKA202 | 29 maj 2012 | 12:40

post-24707-1394237095,4085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bara tillägga att servicemannen sa kör på Stattoil's Camping Parafin

min startade på 11.83VOLT

samt att gå över till Tenol Alcosprit  sista gången på säsongen ni använder den så bäckar inte pump / rörledningarna Brännare ihop över vintern.....

tackar för denna sköna suport



Senast ändrad av TEKA202 | 29 maj 2012 | 12:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis skaffat mig en båt med wallas 800 platta.



Tidigare hade jag en Heatpal som jag körde på tenol.



Vad är fördelarna och nackdelarna med fotogen vs tenol?



Läste wallas instruktionsboken och där står det ju att man skall rengöra den genom att köra på sprit....varför kör man inte på tenol hela tiden?







 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade glömt att 800 plattan kan krångla. Våren 2010 lade våran av men reparerades på garanti. Därefter har den fungerat utan att jag gjort något åt den. Har man stängt av den måste den kallna ordentligt innan man sätter på den igen. Innan vi installerade våran Wallas 22dt använde vi Wallas 800 med lock som värmare och även till gångvärme men då med Statoils fotogen förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...