toaen 510 Postad 30 November , 2010 Det är många projekt jag haft tankemässigt där tiden har verkat så att de blivi inaktuella - kanske, som tur är. Man kan spänna likn hur håt som helst med lna. Dels är det ju en enkel utväxling vid halshornet och dessutom spänner jag med vinchen. I orevat läge var ju storsegelt inte lösfotat på nån av de båtarna jag har dragit ner fall coh rev till sittbrunnen. I revat läge blir seglen ju i princip lösfotade. På havsfidran var seglet alldeles nytt och på Storfidran var det ett ganska oanvänt storsegel med fullattor. Jag kunde få båda seglen ganska plana med min revanordning. Hur det var på L32;an, som hade gamla dåliga segel, kommer jag inte ihåg. Jag har för mig att jag bara revade den en gång. Eftersom jag bara hade två rev och bägge alltid iskurna behövde jag inte prova alternativet med krok. Om jag hade haft tre rev hade jag nog haft linor vid halshornet och krok till akterliket för att få samma antal linor. Men det var aldrig aktuellt för min del. Nu har jag masten i sittbrunnen och jag har inte ens brytt mig om att skära i några revlinor - ännu. fast jag har varit ute och seglat i kulingvindar. Storseglet är bar på 7,5m2 och jag brukar skämtsamt kalla den mesan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 1 Januari , 2011 Jag såg en hel del ensamseglare som seglade sig i och ur hamn, på Getterön i somras. Jag var full av beundran, det är ju inte någon liten hamn heller direkt. Själv försöker jag komma på hur jag ens ska få båten ur hamn med motorns hjälp. Om det är vindstilla är det nog inte så värst klurigt. Men blåser det in från någon sida börjar ju fören driva om man börjar med att släppa förtöjningarna i fören, om man ligger med fören mot bryggan. Har funderat på om man kan låta en förtöjningstamp på lovart-sidan i fören löpa fritt via en ring på bryggan och sedan ända bak till sittbrunnen, så att man därigenom skulle kunna hålla båten rät när man backar ut genom pålarna. Men om det verkligen funkar vet jag inte än. Vill minnas att fler nybörjare som skulle segla ensamma har haft liknande frågor här på forumet, men hittar inte trådarna längre. Ni som seglat själva länge, hur gör ni när ni lägger ut med exempelvis vinden in från sidan och båten ligger förtöjd med fören mot bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Januari , 2011 Går alltid ut i ytterhamnen för motor med den stora båten. Den lilla båten kan jag dra mig för hand om det inte blåser stark akterlig vind. Men jag har aktersnurra på den så i regel tar jag mig ut mellan pontonbryggorna för motor även med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser