Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
DavidN

Volvo penta 2030, glykol i sötvattenkylningen?

Rekommendera Poster

Hej, Har en VP 2030 som det sägs sitta en sötvattenskylning på som standard, dock ser det ut som om saltvatten går in i limpan. Efter lite efterforskningar har jag fått indicier på att det ändå är någon form av sötvattenskylning via värmeväxlaren? Jag antar att jag isåfall bör skicka in glykol där? Hur gör jag det och stämmer det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att sidan 62 i manualen kan hjälpa: http://www.bluemoment.com/manuals/Volvo_Penta_MD2010-20-30-40.pdf

Det verkar som att 2030 har ett slutet färskvattensystem. Kontrollera var du fyller på kylvatten. Stoppa ner ett finger, sätt fingret på tungan och smaka. Smakar det lite sött finns det redan glykol i systemet. Det finns förmodligen redan glykol i systemen men det kan vara värt att kolla.

Du måste däremot köra igenom glykol i saltvattensystemet. Har du drev så gör du det enklast genom att köpa en bälg från t.ex. biltema med fäste för slang. Kläm bälgen över drevet så att hålet för saltvattenintaget hamnar på sidan med slanganslutning. Lägg andra delen av slangen i en hink med ca 50% glykol och 50% vatten. Starta motorn: när vattnet som kommer ut genom avgasröret är färgat av glykol kan du vara säker på att det är glykol i systemet. Stäng av motorn.

Jag har en äldre VP-diesel med rak axel. Jag måste jag koppla loss slangen genom vilken saltvattnet sugs upp. Lägger slangen i en hink med sötvatten och glykol. Startar motorn och kör tills att glykol kommer ut ur avgasröret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...