Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Skorpan1

Laddad

Rekommendera Poster

Jag, som iofs har motorbåt, har solpaneler monterade på rufftaket. För att de ska kunna underhållsladda under vintern har jag en vit presenning som släpper igenom lite ljus. Det gör att batterierna hålls laddade under den tidiga hösten. Sen kommer laddningen igång igen i lite större omfattning framåt februari.

I år har jag också köpt ett bensindrivet elverk som jag kan köra emellanåt när jag är vid båten och vill ladda på lite. Egentligen inte nödvändigt men tyckte det även kunde vara bra att ha om man ligger ute lite längre tider på sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju el på båtklubben, stoppar i kontakten ett par timmar när man ändå är nere och pysslar med båten. Plus att solpanelen ger lite laddning även under presenningen, som Christer påpekar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har toppladdat dom med laddare och kopplat bort polerna.

Kopplade loss - vid en jordplint som är lätt åtkomlig.

Ska kontrollmäta någon gång efter nyår har jag tänkt men båten står kallt så det ska inte vara några problem.

Är batterierna inkopplade så dras dom ur efter några veckor, förra vintern hade jag dom på underhållsladdning hela vintern men nu kopplar jag bort dom istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att dom är väl laddade och vatten finns i dom och se till att inget drar ut dom så klarar dom en hel vinter. Om du är vid båten och har möjlighet att underhållsladda dom så är det bra att passa på att göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tillgång till ström skulle jag utan att tveka investera i en Ctek-laddare, den sköter om batterina under vintern. Bara koppla in och låta laddaren sköta resten.

Har du inte ström se till att dom är fullt laddade och koppla sedan ifrån allt som andra skrivit, fullt laddade batteri klarar kylan riktigt bra. Kan ju vara värt att kolla syra-halten och vatten nivån innan vintern.

Senast ändrad av Sueco | 03 november 2010 | 13:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som påpekas i inlägg ovan så brukar solcellspaneler under en ljus presenning fungera alldeles utmärkt för laddning vintertid, i alla fall i Uppsala. Vi hade 66W panel på förra båten och behövde aldrig ladda extra.

Ett annat tips (lätt off topic) för att få bra miljö i båten vintertid är att sätta en solvellsventil i lämpligt utrymme. På toaletten med öppen dörr är bäst. Under en ljus presenning fungerar den vintern igenom och vädrar ut ordentligt. All instängd lukt i båten försvann efter att vi skaffade en sådan.

Senast ändrad av ciaraud | 03 november 2010 | 17:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...