heah 0 Postad 30 Oktober , 2010 Funderar kring för och nackdelar med en ny eller nästan ny båt. Bavaria Cruiser 32 är väl kanske den båt som är mest intressant... men med en ny båt med 1,95 i djup och som är ny och fräsch (och som man inte vill skada) så är jag rädd att man mer sällan nyttjar natureren och naturhamnar... Vilka är era erfarenheter av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 30 Oktober , 2010 Om man är orolig att skada en ny båt i naturhamn, dvs vara rädd för att stöta i kölen vid tilläggning skall man defintivt fundera om man övervudstaget skall segla. Klart att båten tål det! Oavsett märke. Sedan tycker jag 1,95 är för mycket, oavsett båtens ålder. Den lilla fördelen man får vid kryss uppvägs mer än väl av färre tilläggsmöjligfheter vid sidan om trängseln och bgränsade färdvägar. Tycker jag. Fast, å andra sidan, om fler tänker som du blir det mer plats i naturhamnarna. Så jag tar tillbaks allt jag skrivit... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 30 Oktober , 2010 Hej! Jag tycker att 1.95m är för mycket på en 32 fots segelbåt,den är ju inte så lång framför kölen som en 40 fotare-som ofta kan angöra där mindre segelbåtar inte kan. Ställ dig frågan:kommer jag in i mina favorithamnar med 1.95m djupgående. Jag har själv en modern båt med rak stäv och ganska stort djupgående och efter första säsongen monterade jag peke,vilket förenklade på och avstigningen samt gav båten det där överhänget som moderna segelbåtar inte har-suveränt,det gjorde stor skillnad,jag kan angöra naturhamnar som jag inte kunde utan peke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 Oktober , 2010 Att sätta på ett peke på båtar med rak stäv är nästa nödvändigt. Nästan alla i min klubb har varit tvugna att göra det för att ffa kvinnor och barn ska kunna ta sig ombord. Det förlänger ju också båten så chansen till att komma in i favorithamnen är större. Man kan också skaaffa en stabil och framåtlutande stävstege på peket. Kolla var på båten kölen sitter, den kan vara olika placerad i längsled på olika båtar. Är den rak eller lutar den så att framkanten inte går lika djupt (på vår båt är den minst 10 cm kortare i fram än i bak). Sist men inte minst, du har ingen hög fart när du går mot land - det klarar en köl. Och andra skavanker kommer med tiden oavsett hur djup kölen är. Är det väldigt viktigt för dig att komma in på ett speciellt ställe så hyr och prova Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 30 Oktober , 2010 Själv har jag motorbåt, men märker att jag nästan aldrig åker till okända naturhamnar längre. Båten känns för stor (45 fot). När jag hade en 6-metersbåt så vågade jag mig in överallt. Kanske bara är mentalt men är ändå en tråkig spärr. Så känner du dig osäker så kanske det är bättre att låta bli, men det beror ju på lite vad du har för erfarenheter tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 1 November , 2010 intressant input från er. jag seglar idag en comfort 30 och går gärna in i naturhamnar utan att vara speciellt orolig. Kan dock ibland uppleva tendenser till att det är väldigt få nya båtar i naturhamnar och funderar kring det. Det finns ju en risk att man blir lite väl rädd om det som är nytt?/! Jag seglar i blekinge och det är ofta ekolodet står på 1,9, men inte helt sällan det står på 1,4 också och dåp borde jag ha gått på frund så sjögräset ställer till en del. Det är väl på grund av detta som jag är lite mer orolig över att skaffa en ny båt med djupare köl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 1 November , 2010 Angående din fundering om att det är få nya båtar i naturhamnarna som du besöker så är läget det motsatta i Stockholms skärgård där jag seglar.Jag undrar ofta var alla Comforter,ballader,Scampi mm är-det bygdes ju några tusen av dem? Det är mest nya och större båtar Bavaria,HanseJeanneau mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 November , 2010 Om du går in försiktigt till de vikar och naturhamnar där du kom in med din Comfort 30:a så bör du kunna hitta en plats även med 1,95 djupgående. Peke är en bra grej... med en lång stege. Faktum är att när jag gick från en Comfort 30 via en annan lite större båt till en Bavaria så upplevde jag just höjden som ett större problem än djupgåendet. Fan båten är HÖG. Vi bytte stävstege två gånger! Och så kan du med detta djupgående motivera inköp av ett framåtseende ekolod i familjerådet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser