Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
baua

Princess 35

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag är ny på detta forum, som för övrigt gett mig många roliga och läsvärda timmar framför datorn. Har haft en del båtar under årens lopp, den nuvarande är en SeaRay 270 SD från 94. Nu till min fråga. Jag och frugan har bestämt oss för i stället köpa oss ett sommarställe så ska vi byta upp oss storleksmässigt till en lite större båt. Vi kommer förmodligen inte åka hela Sverige runt utan utgå på kortare turer från Stockholms södra skärgård. Därmed inte sagt att vi skulle dra oss för att åka på någon längre tur när andan faller på. Vad vi egentligen behöver är själva miljöombytet och att kunna vara i båten under en helg i hemma hamnen utan att därför känna oss tvingade att åka iväg. Nu till min fråga. Jag vill ha en princess 35.a som jag dels tycker är förbenat snygg och som storleksmässigt skulle passa oss bra. Jag har hittat en båt till en peng, som är klart hanterbar, men så kommer man ju till detta med motorer och modeller. I båten jag hittat sitter det 2st TAMD40 motorer a 165hkr/motor. Hur står sig dessa motorer kvalitetsmässigt, med dess efterföljare, och om man nu ska passa sig för dessa motorer, vilken är då en rättvis bestyckning i ovan nämnda båtmodell?

Tacksam för många svar mellan himmel och jord!

 

Hils
Magnus

post-10017065-1394236544,8705_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du hur många timmar motorerna gått samt servicehistorik? Även antal ägare kanske kan vara intressant att veta och om båten är importerad eller inte? Det nog vara bra om du skriver ut detta innan experterna kan svara på om det är ett bra köp eller inte.

Utan att vara expert på just den motorn så är ju gamla motorer alltid gamla motorer så att säga. oavsett kvalitet. Så brukar jag resonera iaf . Vet inte årsmodellen på ditt objekt med Princess 35 orna brukar ju vara kring/drygt 20 år så ett motorbyte kan ju inte vara alltför långt bort. Men det kanske du kalkylerar med inom några år? Sedan beror ju självklart allt på vad säljaren begär för ekipaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Tanken är att båten ska importeras från varmare breddgrader. Timmar och vad som är gjort åt motorerna sen dom var nya, vet jag inte ännu, men detta ska ju naturligtvis checkas av innan en eventuell affär. Kommer även låta en besiktningsman besiktiga av båten innan köpet kommer att genomföras. Jag kommer också själv att vara med vid besiktningen samt provkörning. Tanken med mitt inlägg är kanske mer, att få lite goda råd om just TAMD40an, och vad man bör titta och lyssna lite x-tra på. En annan sak som jag gärna vill veta är hur tillgången på begagnade/renoverade TAMD40 är här hemma. Med tanke på att jag förmodligen inte kommer att åka några jättesträckor med båten, så är inte motorns diesel konsumtion prio ett. Båten ligger just nu i medelhavet och hon är från 1987.  

  Hils Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är säkert redan införstådd i det men det är väldigt lite hk för såpass stor/tungdriven båt så förvänta dig ingen högre marschfart. Skulle gissa på 12-15knop där den också går extremt tungt. 

Åk och kolla på båten innan du bokar kostsam besiktning. Mycket svårt att hitta fina äldre båtar i Medelhavet.

Mitt råd är att i stället leta i England och försöka hitta någon båt som åtminstone har 41.or. Pundet är lågt och det är lite lättare att hitta båt i ok skick. Mycket billigare att få hem båten också.

Lycka till  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för Englandtipset.

Har hittat några prinsessor  där, som också är av intresse.

Du kanske skulle kunna ge mig ett pris mellan tummen och pekfingret på vad en transport skulle komma att kosta. Lastning i Brighton och lossning i Stockholm.

Hils

Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den du nämnde nere i Medelhavet var svårt billig iofs...

Skickar pm med ca pris på frakt från UK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack till samtliga för svar och förslag på båtar.

Har mejlat på en del båtar i England, så får vi se om det blir något eller några svar.

