Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst Patrik Iversen

Utombordare Suzuki 25hk 1992

Rekommendera Poster

Gäst Patrik Iversen

JAg har en utombordare som startar lätt och går fint ända tills den blir lite varmare. Då vill den rycka och det går inte att gasa mer än ca 1/4 gas för att den skall gå utan att rycka. Vad kan det vara för fel? Har gjort rent det lilla bränslefiltret på motor och bytt tändstift men det har inte hjälpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Misstänkt skit i förgasaren. Är det vanligaste felet. Har du bytt bensin och har en ren trycktank. Gammal soppa med gamla avlagringar är inget vidare. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat tips kan vara bränslepumpen, gummimembranet. Prova att trycka på handpumpen(blåsan) på bränsleledningen när du kör och se om det blir bättre med bränsletillförseln då. Om det blir bättre då kan det vara bränslepumpen på motorn som inte pumpar fram bränsle nog bra och då byter du bara membranet. Membranet kan ha ruttnat, sprickor eller likande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik Iversen

Hej igen! Förslaget med def. membran låter ganska intressant. Jag tycker nämligen att motorn drar mkt bensin också och kanske tar bensinen en annan/fel väg vid membranet. Skall prova och trycka på blåsan för och sem om det hjälper under körning. Om det skulle vara def. membran vart tar bensinen vägen då? Skall också passa på och göra rent förgasare, tank m.m. Det enda jag tycker är lite konstigt är att det dröjer ett tag innan den börjar gå dåligt, hur hänger det ihop med membranförslaget? Hälsningar Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik Håller själv på att grotta med min 30-hästars Suzuki från 91. Samma motor som din så vitt jag förstår. Började med att den gick på två burkar ryckvis varvid jag misstänkte fel på en tändspole. Bytte dock plats på dem vilket inte hjälpte. Har kollat gnistan på alla cylindrar med ett extra tändstift. Helt OK. Ska nu ner till båten och göra rent bränslefiltret samt förgasarmunstyckena. Tips: Kolla gnistan när båten börjar bli varm och gå dåligt. Tändspolar kan vara tjuriga när de blir varma. Annars låter det förgasarkrångel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik Iversen

Är det någon som vet var man kan köpa en reparationshandbok för Suzuki utombordare? Kan kanske vara bra att ha. //Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan säkert vara mycket bra att ha, kolla med marinshopen. www.marinshopen.se 08-642 93 00, info@marinshopen.se Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik Iversen

Hej på er alla som hjälpt till! Jag har tagit upp båten för säsongen och jag passade på att kolla upp hur det stod till med membranet i bränslepumpen. Det var ett litet hål i det så där har vi nog problemet, vi får se hur den går när vi lägger i båten i vår. Tack så mycket// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma fel som TS men har bytt membran utan resultat. Lite pilligt att få dit men kan knappast gjort fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...