Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Gäst stefan

VP reperationer/service: dyrt eller kostsamt ??

Rekommendera Poster

Gäst stefan

Hej Jag har i tidgare inlägg berättat om mitt nyinöp: en DC från 1992 med en VP AQ250A (= AQ151C) och DP290-drev. Motorn har bara gått 290 timmar men ingenting är bytt på den, endast årliga servicar är utförda. Jag skulle nu i höst vilja få motorn och drev ordentligt igenomgångna för få en status och för att säkerställa motorn och drev inför framtiden.: En verkstad som jag kontaktade gav mig en offert på 20 -25 tusen kronor för saker som de ansåg vara viktigt att ågärda, bla : * Byta avgaslimpa * Byta kamrem * Byta impeller * Byta oljor i drev och motor * Byta tändstift och oljefilter * Byta offeranoder * Måla drevet * Allmänt titta över motor och drev Tre stycken frågor: 1 Är ovanstående åtgärder vettiga, är något onödigt eller saknas någon åtgärd: motorn går bra och på ytan ser allt mycket fräscht och fint ut. 2 Behöver det kosta så mycket?, jag blev chockad över kostnadsförslaget på 20-25 tusen. Kan jag göra något själv av ovanstående åtgärdrer för att hålla kostanden nere (är ännu novis inom området men hyfsat praktiskt lagd) 3 När det gäller lite äldre Volvobilar (240-940) med B23, B230-motor finns ju det ju små ickemärkes-verkstäder som reparerar lite granna med hjärtat så att säga finns motsarigheten för gamla VP-motor eller är det auktoriserade VP-handlare som gäller. Någon som kan rekomendera någon verkstad i Göteborgsområdet eller i dess närhet. Tacksam för alla svar Häls Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta avgaslimpa utan att den e trasig e magstarkt! Borde stå för minst 15.000:- av dom pengarna!! Givetvis e det bra i förebyggande syfte, men väldigt kostsamt, har båten gått i innsjö tycker jag det e helt onödigt.Tycker det kan räcka med ett tryckprov. Byta oljor o stift ,samt anoder e ju grejor som dom flesta kan klara själv då det inte e tekninskt svårt, men vill man inte smutsa ner sej så anlitar man någon till detta. Tycker dom har missat bälgarna, dom rekomenderas att bytas effter ca10-12 år, men även der, e dom i bra skick,så kan man ju vänta.Vid bälgbyte krävs en viss kunnskap om drevet. Hoppas det va te nån hjälp. :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Tack BerraS Jo bälgen ingick nog i priset också, missade det. menar du att ett endast limbyte kostar 15 000 kronor ? Alltså det här med avgaslimpan gör mig lite förvirrad: Min limpa är jättefin utvändigt men insidan är ju ett frågetecken. En del säger att en trasig limpa kan resultera i vattenintrång i motor med katastrofal följder, andra säger att det bara är att köra på tills vattentemperaturen blir onormalt hög, eller man ser vatten i oljan. ?? Vad innebär det att tryckmäta limpan och vad kan det kosta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, kanskje lite i överkant, men limpan original e hämskt dyr. Precis som du skriver .så resulterar en trasig limpa i att vattnet rinner tebaks in i cylindrerna, men oftast så märker man problemet tidligt, men då måste limpan bytas omgående.Fick själv detta problem i våras, men det räckte med att slipa ytan mellan knäet o limpan, då det läckte imellan dessa. Provtrycker göt man för att kolla om läcka redan finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta avgaslimpa på höstservice :shock: , här är det nån som förösker blåsa dig ordentligt. Det är ju inte direkt nåt man byter för skojs skull. Men vill du vara riktigt säker kan du ju ta loss den och göra ett trycktest. Sedan som Berra säger att byta bälgar var 10-12 år så kan stämma bättre om man säger 2-4 år (Volvo Penta rekommendation), kan verka dyrt då man skall göra det men det blir bra mycket dyrare att smörja drivknuten med saltvatten i en halv säsong och sedan byta övre växelhus, kopplingskåpa eventuellt skölden osv. osv. bara för att man sparat några hundralappar Jag skulle rekommendera: bälgbyte, kamremsbyte, nya tändstift, tändkablar,fördelarlock rotor och brytarspetasar samt olja och filter i motorn och olja i drevet samt pressa in vaselin i alla smörjnippor Lycka till med servicen /Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan va så att VP bälgar e så dåliga att man måste byta dom så ofta (dom kanskje köper inn dom från Biltema) :lol: Min verkstad rekomenderade ca 10 års intervall på mina (Mercruiser)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej Tack för alla era goda råd, jag känner mig lite lugnare nu: Jag har några kompletternade frågor om åtgärderna som ni föreslår: bälgbyte: Kan jag själv demontera drevet och göra detta, vilka verktyg krävs i så fall? kamremsbyte: Detta bör väl en verkstad göra va ? men kanske jag kan vänta till nästa säsong eller ?? motorn har ju bara gått 290 timmar. nya tändstift fixar jag själv tändkablar fixar jag själv fördelarlock fixar jag själv rotor fixar jag själv brytarspetasar fixar jag själv, eller ? olja och filter i motorn fixar jag själv olja i drevet fixar jag själv pressa in vaselin i alla smörjnippor fixar jag själv, Häls Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bälgbytet är ganska krångligt, men du har ju vintern på dig ;-), Bortmontering av drev: det är ganska svårt att beskriva en sådanhär grej i text men jag gör ett försök: ta bort kåpan bak på drevet (kryssmejsel) lossa växelvajern (tång till saxsprinten) kika in framför drevet och klura ut var växelvajern sitter fast, ta sedan en 11mm öppen nyckel och lossa på bultarna som håller vajerlåset på plats vik undan vajerlåset, nu är vajern lös. Lossa klumpen som håller hjälmen på plats, två insexskruvar (tum kommer ej ihåg storlek)i klumpen finns det två mindre hål dit skruvarna från kåpan på drevet passar, skruva in dessa skruvar hit och dra ut klumpen med hjälp av dessa, vik undan hjälmen var försiktig med kuggsegmentet till trimindikatorn om du har en dylik, det är lätt hänt att det går sönder, på det svarta kugghjulet till trimindikatorn finns det ett hack på en av kuggarna denna kugg skall gå in i första hacket på kuggsegmentet så att trimindikatorn visar rätt läge på mätaren. Hissa upp drevet och lossa slangklämmorna för drivknutsbälg, avgasbälg och vattenslang (jo det är trångt, använd slangklämsmejsel). Palla upp drevet så att du är säker på att det hålls uppe (varning för klämda fingrar) Lossa sprintarna som håller trimcylindrarna och dra ut tapparna som håller cylindrarna på plats. Lossa insexskruvarna som låser tapparna som håller fast drevet i skölden, tillverka en utdragare av en mutter och ett rör samt en tumsskruv i rätt dimension, eller enklare sväng drevet åt ena sidan och knacka ut tappen bakvägen sväng drevet åt andra sidan och knacka ut andra tappen likadant, ta ner drevet (det underlättar om man är två personer. Skruva loss bälgarna och vattenslangen, vattenslangen måste du lossa inifrån båten och ta ut inifrån, byt den också. Då du monterar vattenslangen se till att den hamnar likadant som den gamla var. Montera tillbaks i omvänd ordning. Sväng avgasbälgen med det lilla hålet nedåt så att vattnet kan rinna bort då du hissar upp drevet. Reservera en hel dag och en kompis för jobbet. Hoppas du förstår min beskrivning det är inget svårt med detta jobb, bara litet trångt och krångligt. Jag påstår inte heller att detta är det korrekta sättet att göra detta på och tar inget ansvar för kämda fingrar osv. Om du inte har någon somhelst mekvana så rekommenderar jag att du låter en marinverkstad ta hand om detta. Lycka till och kommentera gärna. När är kamremmen bytt senast ? Har för mig att bytesintervallet är 5 år (är ej helt säker) /Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Inge N Aning

Bara ett litet tillägg. Köp ORIGINALBÄLGAR! Då ingår också anvisningar om hur slangklämmorna ska sitta. Hamnar de fel är det stor risk att bälgen går sönder (jätteviktigt!). Byt slangklämmorna till de nya som medföljer, de är märkta med tillverkningsdatum. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du misslyckas med bälgen kommer det att kosta dig lika mycket som en ny limpa. Mitt råd är att du lämnar bort det. Det är många privatmekare som fått vatten i drevet Det bästa är om du kan få stå med när dom byter åt dig. Det fick jag. Kan inte annat än hålla med vad det gäller orginaldelar gäller även anoder. Har bara dåliga erfarenheter av billiga piratdelar. Han som ville byta din avgaslimpa utan att kolla närmare be han hoppa & fara, låter som en blåsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

Tack för alla goda råd, känner att jag börjar få lite koll på läget. Har idag kollat lite priser och förvånas över VP:s priser, tex: kamrem Kamrulle: ca 2000 tusen kronor ? vattenpump: ca 4000 kronor Motsavarande grejer för min Volvo 940 som ju har likadan motor nästan kostar en femtedel av detta priset!? Är det något speciellt med de marina delarna eller ?. Okej vattenpunpne kanske skall vara mer tålig men kamrem och kamspännare borde väl kosta som bilderlarna va ?? Finns pirat och är de ok (Biltema??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst X

Hej Jag är också intresserad av denna frågeställning: Vad bör köpas svindyrt VP-orginal och vad kan köpas på Biltema för halva priset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Stefan Personligen skulle jag hålla mig till orginaldelar, men när det gäller Sjö/land delar kan du köpa vanliga delar som även går till bilen MEN endast om dessa delar inte kommer i kontakt med sjövatten. ex: Vattenpump till sötvattenkylning har jag själv bytt & den snurrar hur bra som helst. Impeller kamremmar mm altså delar som inte får haverera köp kvallitet tillika orginal=lite dyrare. Zinkanod har jag provat biltemas. Den tog aldrig slut. Efter en hel sommar i vattnet såg den nästan ny ut. (inte bra) betyder att de galvaniska strömmar som anoden ska ta gick dirrekt till drev & motor. Givetvis finns det andra alternativ men ställ det i relation till vad din båt kostar och vad det kostar att renovera drev motor om olyckan är framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...