Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
VareVi

Dieseltrim - Är det värt pengarna?

Rekommendera Poster

Hej

Har en VP D4 på 260 hk 07:a. Funderat och läst lite här på forumet och på nätet om det egentligen är värt att lägga ned 10 000 på en box. Är det värt och vad får man för pengarna egentligen?

Förutom det som står i annonserna, mer hk och vridmoment! Tveksam till lägre bränsleförbrukning om man  inte samtidigt byter propellrarna, har duo propp vilket är lika med dubbelt så dyrt och gå på grund.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet? Vad hade ni för förväntningar och blev det som ni hade tänkt er det hela? Blev det som det stod i annonsen?

Såg att vi Båtägare 2009 gjort ett test, tyvärr hittar jag inte artikeln någonstans på nätet.

Ha de bäst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boxarna gör nog vad som står i annonserna dvs. ökar både effekt och vrid.

Jag har en box i min lilla dieselbil, där gör den en otrolig skillnad men då var motorn på 60 hk i original alltså inte spec. mycket. Om din motor inte är i underkant av vad båten behöver så ser jag ingen anledning till att stoppa i en box annat än om du är ute efter några extra knop i toppfart- vilket som du påpekar antagligen även kräver ett prop-byte.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer effekt i maskinen gör att motorn inte behöver jobba lika hårt = lägre förbrukning. 

Om det är värt det eller inte kan bara du svara på. Jämför med att chippa bilen, vissa tycker att det är kul, andra tycker att det är totalt slöseri på pengar.

D4 finns ju i 300 hk version så motorn är ju byggd för ökad effekt, värt att kolla innan du gör något är om det skiljer mycket mellan 260 & 300 motorerna, turbo och liknande.. Att köra en motor maxtrimmad sliter ju lite mer.

 

Är det trögt att få båten ur planing kan ju trim vara vettigt så den går snabbare upp..

Men att du ska räkna hem trimning 10000 kr på lägre förbrukning ska du köra sjukt mycket båt.. Den kalkylen tycker jag att du ska glömma. 

Blir båten roligare å trevligare så kan det vara värt det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De effekt och vridmomenssiffror som t. ex. KCR presenterar är förmodligen antaganden och inte siffror de fått vid tester. Som ex kan jag nämna en tidigare dieselbil jag hade. Tillverkaren angav 131 hk / 310 Nm och KCR uppgav att det skulle bli 160 hk / 370 Nm. En skillnad på 29 hk. Automotorsport testade en orginalbil och fann då att den gav nästan 145 hk.

När bilen provkördes med KCR på rullande landväg blev siffrorna 173 hk / 432 Nm. Effekten höjdes alltså från 145 till 173 vilket är vad KCR lovade men de trodde ju att den var på 131 hk enl hemsidan. Vridet däremot höjdes till makalösa 432 Nm vilket gjorde den lilla dieseln till en riktig raket jämfört med andra standardbilar. Bränsleförbrukningen sänktes om man körde normalt vilket betyder att varvet på motorväg sällan översteg 2000-2200 rpm. Körde jag vid högre varvtal steg förbrukningen istället. I en planande båt har jag svårt att tänka mig att förbrukningen skulle sjunka.

Den måttliga effektökningen du skulle få skulle förmodligen ändå medverka till att motorn skulle övervarva utan byte av proppar (förutsatt att du kör på full gas).

Den kraftiga ökningen av vridet skulle däremot ge dig ett ax som du inte trodde var möjligt.

Lite enkelt kan man säga att effekten avgör hur fort en båt kan gå medans vridet påverkar hur fort båten kommer upp i planing.

 

Om mot förmodan olyckan skulle vara framme så bör man kolla om trimföretaget har någon sorts försäkring att erbjuda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för kloka och erfarna kommentarer. Bekräftar nog det jag känt. Inte värt pengarna!

Öka farten från 40  till 44 knop? Nix, den ökningen kan man vara utan, speciellt i stockholms ytterskär där jag håller till. Bättre ax och vrid behövs inte heller, båten hoppar upp ur vattnet med två pers ombord. Med mer last ombord så kan man ju alltid trimma med trimplanen.

Nej, tror att jag fått det bekräftat, det e bättre å lägga pengarna på en golfresa i februari istället!.

Tackar för alla kloka svar, jag har just tjänat 10 000 :- skattefritt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla om drev och växlar är godkända för det ibland kraftigt ökade vrid som boxarna kan ge. I bilbranchen är detta ibland ett problem. Om det inte ger problem direkt så kan det iaf ge det med tiden iom ökat slitage på delar som kanske inte är anpassade för den ökade effekten och vridet. Jag och även många andra vars kommentarer man läser i ämnet skulle vara mycket tveksamma till att köpa en begagnad motor som man vet varit chippad/boxtrimmad under längre tid om det inte är helt klarlagt att allt är ok och att grejjerna är anpassade för effektökningen. Ibland kan det även vara vettigt att kanske andra delar som avgassystem mm för att boxen ska komma till sen rätt helt om du nu ska trimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också nöjd som det är. Brukar dra på munnen när jag ser de som får jobba sig upp i planläge. Topphastigheten känns inte så viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...