Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Hydrofob

Liten, tålig och billig som inte heter hurley?

Rekommendera Poster

Tjohej.

 

Letar efter en liten och tålig båt som helst inte får kosta över (runt) 10K . 

Kollat in Hurley 18, 20, 22. de verkar ju vara jättebra men den jag hittade till salu var såld :).

Skulle vilja be om tips, liknande segelbåt, liten, tålig och gärna billig då jag är student (både inköp och underhåll). Något man kan våga sig en bit ut och komma till insikt om de stora vågorna, kanske om ett tag ta mig över till bornholm (bor i ystad). 

Inser att det är omöjligt, typ, att hitta en bra utrustad till det priset, men det måste finnas modeller som i grunden har potential, som man med (lång) tid kan göra till en långfärdsbåt.

 

All input  värdefull. 

tack så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor med båtar som passar på din beskrivning.
Bara att kolla på Blocket.
Tips, är den här såld?
http://www.blocket.se/goteborg/Hurley_22_med_mycket_extrautrustning_30382314.htm?ca=11&w=3
Lades upp för två dagar sedan, dagen innan ditt inlägg...

Den här verkar någorlunda rejäl, http://www.blocket.se/stockholm/Segelbat_Splinter_30197039.htm?ca=11&w=3

En F-18 duger säkert också, http://www.blocket.se/sodermanland/Fin_segelbat_29090751.htm?ca=11&w=3

En billig långkölad Viggen, http://www.blocket.se/sodermanland/Kalskrona_Viggen_nr__77_30082624.htm?ca=11&w=3

Osv, osv...
Finns fler bra exempel, men du får leta själv.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo, tanken var inte att använda MG folket som sökmotor. 

Jag kan inte se på en båt om den är gjuten i ett stycke och har super förstärkt glasfiberskrov. (som jag tror att hurley har), så därför så undrar jag över vilka märken (eller kanske specifika modeller) som man verkligen kan lita på. 

Bara ute efter lite namedropping, det finns hundratals båtmärken och det hela känns oöversiktligt.

Det handlar nog mer om någon slags neurotisk vattenfobi för min del :) 

 

((den hurleyn är nog såld, flera som ska titta på den idag)) *edit



Senast ändrad av Hydrofob | 30 oktober 2010 | 11:02



Senast ändrad av Hydrofob | 30 oktober 2010 | 11:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sheriff 600 kanske är något?, jag hade en sådan för ett par år sedan, min sålde jag för 10 000 och då var den í helt ok skick. Jag har sett ett par andra kring 10k på blocket också. Det är ganska mycket båt för pengarna: 6.30 lång =21 fot, och 2.30 bred med en vikt på ca 1 ton. Jämfört med en stortriss som också ligger i den prisklassen ser den dubbelt så stor ut med sina höga fribord ffa i fören.

 Stor självlänsad sittbrun, och båten SKA vara osänkbar.  7/8 dels rigg, (= inget enormt försegel), bommen högt placerad och en ganska rymlig ruff för en båt i den storleken. Ett stort plus även för ett stort och praktiskt stuvfack under babords sittbrunnsbänk och en stickkoj under styrbord.   Den seglar väl inte precis fort men den seglar med lätthet ifrån en stortriss, jag har aldrig jämfört med en hurley.  Sheriff 600 är fransk= byggd för att segla på ganska stora vatten, därav de höga friborden.

Jag tror att designen i sig är ganska robust, min båt hade jag dock inte velat segla till Bornholm med då det fanns ett antal saker jag inte tror skulle hålla för hårt väder, främst beslag och saker i riggen som nog behövde en rejäl översyn och i vissa fall bytas, i synnerhet då båten var 36 år gammal. Jag tror dock att du aldrig hittar en båt för 10 k som inte behöver en rejäl översyn. 

Jag har dock seglat utomskärs och den tar vågorna ok  och känns stabil även om den stampar i motsjö.  Jag hade en sheriff 600 mark 2 (nr 442, tror mark 2 börja kring 400 och frammåt) vilket innebär den tyngre kölen på 300 kg, jag vet att de med den mindre kölen har kallats veka. Jag upplevde dock aldrig min båt som vek, det gick att segla med fullt krysställ i hyfsat mycket vind. Det stora problemet när det blåser i är inte lutning, det är rodertrycket, men är man alert så är det bara att släppa storskotet. Egentligen så går det att reva storseglet men jag hade aldrig tampar för det.  Något annat som skulle öka sjövärdigheten är att dra ner alla fall i sittbrun så man slipper springa på däck. Jag monterade dessutom riktiga vinschar för skotning av genuan på 10 kvm..., kanske overkill men det var bekvämt.

