Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tjalle

Batterimagi

Rekommendera Poster

Tyckte att mitt Optimabatteri behövde lite påfyllning efter många starter och korta körningar.Kopplar alltså på min fina Ctekladdare och låter det gå några timmar,men istället för fulladdat är batteriet helt orkeslöst,orkar inte ens slå till startmotorn.Och batteriet är varmt!Kontroll med belastningsmätare visar att batteriet verkligen är slut.Någon som varit med om detta eller som anar vad som hänt? Både optima och Ctek är ju bra grejor,eller.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev att du låtit det gå några timmar...

Fick det ladda klart? Min Ctek laddare lyser grönt när den är klar.. men det tog nästan ett dygn.

Det laddaren ofta gör är att dra ur batteriet för att sedan ladda upp det.. så om du tog bort laddaren tidigare än du borde gjort, så kan du ha fått ett urdraget batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick stå på över natten och det lyste grönt .Det är en 25 A laddare så tiden borde räcka.och batteriet var som sagt rejält varmt.Det var före mitt laddnings försök fullt fungerande och laddaren har efter detta körts på andra batterier och verkar funka som vanligt Skumt är vad det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt... jag har läst mycket om batterier på senaste tiden ( ska köpa batterier... )

Hmmm.... var batteriet varmt redan i början eller var det fortfarande varmt när du avslutade efter natten och med grön lampa på laddaren? Med grön lampa så antar jag att du menar att det är just den gröna lampan som är i den sista, högra, påfyllda symbolen för batteriladdning?

För även om det sägs att Optima är känsliga för laddningen så är det enligt datablad så att de tar både högre spänning än många batterier samt högre strömstyrka. Däremot MÅSTE laddning avbrytas om batteriets temp är högre än 50 grader eller om laddströmmen är under 1 A.

Laddströmsbegränsning klarar nog Ctek´ en men undrar hur det är med temperaturen....



Senast ändrad av Funkis | 29 oktober 2010 | 09:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på länken,det verkar som Optima batterierna är lättretade typer vad gäller  over och underladdning.Mitt är åtminstone förstört,så det blir väl att inhandla nytt .Får ju tre vanliga för samma pris som ett optima och förhoppningsvis tål dom laddning.Tack för hjälpen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om någon Ctek-laddare som drar ur batteriet först.

Vissa kan överladda om man ställer dem på Rekond men det är en helt annan sak och något man kanske vill ha för att väcka ett sulfaterat batteri till liv igen. Men aldrig vill man ladda ur det först!!!

Tror det blev något annat fel eller att batteriet var kass när du satte det på laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optima är överreklamerat, jag har i dagsläget två gula som är ca 8-10mån gamla båda två är döda efter att ha laddats med ctek laddare, då jag har garanti på batterierna så åkte jag till återförsäljaren och deras dom va att båda batterierna har en kortsluten cell var, när jag belastningsprovar batterierna så får jag ur 43A på den ena och 56Apå det andra. Har varit i kontakt med ctek men inte f__n gäller några garantier ifrån deras sida.. Batterierna lämmnade ifrån sig 740A resp 725A innan laddningen men tänkte fylla dom innan dom ställs undan för vintern och det gick ju som det gick, jag har ctek marin 300 och den stänger av vid för hör temp så det är inte det som gåt galet för mig..

Nu blir det nya bly batterier för mina slantar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att höra din bild av Optima för jag hade planer på att skaffa ett och ha till startbatteri. Får nog fundera på annat alternativ nu...

Men jag har svårt att se att en laddare, oavsett fabrikat, kan orsaka kortslutning i en cell. Någon som har idé om hur det skulle hända?



Senast ändrad av ChristerN | 30 oktober 2010 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det var dags för nya batterier valde jag bort batterier av avancerad lyxmodell som jag inte begriper finessen med. I ett bly-syra batteri ska det finnas bly och syra, that's it. Så mycket som man får i båten, mer vikt ger mer kapacitet. Gel och rullade elektroder begriper jag inte finessen med. Känns mera som man försöker snacka in dyra onödiga prylar till folk.

Blev ett underhållsfritt men i övrigt standardbatteri som startbatteri.

Som förbrukning de billigaste golfbilsbatterier jag hittade på
       http://www.batteriexpressen.se/
Stadiga öppna 6V batterier formulär 1A som ska tåla djupurladdning och lite misshandel. Och inte kostar mer än att man kan köpa nya om ett tag.

Enda nackdelen med öppna batterier är att jag inte får vända upp och ner på båten för då rinner syran ut. Men dels brukar jag inte göra det så ofta, dels så är lite läckande batterisyra ett marginellt problem i ett sånt läge. :-)



Senast ändrad av Anders_St | 30 oktober 2010 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande:

Jag köpte alltså två st såna här som förbrukning:
http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=41.FP6V225AH
Pris just nu är 1756 * 2 *1,25(moms) = 4390 kr  för 225 Ah => 19 kr per Ah

Optima just nu på Seasea
OPTIMA BLUETOP 75Ah BT DC 5,5
Pris just nu 2995  kr för 75 Ah => 39 kr per Ah

(För att få 225 Ah med optima behövs tre batterier parallellt dvs 3*2995 = 8985 kr)

Dubbelt så dyrt, då måste Optima hålla dubbelt så länge som mina stenålders. Tveksamt om de gör det. Dessutom väger 3 st Optima 3*26,5= 79,5 kg mot mina 56 kg.

 

Någon som vet exakt vad som är finessen med Optima får gärna skriva det. Och kanske en ide varför 8-10 månader gamla Optima går att förstöra genom laddning, vilket jag inte begriper.



Senast ändrad av Anders_St | 30 oktober 2010 | 19:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför trådskaparens Optima la av... Jag har ett misshandlat sådant 50Ah batteri som är 11 år nu och funkar fortfarande som det ska...  så jag har just av detta exemplar ganska goda erfarenheter... Tycker nog att för viss använding, typ kyl,  så har det sina kvaliteter.

Men dyrt blir det. Och du har rätt i att om det är dubbelt så dyrt så måste det, ekonomiskt, hålla dubbelt så länge. Argument för? Tja, i all hast så hittar jag tre argument i alla fall:

1, du kan väl dra ur mer energi ur ett AGM batteri ( Optima är en specialvariant av AGM typ?)
Då behövs ju att du behöver lite mer Ah att förbruka förstås, annars är det ingen stor vits...

2, du slipper hålla koll på vätskan, de där 6V-batterierna har väl vätska som ska kollas? Speciellt efter en ordentlig laddning för att avsulfatera så behöver man ju kolla upp vätskenivå?

Slutligen, 3,  just för att AGM inte har vätska som skvimpar omkring så kan man installera det på kant. Just i min nya båt så spar jag plats om jag skulle köpa sådana batterier. Alternativt så kan jag få in fler batterier på samma ställe. Men de är tyngre än vanliga batterier, det säger du också.


 

Senast ändrad av Funkis | 31 oktober 2010 | 10:29


 

Senast ändrad av Funkis | 31 oktober 2010 | 10:30



Senast ändrad av Funkis | 31 oktober 2010 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...