Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
forgus31

Kan man limma ihop ett delaminerat glasfiberskrov?

Rekommendera Poster

Apropå en tråd där HR är i blåsväder funderar jag om det finns tekniker för att få delaminerat skrov att bli någorlunda helt igen.

Det kan knappast bli samma hållfasthet men med rätt teknik få båten att fungera i lugnare vatten. Seglaren får veta med sig att hålla sig borta från de värsta vattnen. Där han ändå inte normalt seglar.

Dragprov för att kontrollera arbetet skulle kunna ge ett betyg åt jobbet.

För att se var delamineringen finns kunde man göra dragprov på olika delar och spräcka isär med tryckluft eller en vätska, t.ex med lösningsmedel. Injiceringen skulle kunna ske från insidan så skrovets utsida inte påverkas. 

Nån som hört om lyckade  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I teorin borde man kunna injicera lättflytande epoxy under tryck och på så sett fylla hålrummen. Men frågan är om du får vidhäftning ordentligt, eftersom det just är vidhäftningen mellan två lager som är problemet här har jag förstått. Skulle det vara min egen båt av gammalt snitt där garantin upphörde att gälla för en 30 år sedan och det rörde sig om ett mindre område på t ex däck eller i sittbrunnen skulle jag inte tveka att försöka, men ett skrov som utsätts för stora påfrestningar... jag vet inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är givetvis ett intressant spörsmål.

Det är lätt att göra prov på såna  trissor som borrats ur och som saknat vidhäftning eller efterlikna motsvarande glasfiberbitar genomta  att vänta några dagar och låta vaxskiktet sitta kvar.

Lösa upp ytorna med olika lösningsmedel, limma med lämpligaste lim. Epoxi av olika typer blir det väl. Låta härda under bästa förhålande, kanske i värme osv tills en bra draghållfasthet uppnåtts och göra fullskaleprov.

Kan man vid dragprov visa att hållfastheten är tillräcklig är mycket vunnet. Detta kanske är ett utforskat område? T.ex reparationsvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HR:s förslag till lösning var ju att slipa bort hela ytterlaminatet och laminera upp nytt från början. Man får ju anta att det skulle lösa problemet. Nu godtog ju inte kunden detta, och det kan man ju förstå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa/hyvla ner halva skrovtjockleken. Bygga upp nytt 5-8 mm. Få det hela med snygg finish (slipa och spackla tillf-bannelse?)

Det låter inte som en bra ide. Genomförbart men hur många arbetstimmar blir det?

Ett nytt skrov och flytta över delar av utrustning i övrigt låter rimligare?

Eller, eftersom jag inte har erfarenhet av plastjobb, missbedömer jag jobbet?

Sorry, off-topic! Denna tråd handlar om det går att limma ihop ett delaminerat skrov. En helt anna fråga.

Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2010 | 17:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att ditt inlägg är så OT. Du har nog rätt i det med arbetstimmarna där, måste gå åt hur mycket timmar som helst ju! såvida inte hela ytterskrovet är löst, då är det ju bara lyfta ur innerskrovet cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så att det man klarar sig med rätt låg vidhäftning mellan de två skrovskikten? Ytorna är ju stora: Dvs stor yta som böjkrafterna fördelas på. Böjstyvheten fås ju i dubbelskrov av det större tvärsnittet och det är inte bara värmeisolering. Den ena ytan ska då inte förskjutas i förhållande till den andra. Gör den det blir båten mjuk.

En väl rengjord yta mottaglig för limmet borde klara detta, kanske bättre än t.ex Divinycell eller balsa. Det används ju ovanför (och ibland under) vattenlinjen och har inte så imponerande draghållfasthet. Troligen klarar dessa material av uppgiften pga de stora ytor som hjälper till att ta upp krafterna.

Fördelen med injicering framför hyvling är att skrovets ytfinisk inte påverkas. Å andra sidan blir det en hel del ingrepp inifrån så ska man injicera kan det ändå vara bättre att borra utifrån och lägga gelcote och polera lagningarna på utsdan. Det brukar inte synas om det görs på rätt sätt. Betydligt billigare borde det bli också.

Vi kan gärna utöka tråden och diskutera alla ev. lagningsmetoder där hyvling väl är den säkraste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...