Emery 0 Postad 28 Oktober , 2010 Jag har fått en ide´ vet inte hur bra den är. Har köpt en båt med v8 som tidigare gått i sötvatten, nu har den hamnat på västkusten och kyls nu med saltvatten (stackarn). Då jag har tillgång till sötvatten på bryggan funderar jag på att sätta en växelventil och skölja motorn med sötvatten efter körning??? Tacksam för synpunkter ang detta och ev tips tack Hälsningar Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bittan 0 Postad 28 Oktober , 2010 Låter inte som någon dum ide det är precis så vi gör vi som kör vattenskoter vi sköljer även ur motorn med färsk vatten då vi kört i sötvatten för att få bort alger och skit som även finns i mälaren. Vi kör ju även igenom glykol inför vinterförvaringen för att motorn skall må bra även om den står i varmgarage. /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 28 Oktober , 2010 Hej Om du kör motorn och låter den suga vattnet själv är det säkert bra. Om du däremot tänker spola in vatten under tryck så finns det risk för att det inte går ut nog fort genom avgasröret och då kan det bli så mycket vatten så att det stiger in i motorn via avgasportarna. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 29 Oktober , 2010 Tänker du göra det när båten ligger i sjön och båten har Mercruiser alpha drev så är det ingen vidare ide då vattenpumpen sitter i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 30 Oktober , 2010 Jag har sett Volvo Penta inombordare med slanganslutning för att möjliggöra renspolning efter körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emery 0 Postad 30 Oktober , 2010 Jag har Volvo penta drev, dock vet jag ej vilken modell, det finns väl olika kan jag tänka, Motorn är en VP 280 -87. Jag tar upp båten på måndag så då får jag lite bättre koll på vad det är jag har köpt. Första sommaren med båten( Larson DC 215) så därför inte full koll på allting. Tack för de olika synpunkterna, de kanske finns en möjlighet beronde för vad jag har för drev, Jag återkommer så kanske jag har möjlighet att få lite mer synpunkter. Hälsningar Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Oktober , 2010 Kanske läge att installera ett sötvattensystem? om motorn är bra i övrigt borde det vara en bra investering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 4 November , 2010 Borde ge motorn bättre arbetstemp och möjlighet till gångvärme. Finns det andra fördelar som du ser det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 5 November , 2010 Spolanslutningen sitter med en T-koppling mellan impellerpumpen och drevet på nyare volvopenta motorer med sjövattenkylning. Se pos 20 i bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 November , 2010 Gångvärme, varmvatten och framförallt mindre rost i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser