Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Anders65

Konservering

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har en Swemax 690 med en Volvo Aq115 med ett 100:a drev.

Nu till mitt problem,jag vet inte hur jag ska få glykolen i kyllimpan, någon som kan ge mig ett tips.

post-10016206-1394236542,777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, sök i forumet på konservering.
Eller kolla under tips på Drevias hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta efter vattenintagsslangen du har väl vattenintaget i botten under motorn eller så?. Lossa slangen den från krannen i botten eller från motorn koppla då in en ny slang som du stoppar i en hink med glykolvatten starta motorn. ha en balja bakom båten o samla ihop det som kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inget vattenintag, nån sa att den tar in sjövatten ifrån avgasröret? Låter konstigt tycker jag.

Utblås och intag på samma rör....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du har kvar den gamla  avgasstöveln på akterspegeln som hörde till  100-dreven så är det så. Går det inte att följa slangen från kylvattenpumpen och bakåt ?

Avgasstövlarna brukar korrodera rätt kraftigt så kolla godstjocklek före sjösättning.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den främre gaveln på din motor sitter impellerhuset .

1.Lossna slangklämman och ta av slangen som går från impellerhuset och akerut,för att sedan montera en trädgårdsslang på 50-100 cm ,

2.Samma slangklämma mot impellerhuset och gardena koppling i andra änden av den korta slangen .(kopplingen är större i ena ändan än den andra)

3.Nu kan du koppla ihop denna specialslang med din trädgårdslang.

4.Kör motorn varm så att termostaten öppnar sig.

5.Stäng motorn och ta en spann med glykol som du suger upp med din slangstump,eller montera en bra tratt där gardena kopplingen tidigare var monterad och fyll på som bara den.      -alltså när din motor är igång igen..

6.När glykolen kommer ur med avgaserna är motorn konservarad.Spraya även förgasarkonserverinsspray i förgasare för undvika ev rostbildning.samt ev konserveringsolja över motor.

-Klarar du inte av det enligt denna beskrivningen bör du nog få hjälp av någon motorkunnig.

Lycka till !     Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...