Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
shoei

Hål i botten - hur lagar jag?

Rekommendera Poster

Jag tog bort golvet på min Crescent 500 idag. Jag använde hammare och stämjärn. Tyvärr så lyckades jag slå hål i botten på 3 ställen.....

Hålen är 30mm breda.

Det är en glasfiberbåt (ej dubbelbotten).

Kan man täta med epoxyspackel från insidan? Och sedan plasta med polyester och glasfiberväv över det? Det ska ju ändå göras när jag fixar det nya govlet.

Hur gör jag från utsidan? Jag antar att all bottenfärg runt skadan måste slipas bort, men hur lagar men det på bästa sätt från utsidan? Epoxyspackel?

Bilder på skadan och båten:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=9a252010552213aba

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a825201055629103c

Senast ändrad av shoei | 25 oktober 2010 | 17:59

Senast ändrad av shoei | 25 oktober 2010 | 18:14

post-10015709-1394236542,3975_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med minbuss... epoxy och väv.

Har fått göra om min lagning två gånger när jag använt polyester och väv.. sen tog jag epoxy istället. Har hållit utan problem sedan dess.. förra hösten.

Fasa av ordentligt runt skadan, både ut och invändigt, så epoxyn får fäste.. 5-8 cm som minbuss skrev låter rimligt.

Glömde skriva att du ska rengöra ordentligt med aceton när du slipat/fasat av runt skadan...

Senast ändrad av Daniel_B | 25 oktober 2010 | 19:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrovet är bara ca 1 cm tjockt, så jag kommer slipa bort en stor del av lagningen som jag gjort från insidan i så fall när jag slipar från utsidan? Om du förstör hur jag menar.

Hur gör man med glasfiberväven? River man bort bitar som passar i hålet man slipat upp? Ska väven endast läggas i det uppslipade hålet eller ska det gå ut en bit på skrovet brevid också? Och sedan målar på epoxy och kör med aluminiumroller?

Att man ska vara så klantig....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fasar man av förresten? Vilket verktyg är bäst? Så jag inte förströr något mer nu.... detaljrika beksrivningar uppskattas. Då blir det färre misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv använde jag slippapper och en sliprondell för att fasa av kanterna.. men det beror ju på hur lätt det är att komma åt. Hade ett ganska stort hål i kölen sedan tidigare ägare som gick upp och fasade av 2-4mm.. ca: 10 cm runt hålet. Alltså 4mm längst in och sen mindre och mindre..

Men då du bara har 1cm.. så räcker det kanske med 2-3mm..

Meningen med avfasningen är att du ska få nytt friskt material som epoxyn/polyestern kan fästa på. Därför får det inte vara kvar en massa slipdamm och dylikt, därav avtvättningen med aceton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde skriva att du inte ska glömma munskydd, skyddsglasögon och handskar.. om du använder sliprondell. Glasfiberdamm är inte att leka med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tackar. Hur gör jag när jag slipat och gjort rent? Ska man först måla på epoxy?

Den här kanske? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi/

Och sen lägga på en bit glasfiberväv som man klippt efter hålets form? Och sedan köra med aluminiumroller ett par vändor?

Behöver man spackla efter att man laminerat med epoxy?

Ska man grundmåla ytan med någon speciell färg innan jag lägger på ny bottenfärg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går säkert att använda.. Själv använde jag en något dyrare variant, som jag har för mig att jag köpte i järnaffären. Efter att använt biltemas polyester utan vidare framgång, så tyckte jag att det var dags för lite kvalité.. ;-)

Jag gjorde som så att jag la dit remsor med väv som jag sen penslade epoxy på. Sen när det torkat så slipades det ner och sedan spacklades det. Slipning igen och sedan målning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack. Då har jag några sista frågor:

1. Hur många lager med väv bör man lägga?

2. Hur långt tid ska man vänta mellan varje lager?

3. Vilken grundfärg ska man använda? Antar att det ska vara någon speciell med tanke på att det är under vattenytan

4. Tips på grundfärg till det nya golvet? Kanske kan använda samma som till hålen i botten?

5. Var köper jag plywood som är lämplig att användas i en båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, undrar vart mitt inlägg tog vägen,,,,

varför du ska laga från båda sidor är att det blir starkare.

40-60 papper på rondell, som du slipar ett runt område runt skadan med.

Lagar från insidan med epoxi och matta.

Klipp till runda bitar som blir större ju längre ut från hålet du kommer, när du rollat färdigt ska ju  förhoppningsvis lagningen ligga jäms med botten.

Sätt en tejp på utsidan så att epoxin inte rinner genom.

Vät skadan, vät mattan den lilla först och rolla fast och fortsätt med större och större bitar tills skadan är fylld.

Du kan laga upp hela skadan i ett moment innifrån, såvida inte epoxin härdar ifrån dig.

Nästa dag slipar du upp skadan från utsidan och gör samma sak där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt. Då tror jag att jag ska kunna klara av det här.