Några uppenbara nackdelar fanns dock också:

Sheriffen har ett dubbelskrov fyllt med nån slags flytskum där det är vanligt att vatten lagt sig i större eller mindre omfattning, på min båt tror jag det var typ 50 kg extra vikt så det var inte överjävligt men på vissa båtar är det ett stort problem.

Självlänsarna: Delvis pga föregående problem och delvis pga att jag hade motor, bensintank och gasolbomb i aktern så tog båten in vatten till sittbrun genom självlänsarna (ibland stod det 5-10 cm) när man satt i aktern eller när båten seglades fort då aktern gräver ner sig. Lösningen är dock busenkel: 2 st pluggar eller gummiproppar att sätta igen självlänsarna med. Det funkade utmärkt för mig, Om man får in en stor våg eller något så är det bara att öppna, den stora mängden vatten åker ut fort men man får ett litet fotbad kvar.

Rodertrycket: Rodret är den här båtens akilleshäl när det gäller sjövärdighet.

Jag bröt av min rorkult i en hård vindby, detta berodde på att den var gammal och skör, men också till viss del på båtens konstruktion med utanpåliggande roder som ofta utsätts för ganska stort tryck. Rodret är löstagbart och ska du segla till havs så bör fästanordningarna (samma som på en optimist)  ses över, det finns en åtminstone teoretisk möjlighet att det lyfts av. Mitt roder var förstärkt, jag vet att många har gjort detta på sina båtar då orginalrodren böjer sig. Är man händig är det egentligen inga jätteproblem att fixa och få hjälp med, jag vet att dessa problem är vanliga på små 70 tals båtar.

 

Sammanfattningsvis så tror jag att sheriffen har ganska mycket potential om du är villig att ner arbete och  pengar på att flytta vissa dumt placerade beslag och att åtgära det tidens tand har orsakat de senaste 30 åren. Men hör gärna av dig om du ska kolla på någon båt så kan jag berätta mer om vad du ska titta efter.

/Karl



Senast ändrad av MagplasKE | 30 oktober 2010 | 17:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du inte behöver vara orolig för att skrovet går sönder på en båt i enkellaminat om den inte har blivit väldigt misshandlad och sedan fusklagad. Titta efter båtar med starka kölkonstruktioner, rejäla röstjärn, stadig riggning och någorlunda torr segling så ordnar det sig. När det gäller båtar i 10.000 kr-klassen gör man bäst i att hitta en uddabåt tror jag, därför är namedropping svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag partisk.... men för tio lax kan du få en J17 i hyfsat skick!
(Kolla länken i min signatur)

Jag köpte min för 5 000 spänn och har i o f s lagt ner... kanske 12-15 000  över 4 säsonger varav 5 000 spänn på motorn.
 Men den var fullt användbar när jag köpte den!
Räds icke av de du ser på blocket som kostar 20-25 000. Dom får aldrig så mycket för dom. Där finns prutmån!



Senast ändrad av Janken | 31 oktober 2010 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en havsfidra till salu och har sett flera som säljs just nu för en spottstyver. sjövärdig, bra kvalitet och fina innerutrymmen. Kanske inte världsens snabbaste seglare men den ska ju klara havssegling om det blir aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

 Så det jag letar efter är en båt med höga fribord, djupa röstjärn, innanpåliggande roder och tålig, stadig köl (dvs en längsgående inte djup?) gärna fransk eller engelsk


det gäller att vänta ut en uddabåt och inte vara rädd för att pruta.
Sen kan jag ta det lugnt, lärar mig trixen och utrusta/upprusta när jag har tid och pengar :)



Senast ändrad av Hydrofob | 01 november 2010 | 13:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt tar nog de flesta båtar dig över till Bornholm, bara den är hel och om du själv pallar. Du behöver ju kanske inte kasta loss när det väntas storm.

Tänk på att för grund köl inte är bra, stor avdrift och en båt som har taskigt rätande moment vilket ger stor krängning vid hård vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett enda råd egentligen!

Köp inte större båt än ekonomin tillåter!

Det finns ju ett skäl till varför båten är billig!
Ofta beror det på att den är... just liten! Men alltför ofta på att den är risig!

Liten båt är också billigare att renovera och fixa.
Priset på tillbehör piper iväg i samma takt som dimensionerna. Jämför bara en sån enkel detalj som en vantskruv eller ett block!

Det finns också ofta ett skäl till varför en udda båt är udda!

Visst kan det finnas pärlor att hitta bland udda båtar men tyvärr så är dom ovanliga just p g a sina rykten!

