Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
hombre

Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag funderar på att köpa en Maxim, 26 fotare. Det sitter en aq171 290 sp motor i den. Monterad i aktern. Enligt nuvarande ägare drar båten 1,6 l/distans vid marschfart 17 knop, kan detta verkligen stämma? Båten är som ni säkert vet halvplanande. Min kompis som har en oxelö (fyra fot längre) med bensinmotor på ca 170 hk säger att det är omöjligt med så låg förbrukning. Hans oxelö drar  3L/distansen i 10 knop. Tacksam för snabbt svar så jag inte går in i ett båtköp som jag dyrt får ångra

 

Ander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

10 knop är nog en bedrövlig fart att åka i med både kompisens Oxelö 30 och Maximen om man ser till förbrukningen. Vore jag din kompis skulle jag dra av en aning på gasen och förmodligen halvera förbrukningen. 1,6l/nm låter nog som en glädjesiffra, men att jämföra med en Oxelö i 10 knop som väger nästan dubbelt så mycket är inte heller rättvist. Maximen kommer att plana i 17 knop vilket kommer att spara en hel del bränsle. Ser jag till min egen Maxim med 180hk diesel så drar den i snitt runt 1l/nm, men då åker jag förstås en del i låg fart också. Jag känner mig nästan lite tjatig för jag har sagt samma sak i flera trådar, men jag tycker inte att det finns någon vettig fart mellan 7,5 och 16 knop på Maximen (vilket i och för sig gäller många andra båtar också).

Jag tror också att det är klokt att provköra båten ordenligt också, jag har hört en hel del negativt om hur båten beter sig med drev och motorn i aktern. Dessutom blir ju den härliga akterruffen rejält mycket trängre, men det vet du förstås redan. Jag vet inte heller hur det blir vid stillaliggande när båten blir mycket mer baktung, alla kojer är ju gjorda så att man har huvudet akterut. Det är ju inte så kul att ligga med huvudet lägre än fötterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,6l/dist är inte orimligt det är däremot 3l/dist för oxelön men som tidigare skrivits fart mellan 8 och 15 knop är hopplös åk fortare eller långsammare om du inte har ett fett soppakonto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidiga Maxim är ju orginal utrustad med en typ av segelbåtsdrev och md 21 på 75 hk motor och byggd för farter runt 8-10 knop. Vet inte ålder på den Maxim du menar men du kan nog inte jämföra med en Oxelö 30. Din förbrukning kan mycket väl ligga mellan 1,5-2 liter per distans om du inte pressar för hårt. Jag ligger på runt 1,8 liter distansen runt marschfart med en 2,5 tons båt och 5,7 liters V8. (flödesmätare bekräftar detta) Min båt är dock nog mer lättdriven i högre farter än en Maxim 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med motorn i aktern så är hela konceptet med Maximen förstörd så då kan man lika gärna köpa sig en båt där maskinen är placerad i aktern och planerad för det från början.

// illern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er

Har sett på flera båtforum att det talas negativt om maximer med aktermonterad motor och vanligt drev. Då jag har erfarenhet av  originalmontage och äger en maxim med motor i aktern tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Till att börja med vill jag säga att Maximer med originalmontage är en kanonbåt men lämnar det därhän eftersom frågan gällde aktermontage. Min båt har en VP 250a på 146 hp och ett 290 drev. Med denna motor har jag vid normal last (3-5 pers nödvändigheter för ett par dagar) en bra marchfart på 20 knop och då en förbrukning på ca 2 liter per distans ( - 2 dl beroende på väder vind etc). Detta har jag fått fram efter uträkning och ej genom flödesmätare så det kanske kan slå lite fel, har dock räknat i överkant. Vid 7 knop dvs normal Maxim fart ligger förbrukningen på runt en liter/distansen. Har läst flera inlägg där man hävdar att båtarna har en tveksam gång i sjön med denna motorkonstalation, detta förstår jag inte då jag tycker min går utmärkt i sjön. Visst slår det i motsjö och det blir ibland nödvändigt att slå av på gasen, men inte värre än tex flippers båtar.

Vad gäller akterruffen så har jag på min båt 2 st enkelkojer på var sin sida om motorn om vardera 75 cm. Detta passar oss alldeles utmärkt på samma sätt som dubbelkojen passar andra, smaken är som baken. Och Nej, man ligger inte med huvudet lägre än fötterna. Det är heller inget problem med lukt från motorn då kåpan är tät och motorn tar luft utifrån. Jag kör alltid motorrumsfläkten någon minut efter jag slagit av motorn och har aldrig haft några som helst besvär av lukt.

Något som förvånar mig i flera annonser med dessa båtar är att man säger att båten marchar tex 14-17 knop, dessa hastigheter är i alla fall dåliga för min båt. Man flyttar mest vatten och motorn får jobba hårt. Min båt går fin fint upp till 7.5 knop och sedan efter planing vid 18-21 knop.

Det är ju naturligtvis upp till var och en vad man tycker är bra och maximen är en bra båt oavsett vad. Självklart drar en planande Maxim med bensinmotor mer bränsle, men den går också 3ggr så fort och möjligheten att köra sakta finns ju faktiskt kvar. Vi är mkt nöjda med vår båt och kommer förhoppningsvis att ha den kvar länge, tycker de här maximerna har fått alldeles för mycket negativ kritik av folk som säger sig ha hört . Frågan är hur många av dem som har erfarenhet av de dom pratar om. Jag önskar dig lycka till med båtköpet. MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för ditt informativa svar,,

 

Hoppas köpa båten snarast! Ser redan fram emot nästa sommar!

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...