svantos 0 Postad 29 Oktober , 2010 Hej. köpte en båt för ett år sedan och det har visat sej att motorns årsmodell som enl. uppgift var -98 bara gjordes under 92-93. Även om den köptes ny (ej körd) -98 så blev jag snopen när jag gjorde undersökte saken. Vad tycker ni på MG. Ska man ta det vidare? Jag har ju köpt båten med tron att det var en nyare motor än avtalat även om den var ej körd. Och isåfall kan man driva saken med tillräckligt på fötterna? Jag kollade aldrig serienr osv vid köp men är det rimligt? Tar gärna emot synpunkter. Mvh S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Oktober , 2010 Köpte du båten på HR-varvet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 497 Postad 29 Oktober , 2010 Om du köpte båten av en firma kan du gå vidare men förbered dig på att det tar tid och kraft. Köpte du båten av en privatperson har du ett betydligt större ansvar att kontrollera förhållandena och kan inte räkna med att nå någon framgång juridiskt. Även om du köpt av en firma har du en långtgående undersökningsplikt men där kan du möjligen hävda att firman ska veta vad de säljer och att du ska kunna lita på dem vad gäller den typen av uppgifter. I ditt ställe skulle jag kontakta firman (om du köpt av en sån) och ställa frågan. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 29 Oktober , 2010 Är den köpt av privatperson eller näringsidkare? Är den köpt privat så får du fundera på om det är värt tiden och pengarna att jobba med en advokat (om du inte är tillräckligt påläst inom juridik och handelsrätt själv)... Är den köpt av en handlare så hade jag gått till konsumentverket med detsamma. De hjälper dig kostnadsfritt och min erfarenhet är att de är mycket duktiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 1 November , 2010 Hmm. Slitagemässigt är den jämförbar med en 98. Och även om den verkligen hade haft modellår 98 så är det ändå en äldre motor (13 säsonger kanske). En 93a uttagen 93 skulle ha upp till 18 säsonger i drift så det är inte någon himmelsvid skillnad. Kom det några betydande modellförbättringar under 94-98 så kanske det vore något att ta med i beräkningarna, t ex att man fixade till ett besvärligt kylproblem from 94 års modell, eftersom det isf skulle kunna påverka motorns värde. I annat fall skulle jag personligen inte ta så allvarligt på det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 1 November , 2010 Om man köper nya utombordare i alla fall så brukar föregående års modeller kosta några tusenlappar/tiotusenlapper (beroende på storleken) mindre, trots att det är oftast exakt samma motorer, ibland kan någon klisterdekal skilja. Jag tycker det är en stor skillnad på 5-6 år. Tänk om din motor (eller båt med motor) blir stulen, då kommer försäkringsbolag värdera motorn som 92-93, inte som 98. Jag tycker du borde kräva mellanskillnaden, men det är kanske inte värt att gå till en domstol och utsätta sig för advokatkostnader, etc. Men du skall i alla fall försöka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 1 November , 2010 Hur mycket pengar rör det sig om (finns väl handlarlistor man kan jämföra med) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 November , 2010 Vad är det för motor? Mycket vanligt att speciellt utombordare får senare och senare årsmodell för varje ägarbyte... Du o alla andra som köper utombordare bör kolla av mot motorns nummer. Inte bara för årsmodellens skull utan även om den är stulen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 1 November , 2010 Är det en inombodare så tycker jag det är ganska vanligt att det i annonser kan stå tex ny motor -98, när det själva verket är en renoverad motor som är isatt. Man kan ju dock hävda att den är ny för just den här båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 November , 2010 Din kommun har förmodligen en konsumentvägledare som kan hjälpa dig. Av egen erfarenhet vet jag att en rättprocess är dyrt och att det ofta slutar med förlikning. De enda som tjänar något på det är advokaterna och då pratar vi inte småpengar utan flera tusen i timmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 1 November , 2010 Ring konsumentvägledaren i din kommun å hör va dom säjer. Ev råder dom dej att gå till ARN. Ligger själv med ett ärende hos ARN... hanläggningstiden är normalt kring 6 månader där tyvärr. Å de är ju inget man måste följa utan en rekomendation å ev svartlistning om firman inte följer utslaget. Tingsrätten följer efter de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
demolitionman 0 Postad 3 November , 2010 Råkade också ut för detta när jag köpte båt förra året. En bekan påtalade, efter köpet genomförts, att motorn nog inte var från angivet årtal. Kontaktade säljaren som då sa att motorn var uttagen vid angivet år och att den kunde betraktas likvärdig med en modell från detta året. Vid närmare granskning så visade det sig vara två helt skilda båtmotorer, trots att det bara skiljde ett par år mellen angiven och faktisk årsmodell. Har senare sett att samma säljare haft ett stort antal båtar ute till försäljning under året och troligen är fler än jag förda bakom ljuset. Har lärt mig den hårda vägen att alltid kontrollera uppgifter i annonsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 4 November , 2010 tack för synpunkter. jag är väl inte ute efter massa eftergifter egentligen från säljaren men det som stör mej lite är om jag ska sälja måste jag ju skriva årsmodell 93 istället för 98 och det tycker jag är stor skillnad även om den var oanvänd vid montage -98. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 November , 2010 Det är så otroligt vanligt att det fuskas med årsmodeller. Jag letar efter motor till pappsen så jag kollar en del på blocket. Såg idag en motor som nog skulle passa bra, årsmodell 2001, bra pris. Klickar på annonsen o ser en motor som är äldre än 93 och helt plötsligt är priset helt fel.. Det här va så uppenbart så jag tror nog inte säljaren fuskar. Han blev nog blåst när han köpte den o har levt i tron att den är från 2001... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser