Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
lennartedvard

Flyttankar Uttern 6300

Rekommendera Poster

Hej ! Jag hade mycket vatten i styrbords aktre flyttank på min Uttern 6300 när jag skruvade ur pluggarna till flyttankarna vid vinterupptagningen. Kan inte begripa varifrån vattnet kommer utan att det är hål i botten, men så verkar det inte vara, Någon som varit med om samma sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smaka på vattnet för att säkerställa om det är salt eller sötvatten, därefter vet du var du ska felsöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sätt att kolla läckage i skrovet är vid upptagningen. Efter bara någon/några timmar på land har botten normalt torkat upp,  utom på det stället där man ser att det fortrarande är fuktigt eller tom blött-I mitt fall var det en spricka i botten (på en tidigare båt) som läckte utan att jag hur än jag letade.kunde hitta källan invändigt. Tittar numera alltid till botten vid upptagning---------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bara kondens?

I min båt finns ett par ynkliga dräneringspluggar intill akterspegeln. Hålen sitter ca 1-2 cm ovanför inre skrovbotten.

Har själv tänkt ta upp betydligt större hål och montera någon form av inspektionslucka för att kunna torka bort ev. kondensvatten i flyttankarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...