Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
leleif

Diskussion om HR goes international...

Rekommendera Poster

Med all säkerhet kommer det att bli det, helt osannolikt att ett företag av denna dignitet skitar ner sitt varumärke så till den milda grad dom har gjort i och med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus Rassy visar upp en sällsynt dålig krishantering. HR är rökta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Avspeglar sig säkert i minskad orderingång och därefter varslad personal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och äntligen kan vi kanske få en mer balanserad och objektiv diskussion här på forumet vad avser de s.k Orustbyggen jämfört med andra på marknaden förekommande märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... ändå kanske vi bara genom dessa länkar inte vet hela sanningen om just den båten.

Men det är helt rätt som alla intuitivt säger, HR är ett premium BRAND som man förväntar sig mer av? Det kan jämföras med spaltkilometer om Bavaria och Jeanneau som har haft kvalitetsbrister, sägs det upplevas i olika forum, men båtarna säljs som smör i solsken i alla fall?

Så icka med HR, de har en liten och kinkig köparkrets som kan skrämmas bort ganska lätt. Så jag håller med - det handlar mer om krishantering än vad som faktiskt är problemet med just den båten.
I värsta fall så handlar det om upplevd krishantering, det vill säga vad vi vet så kan vi inte utesluta att varvet tänker åtgärda felet på något sätt? Men om det inte upplevs så... är det ändå badwill.

Har själv en sann historia... jag gick en tidig vårmorgon på bryggan i Saltsjöbaden. Där låg en finsk båt och det var meckande på gång, verktyg överallt.... så nyfiken som jag var så kom jag i samspråk med ägaren. Han hade fått hjälp av en tekniker från fabriken i Finland berättade han.

Jösses tänker jag, skickar de folk för att fixa motor och el? Ja, där ser man hur man vårdar ett premiumbåtmärke. Båten såg helt ny ut för mina ögon. Ägaren berättade han fått problem och beslutat sig för att gå till en hamn med fastlandsförbindelse för att få fram servicebil från SWAN / Nautor varvet.

Imponerad var jag. Tills han berättar att båten ändå var 5 år gammal, hans ögonsten i perfekt skick och då ska det bara vara fabriksservice. Och att det var snabbare och sannolikt blir billigare också att be varvet skicka någon än att vända med hela båten och segla upp till varvet. Eller in till ett varv som kanske eller kanske inte vet hur de ska åtgärda felet ( Nåt el till motor tror jag, det här var flera år sedan så minnet är inte helt 100% )

Hmmm? Inget konstigt med det. Tills jag på en middag träffar ett par som också sett båten samt SWAN´ s servicebil. Detta par berättar nästan med stolthet i rösten att det var otroligt, en ny båt levereras men får problem och omedelbart så skickar man en bil från Finland? Det var rätt inställning till service tyckte man... Finnarna de kunde sina saker alltså.

Så upplevd nivå och verklig kan vara två helt olika saker. Livsfarligt för de fina märkena alltså!


 

Senast ändrad av Funkis | 31 oktober 2010 | 10:47



Senast ändrad av Funkis | 31 oktober 2010 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...