Men antal lager glasfibermattar lär bli 2-3? (per sida - utanpå och innifrån) Så jag inte gör det för klent(?)

Vad ska jag använda för plywood när jag bygger det nya golvet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde så kallad marinplywood.. men det är inte alla som har det. Köpte min plyfa på en bygghandel.. K-rauta har jag för mig. Det finns lite olika sorter.. bara att fråga, de brukar vara hjälpsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjysst. Då återstår bara frågan:

Hur många lager glasfiberväv bör jag lägga på båda sidor om skadan? 2,3 eller 4? Jag kommer som sagt inte kunna slipa mer än 2-3mm på varje sida pga att skrovet är ganska tunnt. Jag vet inte hur högt ett lager väv är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa på 3-4, men med överlappning så de blir större och större.. Du märker hur många lager du kan lägga. Du kanske måste lägga på ännu mer...

Dock ska du kanske inte lägga på för tjockt på en gång... läste någonstans att det blir varmt under härdningsprocessen... dvs. varmare ju tjockare lager. Fast det borde inte du behöva oroa dig för.. själv körde jag ett par cm åt gången.. :-)  
Men då hade jag cirka 15 cm att fylla i kölen.. och hur varmt det blir har jag ingen aning om.. kanske någon annan här på forumet som vet..? Brandrisk?

Senast ändrad av Daniel_B | 27 oktober 2010 | 00:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite på tråden. Satte själv igen några bottengenomföringar på min båt i våras. Finns att läsa om det här med en hel del bilder. http://thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html

Att använda epoxy när man reparerar en båt av polyester är egentligen lite överdrivet om man avser hållfasthet. Det blir lika bra om man lagar med polyester om underarbetet görs väl. Polyester fäster inte på epoxy, så man kan inte måla över skadan med tex topecoat eller fortsätta plasta med polyester så skall man inte använda epoxy. Detta bara som information.

Om man skall måla på en epoxygrundfärg under bottenfärgen (och det skall man väl) efter en lagning måste man vänta 4-5 veckor så att polyestern får härda ut. Av den anledningen använder jag oftast epoxy när jag lagar hål under vattenlinjen och det inte spelar nån roll på insidan.

Har jag rört till begreppen nu?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom ihåg att styrkan i en glasfiberkonstruktion fås av glasfibern. Den är starkare än stål om man jämför en glasfiber med motsvarande tjock ståltråd. Alltså ska du för att få samma styrka lägga lika mycket glasfiber som innan. Då gäller det att pressa dit så mycket glasfiber som du kan. Med den räfflade rulln pressar du bort luftblåsor och överflödig polyester eller epoxi. Väter nästa lager glasfiber lägger på, pressar ut luft osv. till du fått samma tjocklek som skrovet eller kanske på insidan lite tjockare än tidigare om det inte blir fult. Ligger hålet på ett osynligt ställe gör ju en bula ingen skada.  Det går bra att slipa av och jämna till lagningen efteråt om det skulle bulla upp sig för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar.

Det här med att väta glasfiberduken, jag har hört lite olika hur man ska göra. En del verkar pensla på epoxy på skadan, läggar på glasfiberduken, pensla lite mer och slutligen rolla med aluminiumrollern. Är det så man bör göra? Jag har hört att vissa doppar glasfiberduken i epoxyburken. Det har väl ingen avgörande betydelse men nu när jag ändå är igång så kan jag lika gärna höra hur ni gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju försöka att doppa glasfiberväven i epoxy och sen försöka lägga på kladdet så får du se hur det fungerar. Du slutar nog efter ett försök.

Jag klipper till ett antal passande bitar. Penslar (om det är en liten skada - annars rollar) på epoxyn eller polyestern. På med glasfiberväven/mattan. Penslar eller stöpplar på plasten. På med  nästa lager osv. Nån gång emellanåt rollar jag över med aluminiumrullen för att få bort ev luft och få struktur på det nya laminatete.

Du märker snart hur det fungerar när du börjar jobba. Blanda inte för stora satser av plasten. Om du använder epoxy skall du blanda nogrant i ett kärl, senslår du över blandningen i ett annat kärl. skarapa ur epoxyn nogrant med rörpinnen ur det första kärlet så du får med så mycket som möjligt. Blanda sen epoxyn i det nya kärlet ytterst noggrant igen.

När jag mäter epoxy brukar jag köra med tumstocksmetoden.

Slår i en lagom skvätt bas i tex en glasskartong. Sätter ner ena ända i centrum på glasskartongen och kollar hur månnga mm det är - säg 10. sen slår jag i 5 mm härdare. Jag har blandat mycket epoxy på det sättet, från både stora och små förpackningar och det har alltid gått lika jämt upp som när jag väger. Men man måste ju som alltid - va noggrann.

Som rörpinne använder jag alltid avbrutna tumstockar. Brukar klippa av dem med avbitaren,vid jämna cm så är det lättare att mäta.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...