explano 0 Postad 27 Oktober , 2010 I år har lagt lyft och lagt båten (32 fot) i vaggan med mast på. Många i min båtklubb gör så. Spinnakerbommen använder jag att bära upp täckningen föröver, bommen förlänger jag med en bräda så den kan bära täckningen akteröver. Jag gör hål i pressenningen för genuarullens stag föröver och för häckstaget akteröver. Jag skarvar ihop pressenningarna vid masten och placerar stöttor mellan däck och bommar på lämpliga avstånd. Jag lättar vantstagen ett till två varv. Nåt mer att tänka på? Senast ändrad av explano | 27 oktober 2010 | 18:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Oktober , 2010 Jag har stått på land några år med mast på med ett par olika båtar. Gjorde ungefär som du, fast jag täckte bara från masten och över sittbrunnen. Jag slackade heller aldrig något på riggen, och förstår inte varför. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 27 Oktober , 2010 Borde man inte lägga något mellan pressen och bommen/spinnbommen för att undvika att eloxeringen gnuggas bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Oktober , 2010 Jag märkte då inte något av det problemet - hade målad träbom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 27 Oktober , 2010 I en bok jag har nånstans (minns ej författare men Plastbåtsvård tror jag att den heter) rekommenderas att inte släppa på vanten om man förvarar båt på land med mast på. Slackar man vanten sätts masten mer i gungning i vinterstormarna och påfrestningarna på överbyggnaden blir större. Bättre alltså att hålla vanten tajta, enligt det synsättet. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 28 Oktober , 2010 Nej, slacka inte på några stag. I någon mån görs det redan mer än nog när temperaturen sjunker. Risken för vibrationer och påföljande utmattningsskador ökar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 30 Oktober , 2010 Tack för tipsen. Jag hörde också från en annan i klubben, som förvarat sin båt på land med masten på att man inte ska slacka på stagen för metallerna i stagens wire och i mastens aluminium krymper olika i kyla. Aluminium krymper tydligen mer än wiren i stagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser