Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Emery

Skölja motorn med sötvatten

Rekommendera Poster

Jag har fått en ide´ vet inte hur bra den är.

Har köpt en båt med v8 som tidigare gått i sötvatten, nu har den hamnat på västkusten

och kyls nu med saltvatten (stackarn). Då jag har tillgång till sötvatten på bryggan funderar jag på att sätta en växelventil och skölja motorn med sötvatten efter körning???

Tacksam för synpunkter ang detta och ev tips tack

Hälsningar

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte som någon dum ide det är precis så vi gör vi som kör vattenskoter vi sköljer även ur motorn med färsk vatten då vi kört i sötvatten för att få bort alger och skit som även finns i mälaren. Vi kör ju även igenom glykol inför vinterförvaringen för att motorn skall må bra även om den står i varmgarage.

/Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du kör motorn och låter den suga vattnet själv är det säkert bra. Om du däremot tänker spola in vatten under tryck så finns det risk för att det inte går ut nog fort genom avgasröret och då kan det bli så mycket vatten så att det stiger in i motorn via avgasportarna.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker du göra det när båten ligger i sjön och båten har Mercruiser alpha drev så är det ingen vidare ide då vattenpumpen sitter i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett Volvo Penta inombordare med slanganslutning för att möjliggöra renspolning efter körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Volvo penta drev, dock vet jag ej vilken modell, det finns väl olika kan jag tänka,

Motorn är en VP 280 -87. Jag tar upp båten på måndag så då får jag lite bättre koll på vad det är jag har köpt. Första sommaren med båten( Larson DC 215) så därför inte full koll på allting. Tack för de olika synpunkterna, de kanske finns en möjlighet  beronde för vad jag har för drev, Jag återkommer  så kanske jag har möjlighet att få lite mer synpunkter.                                                         Hälsningar

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske läge att installera ett sötvattensystem? om motorn är bra i övrigt borde det vara en bra investering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde ge motorn bättre arbetstemp och möjlighet till gångvärme.

Finns det andra fördelar som du ser det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spolanslutningen sitter med en T-koppling mellan impellerpumpen och drevet på nyare volvopenta motorer med sjövattenkylning. Se pos 20 i bild.

post-28665-1394236547,7848_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...