Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Viveca

Läckande däck

Rekommendera Poster

HJÄLP....

Jag har ett teakdäck som läcker ganska mycket. Vid regn kommer det ganska snabbt igenom däcket. Jag skulle börja med att nåta om däcket, MEN när jag börjar så ser jag att nåtningen verkar vara i ganska bra skick. Kan vatten komma rakt genom teken??? Båten är från 1980. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väldigt otroligt att vattnet går igenom teaken. teaken är ju rätt tät och fet så det borde inte va så..  är det hela däcket som läcker eller är det specifika ställen? vad är det för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några tips:

- Kolla under alla beslag.
- Kolla hur det ser ut vid däckets pluggar. Inga skruvar i däcket får vara synliga.
- Ta en fuktig trasa och blöt däcket. Låt torka. Där det är fuktigt bredvid en nåtsträng, där läcker det.

Sedan är nästa pilsner - sandwichkärnan i däcket kan vara förstörd pga vatteninträngningen...
Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaret. Jag skall prova med att fukta och sedan noga kontrollera de delar som indikrerar släppt nåtning. Jag har faktiskt tidigare konstaterat en del ställen med kvarvarande fukt trots att större del av däcket har torkat, men tycker inte de är av den storleken att de så snabbt och mycket kan släppa igenom vatten.

Ett stort frågetecken är att teaken verkar vara enbart ca 2 m m tjock och dessutom finns en del sprickor i den. Det är skälet till varför jag undrade om vatten helt eneklt kan gå igenm teaken.detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2m/m tjockt?

Är det verkligen teak?

Nåten i ett så tunnt däck kan omöjligen hålla tätt, och spricker lätt.

Riv av skiten och lägg kork eller någon annan däcksbeläggning.

Kalle

Teak det dyraste sättet att förstöra ett bra däck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sikaflex-sajten nedan anges som minsta fogdjup 4-5 mm (vid smalaste plankbredden 35 mm), detta tydligen för att få den flexibilitet som krävs för ge täthet.
Teak-ribborna rör på sig av olika anledningar, och träslaget är dessutom svårlimmat fett, så stor  fogyta per förväntad max-sikaflextöjlängd krävs?

Släpper fogen - om så bara vid ett enda tillfälle - så tränger nog vatten/smuts omedelbart ner, och omöjliggör vidhäftning igen? (Den kemiska(*) vidhäftningen får sas alltså aldrig överbelastas/fallera, för gör den det så blir sprickan mellan trä och nåtmassa permanent, och varje tillfällig utvidgning ger fortsättningsvis rentav synliga glipor.)

Sikaflex används ju också till att forma olika packningar, typ under röstjärn, men då gjuts först en tjockare packning som sen - efter vederbörlig torktid - kläms fast likt en gummipackning då man efterdrar förbandet. I teakdäckfallet finns ju ingen möjlighet till sån packningslik efterklämning, så man tvingas lita enbart till kemisk vidhäftning.

Av resonemanget följer nog tyvärr att ditt tunna däck helt saknar täthet vad gäller teak-lagret, men förhoppningsvis så är det inte skruvat i underlag av sandwichtyp? (Mindre läckor via tex enstaka skruvhål kan kanske accepteras, om teaken hänger kvar och ser snyggt ut, men bara om inte underlaget upplöses och förstörs.) Nåt sånt ...??

*) Tejp kan ju iofs flyttas och fås att fastna hyggligt på nytt, men dess klister torkar ju inte. Misstror alltså sikaflex härvidlag, särskilt på feta underlag.
http://www.byggplast-batprylar.se/

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken funkar som vanligt inte i detta forum, trots massvis med påpekanden om att andra forum inte har problem.
Ledsnar och skickar istället en bild på länkadressens inledning ...

post-10006646-1394236562,3503_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... och fortsättning!

Rapporterar dessutom själv inlägget, inte för jag tror att det hjälper men men. (Näranog noll teknisk support map forumfunktioner, men desto större girighet map på reklamutrymme ... suck.)

angryangry

Senast ändrad av Thomas-1 | 24 november 2010 | 16:38

post-10006646-1394236562,3623_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jo det kan vara så att det är dåligt med tid att lösa saker. Men i detta fallet så måste jag även skylla på länken.

En hel del fel eller vad man skall kalla det. http://en.wikipedia.org/wiki/URL_normalization

Har ändrat i länken så att den fungerar nu. Har även kollat över kodningen och det fungerar om man håller sig inom det vanliga

Reklam är ju även det enda sätt som maringuiden genererar pengar till underhåll och utveckling. Men det är en annan historia.

//stavhammar

Senast ändrad av stavhammar | 25 november 2010 | 10:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för hjälpen!
Vansinnigt irriterande att skriva ett inlägg utifrån innehållet i en länkad sajt, och sen upptäcka att den inte funkar. Skall fixa mig en testtråd på dösnack där jag kan testa påtänkta länkar innan jag skriver nåt. Får jag inte länken att funka, så raderar jag bara och struntar i att skriva.

Bytte f.ö. till firefox med adblock, så reklamflimret behöver iaf inte jag se. Att (som nu) kopiera in text från den enkla ordbehandlaren windows wordpad har fungerat perfekt hittills, med Internet explorer ändrades däremot textstilen (krävde för normalisering manuell ändring i inläggsfunktionen källa).

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...