Visst finns det båtar här hemma också, men jag vet inte om jag har lust att betala bara för att den ligger i Sverige. Prisskillnaden är faktiskt ganska stor om man jämför mot exempelvis England, och den mellanskillnaden kan man få många liter diesel för, men om någon läser detta och har en fin 35a till salu, som ligger i närheten av priset för liknande båt i England, så är ju det också av intresse. Nu har jag ytterligare en fråga beträffande motorval. Vad är det för skillnad på en TAMD41A och en TAMD41B? Tacksam för svar.

Hils Magnus

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte kommentera och tipsa om momsproblematiken också...

Du kan söka på detta forum så ser du en hel del trådar som diskuterar import. Det som är klurigt är att ibland så försöker de som köper större båtar att undvika att betala in momsen... de kan tex göra som så att man säger att båten är avsedd för export i ett charterbolag - båten ska bara   utrustas först i landet och sedan så ska den åka ut ur EU. Fast det gör båten aldrig utan ska säljas istället.

Jag har själv tittat på båtar i Mellaneuropa och det finns hos riktigt seriösa mäklare ALLTID ett originalkvitto där man ser att moms är betald - OM de anger att moms är betald. Annars säger de klart och tydligt att moms ej är betald eller oklar status på båten. Hos andra mäklare så finns de mest fantastiska historier om varför jag inte behöver oroa mig över momsen...

Som ett tips alltså. För när du fraktar en båt så kommer fraktföretaget att efterfråga momsen om du inte kan visa att den är betald. Men sök på trådarna så finns det mer info av experter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper båt utomlands, kör hem den själv. Om du inte har erfarenhet, vet jag en som levererar,   med dig med eller själv. Kanske du tar över i Simrishamn eller Kalmar...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus,

Letar du fortfarande efter en Princess 35? Det finns en P 35-a -92 med dörr ut till badbryggan, kanske sveriges finaste med 2006 VOLVO PENTA KAMD 43P/ HS1, 360 tim. Fart 21/26kn.

Tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus!

Jag har en riktigt fin Princess 35´ a till salu. Har haft den i 11 år.Gråter när jag nu säljer den för att ungarna har blivit vuxna.

Årsmodell 1987. Motorer bytta år 2000 till VP KAMD 44 med EDC. 1070 timmar på dessa.
All utrustning: VHF, Navigator, Radar Furuno, Värmare Eberspächer
Ankarspel i för och akter, Elverk 3,5 kVA, Gummijolle med 2,3 hkr Honda.
Vårrustad och komplett med förtöjningsmateriel, fendrar etc.

mailadress: thomas.g.ohlsson@comhem.se, tfn 070-643 9645.

Maila för flera bilder! Båten finns i Hässelby, Stockholm.

Mvh/Thomas

post-10018530-1394236702,3116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops!

Sorry jag skickade med fel bild. Här kommer bilden på den snuggasre P35´ an !

Thomas

070-6439645

post-10018530-1394236702,3563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Jag har sett din båt på Blocket, de ser fin ut.

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack. Kom o titta på den nån kväll ! Ring: 070-6439645.

Mvh/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden fortfarande verkar leva så skriver jag också ett inlägg. En bekant till mig har enn 33:a med 40-motorer i och det är helt klart för dåligt för att få till ett bra gångläge och bränsleekonomi. Absolut minimum skule jag vilja säga är 41-motorer och på en 35:a ännu något större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Har hittat en en 35a från 89 i England som är bestyckad med 2st TAMD 41.or, som gått 1100tim, som jag är intresserad av. Hon kostar ca 200.000kr mindre än den billigaste som nu finns med på Blocket, sen tillkommer naturligtvis transporter odyl. Kan ju också vara så att det är en riktig holk, men ändå. Tyvärr är det ju så att man sitterer med en egen båt, som jag då helst skulle vilja bli av med innan inköp av något nytt sker och just nu känns marknaden i Sverige rätt död, men den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge. Ska i alla fall åka över till Princessens hemland och ta en titt på henne, så får vi se vad som händer. Finns det någon här på forumet, som skulle kunna ge en hint om vad det skulle kosta att ta hem henne, så skulle det tacksamt mottagas (mellan tumme och pekfingret räcker). Vill också passa på och tacka för Ert intresse i tråden.smiley

 

Hils

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Din båt ser jättefin ut, men jag vill ha modellen med bord och soffa istället för vånings säng.

Tack i alla fall.

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg vart i England båten finns så ska ja ta fram ett pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...