För att namedroppa några små båtar jag har förstahands eller andrahanderfarenhet av:

J17: 150- årig västkusttradition i modernare tappning! Det är vad jag seglar i dag! Visst kan den kännas begynnelsevek men jag har aldrig lyckats få in vatten i sittbrunnen. Föresten ska den seglas ganska upprätt eftersom den är långkölad och bara sticker 95 cm. Annars blir avdriften oacceptabel. Men ta in ett rev i storen i tid så känns den urtrygg även på öppet vatten i hårt väder!

Monark 540: En Pelle P- båt! Typ Maxi i microformat. Stampar i krabb motsjö. Men jag var aldrig orolig i de oväder jag besegrade med den!

Hydra: Midgethavskryssare i miniatyr! Provseglade i Stockholm i början på 80- talet. Hej vad den gick fort för sin storlek. Förvånansvärt rymlig inuti. Och.... Midgethavskryssare= Trygga båtar!

Magnigik Midget: Har jag själv aldrig seglat en sån men en ungdomskompis formligen pendlade Södertälje - Gotland med en sån. Han klagade dock över att sittbrunnen var trång!

Sen finns ju de gamla trotjänarna som jag inte har någon direkt erfarenhet av.... 

Rock 20: Omodern båt men ser förtroendegivande ut i sin konstruktion. Mycket köl och underriggad!

Seacat: har jag sett komma in med en ensam farbror på 60 i Lysekil. Det blåste kuling och gubben hade en kaffemugg i ena handen!

Stortriss för 10k lär vara i ganska bra skick.
Men hur trygg den är kan jag inte sia om. Jag seglade MK1:an i min ungdom och då hade vi inga begränsningar. Jag minns dock att vi fruktade att den spagettidimensionerade riggen som saknade häckstag skulle falla i plurret. mellan Norrfällsviken och Ulvön i oväder. Men MK2:an har bättre rigg med med akterstag och är dessutom lite generösare invändigt.

Men för 10 000 spänn så ska du nog inte stirra på för stora båtar.

Hittar du en havsfidra i bra skick för 10k så slå till.

Då behöver du inte begränsa dig till Bornholm utan kan börja snegla mot Västindien direkt.
Det lär ta lite tid eftersom dom är dokumenterat långsamma.
Men att bara stiga ombord på en Havsfidra känns lika tryggt som att sjunka in i mammas famn!



Senast ändrad av Janken | 03 november 2010 | 00:44



Senast ändrad av Janken | 03 november 2010 | 00:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj vad det låter bra, janken.

Att åka till västindien med kaffekopp i hand låter gött, enlightened en sjökatt får det nog bli.

 

just nu har jag siktet inställt på en stortriss som ligger och väntar på mig, rapporterar om det blir en affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När något går sönder får man lite fobi för sådant. Speciellt på båtar. Under åren har det varit rodren som inte hållt. Nu klarar man sig som regel bra med trasigt roder bara båten flyter.

Det som däremot är riktigt otäckt är om kölen trillar av. Det hör man sällan om men kan bli gamla båtars död. Säljer man en båt riktigt billast kan det vara en anledning att kölbultarna är av vanligt stål där en del av diametern rostat bort. 

Är det inte rostfria eller syrafasta bultar har en hel del av bultarna rostat upp efter 30-40 år och byte av såna blir rätt dyrt

Som sagts tidigare behövs inga oceanbåtar för att ta sig till Bornholm. Det tar några timmar och du får ta den en titt på vädret så klarar du det med den enklaste båt.

Välkommen till seglarlivet. Jag började när jag var arton år och har inte seglat färdigt nästan 50 år senare. Vi var ute i två månader i sommar till England bl.a och skulle säkert ha klarat det i en Viggen eller liknande. Däremot hade vi nog inte vågat ta oss iväg så jag förstår att du vill ha en säker båt. Båtåkande är hela tiden ett maximerande av säkerheten och måste så förbli. Riskerna är för stora annars. 

Lycka till med båtköpet. Det är lätt att hitta båtar i prisklassen du söker. Ibland vill man bli av med båten som stått på tomten och skräpat i ett antal år och skänker bort den t.o.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara för att ge tråden någon slags avslut.  

jag KÖPTE EN BÅT idag....och oj vad fin hon är.

det blev en magnifik midget -74 vid namn Fanny.  

Några skavanker såsom försvunnet roder men definitivt värt det.

 

Tack för alla tips, men jag valde bort hela långfärds tänket, dit har jag inte kommit än och varför stressa, den resan kommer när den kommer om den kommer. 

 

ps. är det någon som sitter inne med en roderplatta till Magnifk Midget 74 ish, maila gärna.



Senast ändrad av Hydrofob | 30 december 2010 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...